Data publicării:
• STARE de ALERTĂ 15 mai. Avocatul Cristian Winzer sesizează o mare problemă
Cristian Winzer, avocat, a făcut o analiză privitoare la starea de alertă și măsurile luate din 15 mai pe care le consideră abuzive, neconstituționale și nelegate.
”1. Prin Hotărârea nr. 24/14.05.2020, Comitetul Național pentru Situații de Urgență a declarat stare de alertă la nivel național, pentru o perioadă de 30 de zile.
Prin Anexa la această hotărâre, a fost RESTRÂNS exercițiul unor drepturi și libertăți fundamentale (de la libera circulație până la libertatea economică).
În prealabil, guvernul a adoptat (tot azi-noapte) O.U.G. nr. 68/14.05.2020, prin care a modificat și completat o serie de acte normative cu incidență în domeniul managementului situațiilor de urgență și al protecției civile.
2. Problema mare este următoarea: prin acest O.U.G., guvernul a decis că hotărârile prin care se declară, se prelungește sau încetează starea de alertă, precum și cele prin care se stabilește aplicarea unor măsuri pe durata stării de alertă, la nivel național sau pe teritoriul mai multor județe, se publică în Monitorul Oficial al României și "INTRĂ ÎN VIGOARE LA DATA PUBLICĂRII", în condițiile în care LEGEA adoptată de Parlament la data de 13.05.2020 stabilește că atunci când starea de alertă se instituie pe cel puțin jumătate din unitățile administrativ- teritoriale de pe teritoriul țării, "măsura SE SUPUNE ÎNCUVIINȚĂRII PARLAMENTULUI"!
3. PROBLEMA imensă este următoarea: președintele a semnat ASTĂZI decretul pentru promulgarea LEGII care are ca obiect tocmai instituirea, pe durata stării de alertă (declarate în condițiile LEGII), în vederea prevenirii și combaterii efectelor pandemiei de COVID-19, a unor MĂSURI TEMPORARE și, după caz, graduale, în scopul PROTEJĂRII drepturilor la viață, la integritate fizică și la ocrotirea sănătății.
Legal, DOAR în baza acestei VIITOARE legi, guvernul VA PUTEA stabili eventuale măsuri de prevenție și control cu impact direct/indirect asupra exercițiului unor drepturi și libertăți fundamentale pe durata stării de alertă!
4. Potrivit dispozițiilor art. 78 din Constituție, legea se publică în Monitorul Oficial al României și intră în vigoare la 3 zile DE LA DATA PUBLICĂRII sau de la o dată ulterioară prevăzută în textul ei.
NU de la data publicării în Monitorul Oficial, NU de la data aducerii la cunoștința cetățenilor, NU de la data oricărui "artificiu" sau "fandare" gândite de PNL, prin juriștii săi de "prestigiu" din Parlament!
Promulgată fiind astăzi (când va fi și publicată în Monitorul Oficial) legea va intra astfel în vigoare LUNI, 18.05.2020!
5. Potrivit dispozițiilor art. 53 alin. (1) din Constituție "exerciţiul unor drepturi sau al unor libertăţi POATE FI RESTRÂNS NUMAI PRIN LEGE". NU prin O.U.G., NU prin decrete, NU prin hotărâri ale unor structuri operaționale, fără personalitate juridică, din cadrul M.A.I.!
În jurisprudența sa constantă, Curtea Constituțională a statuat, în interpretarea și explicitarea acestui articol, că trebuie să fie o LEGE în sensul de act juridic al PARLAMENTULUI ("(...) restrângerea exercițiului unor drepturi sau al unor libertăți NU se poate realiza DECÂT PRIN LEGE, ca act juridic ADOPTAT DE PARLAMENT") – a se vedea Decizia CCR nr. 80/16.02.2014).
6. În aceste condiții, guvernul a realizat un nou abuz, toate măsurile instituite fiind vădit nelegale și neconstituționale”, a spus avocatul Cristian Winzer în analiza sa.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News