”Din păcate, cel mai rău și în urmă capitol, când vorbim despre siguranța rutieră, este educația. Omul, drumul sau mașina influențează acest aspect. Dacă vorbim despre drumuri, s-au mai îmbunătățit. Dacă vorbim despre mașini, nu suntem unde trebuie, dar s-au mai făcut niște pași, parcul auto s-a mai schimbat, mașinile sunt din ce în ce mai bune cu sisteme de siguranță. În schimb, la capitolul educație, educația șoferului, suntem foarte în urmă, la nivelul anilor 70-80, când vorbim despre școala de șoferi. Și nu suntem nicăieri când discutăm de tot ce înseamnă menținerea educației după ce absolvim școala de șoferi.” , a declarat Titi Aur.
”Ceea ce se întâmplă în toată Europa, ar trebui să facem și noi, precum în toate meseriile, unde facem protecția muncii, periodic, ca lucrătorul să știe ce să facă sau să nu facă pentru a nu avea un accident de muncă. În cazul de față, discutăm despre circulația pe drumurile publice. Mai mult, ar trebui făcut un upgrade al conducătorului auto cu privire la apariția noutăților în materie de mașini. Însă, nimeni nu te învață. Încă este valabil și funcționează sloganul Habar n-am ce este, lasă că învață el în 50.000 -100.000 de kilometri, în 2 ani, fiecare după formula. Este greșit, greșit, greșit!”
Lipsa educației rutiere în școala primară
”Când vorbim despre educație avem în vedere, în primul rând, educația primită de la părinți, de acasă. Dacă un părinte traversează neregulamentar strada cu un copil trebuie să ne așteptăm ca acel copil să se aibă un comportament asemănător. În școala primară lipsește cu desăvârșire educația rutieră, să nu cumva să învețe copilul ca să nu îl calce mașina. Prin urmare, vom avea matematicieni, chimiști, istorici, fizicieni foarte buni, dar care vor fi călcați de mașină deoarece nu vor ști cum să circule pe stradă. Ar trebui să se introducă aceste informații utile în sistemul de învățământ.”, a declarat Titi Aur.
Avem doar școală de luat permisul
”În legătură cu școala de șoferi, avem o mare problemă. Este școală de luat permisul. Ești învățat extrem de puține lucruri, să mergi pe dreapta, să semnalizezi etc. Ar trebui să se învețe mult mai multe și pe partea tehnică a mașinii. Încă se vorbește în școlile de șoferi, în chestionarele de mecanică, despre carburator sau delcou, componente pe care mașinile nu le mai au de 20 de ani. Ar trebui să se vorbească despre controlul tracțiunii, ABS, presiune în cauciucuri, anvelope de iarnă/vară și multe altele. Prin urmare, cel de la volan pleacă nepregătit și nu se face nimic, din punct de vedere al conducerii defensive. Nu se învață la școala de șoferi despre Regula celor două secunde, Regula fermoarului ș.a.m.d.”
Fiecare trebuie să înțeleagă că a ajunge mai repede înseamnă asumarea unui mare risc
”Ce trebuie să facă șoferul acum, în perioada aceasta? În primul rând, șoferul trebuie să știe că timpul nu poate fi dat înapoi. După ce faci/pățești o nenorocire, nu mai poți da timpul înapoi. Mai ales, în perioada aceasta de sărbători, când toată lumea aleargă, disperată, nu am înțeles de ce trebui să ajungă rapid la mama, să taie porcul, la stațiune etc. Fiecare trebuie să înțeleagă că a ajunge mai repede înseamnă asumarea unui mare risc.”, a menționat Titi Aur.
”Important este să ajungem la destinație, nu să ajungem repede. În această perioadă avem condițiile de drum cele mai nefavorabile, în jurul temperaturii de 0 grade. Trebuie să anticipezi, să te pregătești, și să te gândești că viața ta, a familiei tale și a altora depind, în primul rând, de acele gesturi banale, precum atenția la volan, postura de la volan, cum aprind farurile, cum reduc viteza, măresc sau micșorez distanța față de alte autovehicule, nu mă iau la întrecere cu altul, nu am ambiții la volan, nu am distrageri în mașină de la muzica, telefon mobil până la discuțiile cu celelalte persoane, care pot fi contradictorii sau de prietenie.”, a spus Titi Aur.
VEZI ȘI Titi Aur: Trei motive pentru care sunt accidente rutiere în România
Master-plan, precum în Suedia
”Trebuie să se facă mai multe lucruri, organizate corect, după un plan cu o anumită direcție. Sunt anumite proiecte de lege, de exemplu cu măsuri de coerciție în a face mai dur/sever sistemul de sancționare. Alte inițiative legislative vin cu înlesnirea obligațiilor conducătorilor auto, în sensul ca să se obțină permisul mai repede, să fie radarul vizibil etc., dar eu nu simt, în momentul de față, o coerență conform unui master-plan de acțiune pe toate palierele, și cu drumurile, și cu mașinile, și cu educația, și cu coerciția. Până nu vom avea un astfel de plan, nu vom reuși să diminuăm cu adevărat numărul de accidente sau de victime. Un astfel de plan există în Suedia, încă din anii 90”, a punctat Titi Aur, pentru DC News.
VEZI ȘI Titi Aur, două sfaturi CRUCIALE. Cum ne ferim de teribilişti în trafic
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
- Medeea Marinescu își explică lipsa de reacție publică după ce Florin Piersic a fost internat de urgență
- BANCUL ZILEI: Secretul ascuns al limbii române
- Medicul Alin Popescu, despre un aliment de pe masa de Paște: Preparat așa... e nenorocire completă / Asta e o regulă pe care mulţi nu o respectă, din păcate
- Tragedia din Vinerea Mare care a făcut înconjurul lumii. Peste 100 de români, majoritatea copii, au ars de vii în biserică
- Mircea Diaconu: E un fenomen, pe care nu-l sesizează aproape nimeni, care se petrece în România. Sunt vizați tinerii educați, IT-iștii, modernitatea țării
- Vasile Bănescu explică: De ce slujba de Înviere nu are loc în biserică. Când începe și când se termină sfânta slujbă a Paștelui
- Miracolul Luminii Sfinte? Ce știm despre aprinderea ei: Un arab și un turc verifică înainte Sfântul Mormânt
- Mioara Roman îi trimite semne Oanei Roman, din lumea de dincolo, chiar în Săptămâna Mare / foto în articol
- Preotul Paul Iulius Negoiță, despre cea mai importantă tradiție de Înviere. Puțini mai respectă de Paște această regulă foarte veche, dar extrem de valoroasă
- Incendiu puternic lângă Mănăstirea Voroneț / Update: Există riscul ca focul să se extindă / foto în articol