Data publicării:

Portul Constanța a devenit un "no man's land"

Autor: Eduard Pascu | Categorie: Economie
WhatsApp

Un fost director al Portului Constanța susține că principala poartă de intrare în România a pierdut lupta cu alte porturi de la Marea Neagră sau Adriatica. Valoarea bunurilor tranzitate a scăzut dramatic. