Data publicării:

Șpanul american sau “Mâna lui Dumnezeu”? De ce sunt întârzieri WizzAir. Criză uriașă în aviație, motivul pentru care avioanele sunt oprite la sol

Autor: Cezar Osiceanu | Categorie: Economie
WhatsApp
Foto: Freepik/ ilustrativ
Foto: Freepik/ ilustrativ

De câteva zile aviația mondială are o noua problemă. Teoretic mare! 

Peste 1.200 de motoare de avion Pratt & Whitney Geared Turbofan (GTF) produse de către firma americană trebuie să facă urgent inspecții tehnice. 
Oficial cauza ar fi fost provocată de găsirea de urme de Șpan metalic în uleiul de ungere a motoarelor. 

Și acum să vedem și ce efecte produce această cauza tehnică în mod practic:

1. Motoarele cu pricina, de proveniența americană, echipează în principal avioane produse de concernul european; Airbus 320 NEO, Airbus 321 NEO și Airbus 220. Adică exact noile modele care fac concurență directă Boeing-ului 737 MAX și cu care producătorul Airbus vrea să înlocuiască modelele vechi.

În plus, la capitolul vânzări și cereri, noile modele au depășit cu mult MAX-urile americane!

2. Operatorii din Rusia, care au încă avioane în leasing și echipate cu aceste motoare, vor trebui să găsească noi metode de ocolire a blocadei economice instituite asupra Rusiei de la începutul războiului din Ucraina. Vă reamintim că la începerea războiului au rămas blocate în Rusia peste 800 de avioane Airbus, Boeing și Embraer aflate în leasing la operatorii aerieni ruși. 

3. Compania WizzAir, unul dintre cei mai mari operatori de Airbus din familia 320-321, are în dotare 183 de astfel avioane și se află în plin proces de schimbare accelerată a vechilor modele cu cele noi echipate cu aceste motoare, este o altă victima a acestei măsuri. Wizzair are acum 102 avioane echipate astfel și a încheiat de curând un contract pentru încă 75 din seria NEO.

4. Companiile americane care folosesc astfel de avioane precum JetBlue, Hawaian Airlines si Spirit Airways vor fi puternic afectate în plin sezon de vacanțe.

Nerealizarea acestor inspecții conduce automat la oprirea de la zbor a avioanelor până la executarea controlului și certificarea pentru zbor a motoarelor în cauză. 

Un astfel de control trebuie să știți că se face:

- în baza unei documentații stufoase

- de către un personal licențiat anume de către Producător 

- într-un interval de timp destul de lung în funcție de natura problemei.

În cazul de față, conform agenției Reuters, este vorba de circa 60 de zile minim necesare pentru efectuarea acestui control în regim accelerat

- de obicei în hangar și cu unelte și aparatură de specialitate 

Iar acum haideți să vedem și alte efecte ale acestei probleme:

1. Întârzierea și anularea unor zboruri în plină perioadă de vacanțe. 

Wizzair:

- deja lovită de măsurile luate în Anglia de către autoritatea aeronautică regala, a fost amenințată de către Ministerul Transporturilor din România cu măsuri ce pot merge până la suspendarea autorizației de zbor ca urmare a întârzierilor și anulărilor de curse repetate. 

- a anunțat că din cauza acestei probleme nou apărute este pusă în imposibilitatea respectării orarelor și rutelor de zbor ceea ce va conduce la întârzieri și anulări de curse și frecvențe suplimentare.

2. În USA și în general pe întreg continentul nord american, companiile care operează avioane Airbus încep să ia în considerare variante alternative precum:

- renunțarea în planurile de viitor la aceste modele de avion și tip de motoare 

- reorientarea către Boeing MAX și Embraer 

- anularea deschiderii unor rute noi și frecvențe suplimentare 

3. Ținerea la sol a avioanelor din Rusia ca o măsura anti Putin. 

4. O lovitură dură pe piața chineză care a început să exporte chiar la Wizzair primul avion Airbus 320 produs pe cele doua platforme de asamblare din China în timp ce fabrica de MAX-uri de acolo a somat mult timp după oprirea acestor avioane de la zbor. 

În plus tratativele producătorilor chinezi al noului avion mediu curier COMAC legate de motorizarea acestor avioane cu modelul  Pratt & Whitney Geared Turbofan (GTF) au ajuns într-un impas, se speră, temporar. 

5. India este poate cel mai puternic lovită de aceasta măsura mai ales că acea comandă de peste 400 de avioane era considerată ca fiind cea mai mare din istoria aviației 

6. Turcia a renunțat parțial la Boeing de când scandalul cu Ayatolahul Gulen. Astfel compania Pegasus a schimbat integral toate Boeingurile 737 cu Airbus 320-321 iar la compania națională care a depășit cifra de 400 de avioane intenționează să nu mai o doteze cu MAX-uri. De aceea președintele  Erdogan va trebui să reconsidere rapid opțiunile sale în materie. 

