Reformă amplă în educație. Sorin Cîmpeanu: România are nevoie de un sistem adaptat generației prezentului și capabil să răspundă provocărilor viitorului
Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a postat un mesaj pe Facebook în cadrul căruia a detaliat o parte din reformele pe care vrea să le implementeze în sistemul de învățământ.
„Am dezbătut la Brașov, împreună cu reprezentați ai Partidului Național Liberal din toate organizațiile din țară, cele două proiecte de legi ale educației care transpun Proiectul „România Educată”.Dialogul a fost intens si constructiv, temele de discuție fiind relevante, cu scopul de a avea un sistem de educație „echitabil, care asigură și respectă dreptul fiecărui elev la educație de calitate, organizată într-un sistem de învățământ caracterizat de calitate, de integritate, de etică și profesionalism” (Proiectul „România Educată”), conform valorilor asumate în Proiectul „România Educată”.
A fost agreată propunerea Partidului Național Liberal cu privire la îmbunătățirea proiectului Legii învățământului superior prin reglementarea obligației de restituire a sumelor de bani de către autorul tezei de doctorat, în situația în care se constată existența plagiatului. Astfel, în termen de 30 de zile de la rămânerea definitivă a deciziei prin care se constată existența plagiatului în cadrul unei teze de doctorat, autorul tezei va avea obligația să restituie sumele de bani reprezentând contravaloarea serviciilor de școlarizare pentru programul de doctorat, în integralitate, pentru perioada finanțată și în cuantumul finanțat de la bugetul de stat. Restituirea sumelor de bani se va face către instituția de învăţământ superior cu care autorul tezei de doctorat a semnat, în calitate de student-doctorand, contractul de studii universitare. Sumele încasate vor constitui venit la bugetul de stat.
În același timp, a fost agreată propunerea Partidului Național Liberal cu privire la îmbunătățirea proiectului Legii învățământului superior prin reglementarea obligației de restituire a sumelor de bani de către autorul tezei de doctorat, în situația în care acesta a renunțat unilateral la titlul de doctor. În termen de 30 de zile de la decizia definitivă privind renunțarea la titlul de doctor, autorul tezei va avea obligația să restituie sumele de bani reprezentând contravaloarea serviciilor de școlarizare pentru programul de doctorat, în integralitate, pentru perioada finanțată și în cuantumul finanțat de la bugetul de stat. Concomitent, universitatea, prin comisia de etică de la nivelul acesteia, va întocmi un raport de analiză a tezei de doctorat care a făcut obiectul renunțării la titlu. Restituirea sumelor de bani se va face către instituția de învăţământ superior cu care autorul tezei de doctorat a semnat, în calitate de student-doctorand, contractul de studii universitare. Sumele încasate vor constitui venit la bugetul de stat. De asemenea, se vor analiza orice alte propuneri care sa contureze un cadru legal propice creșterii calității și credibilității studiilor doctorale.
A fost agreată propunerea Partidului Național Liberal cu privire la introducerea în proiectul Legii învățământului preuniversitar a unor măsuri care privesc protejarea siguranței elevilor în unitățile de învățământ prin reglementarea interdicției ca în proximitatea școlii să existe agenți economici care desfășoară o activitate de natură să aducă atingere mediului educațional sănătos și instituirea unor măsuri pentru formarea şi consolidarea abilităţilor emoţionale cu rol de factori de protecţie în prevenirea consumului de droguri.
A fost apreciată propunerea Partidului Național Liberal cu privire la introducerea funcției de monitor școlar la nivelul fiecărei unități de învățământ pentru consolidarea relației directe școală-părinți în vederea reducerii abandonului școlar.
Au fost apreciate ca fiind esențiale măsurile din proiectul Legii învățământului superior pentru promovarea calităţii în învăţământul superior şi în cercetarea ştiinţifică, pentru creşterea vizibilităţii internaţionale şi pentru concentrarea resurselor. Universitățile vor putea:a) să se constituie în consorții universitare, potrivit legii;b) să fuzioneze într-o singură instituţie de învăţământ superior cu personalitate juridică;c) să se constituie în consorții de învățământ dual, potrivit legii.
Au fost apreciate măsurile de finanțare pentru digitalizarea instituțiilor de învățământ superior și înființarea Programului Național pentru Internaționalizare Universitară „Study in Romania” (PNIU) în vederea consolidării procesului de internaționalizare a instituțiilor românești de învățământ superior.
Au fost apreciate mecanismele administrative de stimulare a excelenței în educație prevăzute în proiectul Legii învățământului preuniversitar, respectiv preluarea și consolidarea centrelor de excelență de la nivel județean, ca structuri în noile direcții județene pentru învățământ preuniversitar, asigurând în acest mod o susținere cu adevărat eficientă a activității acestora, disponibilitatea resurselor financiare necesare susținerii excelenței, precum și corespondența structurată cu Centrul Național de Excelență.
Sistemul de educație trebuie să susțină și să motiveze excelența în învățare, în sensul atingerii maximumului de potențial al fiecărui elev, excelența în predare, stimularea modelelor de bune practici din rândul cadrelor didactice, dar și excelența instituțională.”, a scris ministrul Educației.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News