Prețul roșiilor a explodat în India. Fermierii profită de o creştere de 700%
O creştere de 700% a preţului roşiilor i-a făcut bogaţi pe unii fermieri din India, chiar dacă câştigurile lor excepţionale ar putea să fie de scurtă durată, ca urmare a unei aşteptate îmbunătăţiri a ofertei în săptămânile următoare, transmite Bloomberg.
Duminică, pe piaţa din capitala New Delhi, kilogramul de roşii se vindea pentru 178 de rupii (2,20 dolari), o creştere de peste 700% faţă de preţul înregistrat la data de 1 ianuarie 2023, potrivit datelor culese de Ministerul Alimentaţiei.
La nivel naţional, preţul mediu de comercializare a roşiilor era de 120 de rupii. Această creştere explozivă, provocată de ploile abundente care au perturbat livrările, a provocat nemulţumiri în rândul consumatorilor astfel că multe gospodării au renunţat temporar la roşii, un ingredient de bază pentru multe feluri de mâncare. Însă cultivatorii de roşii sunt încântaţi.
Ishwar Gaykar şi soţia sa, Sonali, care cultivă tomate pe o suprafaţă de 4,9 hectare în statul Maharashtra, vestul Indiei, au făcut un profit de aproape 24 de milioane de rupii în sezonul actual, comparativ cu unul de 1,5 milioane rupii în aceeaşi perioadă a anului trecut. Cuplul, care angajează 60-70 de zilieri care să se ocupe de culturi, a devenit unul dintre cei mai mari furnizori de roşii din regiune iar Ishwar a devenit o celebritate în media locală care se înghesuie să îi ia interviuri.
„În urmă cu aproape şase săptămâni, kilogramul de roşii se vindea pentru 2,5 rupii”, spune Ishwar, care în sezonul din 2021 a înregistrat pierderi de aproximativ două milioane de rupii. „Oferta este limitată iar cererea rămâne una puternică”, precizează fermierul.
În ultimele săptămâni, cuplul a livrat aproximativ 350 de tone de roşii şi se aşteaptă să vândă alte 150 de tone în curând, cu condiţia ca vremea să nu se strice.
Livrările de tomate au fost afectate de problemele cu transporturile, după ploile şi inundaţiile provocate de muson în unele regiuni.
Problema roşiilor scumpe a devenit un subiect de primă pagină şi este unul intens dezbătut în social media, iar consumatorii dau vina pe zeul ploii precum şi pe politicieni pentru această situaţie.
Guvernul indian a început să vândă roşii la preţuri subvenţionate, folosind în acest sens vehicule utilitare. Măsura are un anumit impact dar cu toate acestea preţurile sunt în continuare foarte mari pentru consumatorii dintr-o ţară cu 1,4 miliarde de locuitori.
În mod frecvent, tomatele costă mai mult în lunile ploioase iulie şi august, dar explozia preţurilor din acest an este neobişnuită. Chiar dacă preţurile sunt aşteptate să scadă în săptămânile următoare, odată cu îmbunătăţirea circulaţiei camioanelor, fermierii se bucură de averile pe care le strâng în prezent, scrie Agerpres.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News