7. Grupul Air France-KLM care intenționează eliminarea completa din flotele lor a modelelor de Boeing 737 în favoarea Airbusurilor 320-321 este în impas evident acum.

8. Lufthansa nu mai are Boeing 737 în flota de peste 3 ani și nici nu intenționează să mai cumpere, înlocuind toate avioanele americane vechi cu cele europene model NEO .

Trăgând linie și concluzionând, rezultă că 

1. America

- a renunțat acum 3 zile la acuzațiile de mită oferită de Airbus pentru achiziționarea de avioane 

- nu uită că Airbus are o unitate de asamblare în Alabama, alta în Canada și vrea să deschidă încă una tot USA

- observă cu furie cum multe companii americane, cliente Boeing tradiționale, au început să sară pârleazul în curtea Airbus

- este vizibil nervoasă că Europa bate la vanzare Boeing-urile 737 MAX cu Airbusurile 320-321 

- pune presiune directă pe toți aliații Rusiei: China, India, Turcia, Ungaria 

- lovește cu manta în avioanele reținute de Putin în Rusia 

- și-a creat un monopol vizibil în domeniul motoarelor de avion deoarece europenii nu au reușit să producă până acum motoare competitive iar cele ale ROLLS ROYCE sunt puține, mai scumpe și în afara UE. În plus, celebra întâlnire Putin-Macron a arătat clar dependența de titanul rusesc al Franței si firmei Airbus.( N.B. America importa doar 15% din necesarul de Titan din Rusia)

- arată din nou întregii lumi că Aviația mondială este din nou la mâna lor prin folosirea acestei metode cinice și legale de identificare a șpanului in motoarele produse de ei si vândute concurentei. Totul bine învelit în conceptul de bază al aviației: Safety first, astfel încât putem spune ca golul marcat acum de Boeing în poarta Airbus seamănă cumva cu golul lui Maradona contra Angliei (acea “mano del Dios”)! 

Chiar nu mai poți crede că, dacă scoți calul de bătaie bătrân de aproape 60 de ani ( Boeing-ul 737 mai exact), fără să pui în loc un armăsar nărăvaș și dornic de afirmare măcar 20 de ani de acum înainte (a se citi o varianta noua gen Boeing 787 Dreamliner) și încerci să păcălești cu un Facelift și un tuning al fostei glorii (Boeingul MAX), vei mai putea câștiga cursa mediu curier!

2. Europa încasează neputincioasă loviturile americane în serie, lovituri care o pedepsesc dur pentru ieșirile din front ale liderilor lor. Politicile europene în aviație își arată din nou limitele deoarece airbusizarea forțată a Europei, despre care am mai scris deja, a provocat această lovitura dură. 

3. Aviația se bate singură cu armele ei pentru că si-a dat tot singura la gioale sub presiunea corporatiștilor care au considerat avionul un autobuz mai mare si piloții simplii șoferi! 

Când “Safety first” a fost înlocuit cu “Money first” Aviația a fost prima care a pierdut, iar prețul l-au plătit cu sânge și bani oamenii! 

America dă semne acum ca începe sa se trezească un pic, prin creșterile salariale si facilitățile oferite personalului aeronavigant (N.B. In USA astăzi este o lipsa de peste 7.000 de piloți pentru a se asigura doar cursele planificate nu si planurile de dezvoltare pe termen scurt măcar!)  

Aceasta ăn timp ce Europa, și mai ales România, continuă cu aceleași politici păguboase care gonesc piloții, și asa din ce în ce mai puțini și obosiți, în Golf și în Asia. 

Degeaba se supăra taman acum corporatiștii aduși pe bani grei în sistemul aviației să aplice mecanisme și principii economice contradictorii cu cele din aviație, pentru că a venit timpul unei mari reașezări a gândirii economice în domeniu. 

4. Încă odată se observă transformarea aviației civile în arma economică principala, văzând câte ținte a lovit brusc, legal și cu zâmbetul pe buze acest Șpan găsit în motoarele respective. Țările BRICS, anti USA, au deja becul roșu aprins pe aviație, Europa la fel, Turcia idem, etc 

5. Pasagerii sunt primii care suferă de pe urma acestui război stând ore întregi prin aeroporturi, cu copii mici, cu bagaje, pierzând conexiuni și vacanțe plătite, etc, Toate acestea în cadrul și în numele unor politici greșite de decarbonizare, de reducere forțată a migrației populațiilor, de fugă de răspundere și despăgubiri cuvenite pentru aceste situații șamd. 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

acest articol reprezintă o opinie
WhatsApp
pixel