Propunere pentru eliminarea concursului de admitere la liceu, înaintată de sindicatele profesorilor
Ligia Deca a anunțat că prima generație care ar urma să dea acest examen de admitere este cea care intră în clasa a V-a în anul școlar următor, adică 2023-2024, dacă legea este adoptată până când începe anul școlar.
Varianta alternativă pentru admiterea separată la liceu ar putea fi ca elevii de clasa a VIII-a să susțină 5 probe la examenul de Evaluare Națională, potrivit amendamentelor trimise Ministerului Educației de către sindicatele din învățământ, document obținut de Edupedu.ro. Propunerea vine de la Federația Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI) și Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, cele două federații sindicale din învățământul preuniversitar. Proiectul legii învățământului preuniversitar prevede că admiterea separată la liceu poate fi organizată pentru cel mult 60% din locuri.
Sindicatele din educație propun ca evaluarea națională să aibă următoarele probe, pentru elevii care intră în clasa a V-a în anul școlar 2024-2025:
a) matematică+informatică (algoritmică)
b) română
c) ştiințe (fizică, chimie, biologie)
d) umanistice (istorie, geografie) inclusiv limbi străine;
e) maternă;
Potrivit sindicatelor, fiecare liceu ar trebui să stabilească, cu un an înainte, coeficienții pentru fiecare probă de examen: „Cu un an înainte, fiecare liceu stabileşte, pentru fiecare filieră, coeficienți pentru fiecare din cele 4/5 examene de mai sus şi le anunță public. Suma celor 4/5 coeficienți trebuie să fie 10, niciun coeficient nu poate fi 0.”
Conform sursei citate, elevii ar urma să facă cel mult 10 opțiuni, iar „calculatorul face, ținând cont de coeficienți, media ponderată pentru fiecare liceu/filieră ales/aleasă de elev.” Elevii vor fi repartizați de calculator în funcție de opțiuni şi medie.
Pentru liceele vocaționale, trebuie făcute reglementări suplimentare, în funcție de aptitudini, se arată în textul propunerii.
În justificare se arată că soluția este „mai ușor de pus în practică decât concursul, care evită arbitrariul, verifică tot ceea ce știe elevul, nu doar matematică și română, și lasă și liceul să-și spună cuvântul.”
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News