Data publicării:
România rămâne fără genii. Tânăra care la 18 ani a primit premiu pentru întreaga activitate propune o schimbare în învățământul românesc
În 2012, se întoarceau în România din Argentina câțiva elevi foarte inteligenți: Omer Cerrahoglu, Radu Bumbăcea, Octav Drăgoi, Ştefan Ivanovici, Ioana Tamaş şi Ştefan Spătaru. La gât aveau toți medalii obținute la Olimpiada Internaţională de Matematică, desfăşurată în Mar del Plata. Cu un total de 144 de puncte obţinute în cele două zile de concurs, adolescenții - coordonaţi de prof. univ. dr. Radu Gologan, preşedintele Societăţii de Ştiinţe Matematice din România - au plasat România în top 10 din 100 de naţiuni câte s-au înscris la competiţie. De-a lungul timpului, toți au fost răsplătiți cu fel de fel de medalii și premii.
Ioana Tamaş, la 18 ani, a primit premiu pentru întreaga activitate. Ea este singura fată din Lotul Național de Matematică 2012. A ales să își continue studiile pe alte meleaguri datorită standardelor înalte care sunt în străinătate. Ioana Tamaș a povestit - pentru DC News - ce planuri de viitor are și a spus cum vede o schimbare în învățământul actual românesc.
DC News: Știm că inițial trebuia să studiezi în Germania. De ce ai ales – în cele din urmă – Marea Britanie?
Ioana Tamaș: Într-adevăr, în clasa a XII-a am fost acceptată și am ales să merg la o facultate în Germania. Din păcate, nu mi-a plăcut acolo și am hotărât să reaplic și să îmi sacrific un an pentru a reîncepe facultatea undeva mai bun și anume la University of Southampton din Marea Britanie. Regret puțin că nu am aplicat din clasa a XII-a în Marea Britanie. Nu mă interesasem suficient de bine, fiind ocupată și cu bacalaureatul și cu olimpiadele.
DC News: De ce nu ai ales să studiezi în România?
I.T.: Nu consider că învățământul superior din România este slab, însă din punctul meu de vedere, facultățile la care am aplicat au condiții superioare și oportunități numeroase.
DC News: Ai de gând să revii, după ce termeni studiile, în România?
I.T: Momentan nu știu nici măcar unde am de gând să mă opresc cu studiile, deci cu atat mai mult nu știu ce voi face după. Este la fel de probabil să revin în România cum este să mă stabilesc într-o altă țară; depinde de cum vor sta lucrurile când va trebui să iau această decizie.
DC News: Ce ai schimba, dacă ai putea, în sistemul de învățământ românesc?
I.T: Mi s-a părut întotdeauna că sistemul de învățământ românesc este organizat în așa fel încât puținele “vârfuri” ajung la un nivel foarte înalt, în timp ce marea majoritate este speriată de școală și nu reușește să înțeleagă materia și să țină pasul. În multe alte țări se încearcă să se aducă toată lumea la un nivel similar, să nu rămână nimeni în urmă, dar acest lucru le încetinește cumva creșterea celor foarte buni. Singura soluție la care mă pot gândi este o separare a elevilor după nivelul lor și un motiv pentru care cred că ar merge este faptul că la Liceul Internațional de Informatică, am facut parte dintr-o clasă de olimpici la matematică, informatică, fizică și chimie, unde nu am auzit pe nimeni să se plângă că nivelul ar fi prea înalt sau prea jos.
DC News: Și în prezent studiezi matematica aplicată? Te-ai gândit să faci și altceva în afară de matematică? Ce îți dorește pentru viitor?
Deși la sfârșitul liceului plănuiam să studiez matematica aplicată, ulterior am decis să studiez informatica. Cu alte cuvinte, da, m-am gândit să studiez și altceva în afară de matematică, dar în niciun caz ceva care nu are suficient de multă legatură cu matematica. Deja sunt hotărâtă că în viitor sa fac ceva legat de informatică.
Ioana Tamaș s-a remarcat când era elevă în gimnaziu la Școala Generala nr. 79 din Capitală și a absolvit Liceul Internațional de Informatică, București.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News