Iancu, despre strategia Guvernului după refuzul lui Iohannis. CCR, pasaj exploziv
Președintele Klaus Iohannis i-a trimis premierului Viorica Dăncilă două scrisori în care a explicat de ce a refuzat propunerile de miniștri Ilan Laufer, Olguța Vasilescu și Mircea Drăghici. În replică, se pare că PSD va merge cu aceleași propuneri la Cotroceni: Lia Olguța Vasilescu și Mircea Drăghici, respinși pe motive de legalitate, mai exact pentru că ”nu există vreo mențiune cu privire la îndeplinirea condițiilor de legalitate, iar din documentația transmisă nu rezultă îndeplinirea condițiilor prevăzute de art. 105 din Constituție și de art. 2 din Legea nr. 90/2001”.
Profesorul Gheorghe Iancu, fost Avocat al Poporului, a explicat pentru DCNews că președintele Klaus Iohannis nu poate refuza de două ori propunerile de miniștri. Astfel, motivele de legalitate nu pot fi invocate de mai multe ori, pentru că ”CCR nu a specificat motive de legalitate sau motive de constituționale, ci că poate refuza doar o dată. Prin urmare, dacă Lia Olguța Vasilescu era propusă a doua oară la Transporturi, nu mai putea refuza. Avea posibilitatea să-i refuze o singură dată.”
Prin urmare, Gheorghe Iancu subliniază că președintele Klaus Iohannis nu va mai avea dreptul acum să refuze propunerile Guvernului. Toni Greblă a subliniat că vor ”stărui” în nominalizările făcute.
Vezi și: Iohannis, motivare refuz miniștri. Toni Greblă, DECIZIA GUVERNULUI
Gheorghe Iancu a indicat decizia 98/2008. VEZI AICI
Potrivit deciziei CCR invocate, ”În ceea ce privește numărul de cazuri în care Președintele României poate cere primului-ministru să facă altă nominalizare pentru funcția de ministru vacantă, Curtea constată că, pentru preîntâmpinarea apariției unui blocaj instituțional în procesul de legiferare, legiuitorul constituant a prevăzut la art. 77 alin. (2) din Legea fundamentală dreptul Președintelui de a cere Parlamentului reexaminarea unei legi înainte de promulgare, o singură dată. Curtea apreciază că această soluție are valoare constituțională de principiu în soluționarea conflictelor juridice între două sau mai multe autorități publice care au atribuții conjuncte în adoptarea unei măsuri prevăzute de Legea fundamentală și că acest principiu este de aplicațiune generală în cazuri similare.”.
Aceeași decizie mai arată că ”Președintele României, neavând drept de veto, poate să ceară primului-ministru o singură dată, motivat, să facă o nouă propunere de numire a altei persoane în funcția de ministru”. Totodată, CCR mai transmitea atunci: ”Președintele rămâne răspunzător politic, în fața electoratului, pentru modul în care a motivat refuzul de a da curs propunerii primului-ministru, după cum primul-ministru și Guvernul rămân răspunzători politic în fața Parlamentului”.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News