Data publicării:

Scrisoare deschisă de la un psihiatru: Noul Cod Rutier afectează sănătatea mintală, prin pedepsele prea severe

Autor: florin, Florin Pupăză | Categorie: Stiri
WhatsApp
amenzi-politia-rutiera
amenzi-politia-rutiera

Dr. Florin Ene, medic cu experienţă de peste 20 ani în tratarea alcoolismului şi a tulburărilor psihice, atrage atenția asupra efectelor nocive ale prevederilor din proiectul noului Cod Rutier, propus de Ministerul Afacerilor Interne. Pedepsele prea severe pot afecta sănătatea mintală a celor ce greșesc conjunctural, dar nu îi sperie pe cei care au un comportament deviant în trafic, explică medicul. Suspendarea permisului timp de 2-3 ani are ca efect pierderea reflexelor și creșterea riscului de accident, la reluarea șofatului. Fără consiliere de specialitate, cei care șofează agresiv sau incorect din cauza unor probleme psihice nu se vor schimba. Dependența de alcool este o boală, iar șansa de a ajuta pacientul să primească tratament se pierde, dacă Poliția se limitează la a suspenda permisul celor care beau la volan. De fapt, Ministerul de Interne ar trebui să colaboreze cu Ministerul Sănătății, atât la elaborarea Codului Rutier, cât și la tratarea celor dependenți de alcool.

Iată scrisoarea doctorului Florin Ene:

”Suntem indignați atunci când alţii nu respectă regulile care ar trebui să fie comune şi de aceea societatea simte nevoia ca autorităţile să construiască şi să aplice măsuri cât mai severe. În acest context, înăsprirea pedepselor pentru cei care încalcă regulile de circulaţie, mai ales pentru cei care consumă alcool şi conduc autovehicule, este binevenită şi chiar dorită, deoarece potenţialul de comportament imprudent va fi redus.

Doar pedeapsa nu determină schimbare intrinsecă pozitivă, educaţională şi recuperatorie. Scopul indirect al pedepselor este, măcar pentru început, să motiveze individul care a greşit pentru o schimbare reală interioară, iar societatea ar trebui să-i ofere alternativa de acces la schimbare. 

Pedepsele prea severe pot afecta sănătatea mintală

- Pedepsele extreme neînsoţite de măsuri medicale şi psihologice nu îi vor afecta pe şoferii care sunt, cu adevărat, pericole pentru societate. Ei vor găsi căi pentru a evita pedeapsa dar nu prin corectarea comportamentului greşit ci prin metoda deja cunoscută „mă descurc eu cumva”. Când o pedeapsă ajunge să pericliteze integritatea fizică, psihică, socială şi chiar morală a omului, instinctul primar de auto-apărare se activează iar pentru om devine primordial să evite atacul; el nu se mai poate gândi la cauza greşelii sale şi la ce are de făcut ca să evite repetarea greşelii în viitor.

- Pedepsele extreme îi vor afecta cert pe cei care au încălcat legea conjunctural. Traumele asociate pot genera mari probleme, inclusiv de sănătate mintală. Aceasta nu înseamnă că nu trebuie pedepsite, ci că trebuie susţinute, având cele mai mari şanse de recuperare.

- O perioadă de 3, 4 sau chiar 5 ani fără reflexele/automatismele învăţate pentru a conduce o mașină poate crește riscul producerii de accidente la reluarea şofatului.O pedeapsă disproporţionat de mare faţă de faptă îşi pierde rolul corectiv şi devine generatorul unor noi comportamente, de obicei nocive, care anulează efectele dorite de lege.

- Există ţări care au înregistrat succese notabile în diminuarea încălcării regulilor de circulaţie datorate condusului autovehiculelor sub influenţa alcoolului dar soluţia a fost îmbinarea dintre o pedeapsă dură (dar bine gândită şi aplicată gradual, în funcţie de gravitatea faptei) şi abordarea medico-psihologică aplicată individual cu scopul de a produce cu adevărat schimbarea.

- Consumul de alcool este un fenomen care însoţeşte vieţile noastre în foarte multe momente, dar pentru unii dintre semenii noştri el este cu adevărat problematic deoarece o parte dintre cei care consumă alcool suferă de dependenţă de alcool.

- Unele încălcări ale regulilor de circulaţie sunt manifestări ale unei boli psihice recent instalate.

Ministerul Sănătății trebuie să se implice

Fiind vorba şi de o boală psihică în diverse stadii de evoluţie şi severitate, reglementarea conducerii autovehiculelor sub influenţa alcoolului ar trebui să se facă şi cu consultarea instituţiilor din domeniul medical - Ministerul Sănătăţii, asociaţiile profesionale medicale, structurile care avizează psihologic şi psihiatric conducerea auto – şi, de ce nu, din partea asociaţiilor şoferilor profesionişti şi ai Comunităţii Alcoolicilor Anonimi din România.

O colaborare inter-instituţională pentru reglementarea concomitentă administrativă, legislativă (pentru aspectele punitive şi de control) şi recuperatorie (psihiatrică, psihologică, socială şi morală) este soluţia eficientă, demonstrată deja de exemplele altor ţări, pentru descurajarea conducerii auto sub influenţa alcoolului.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel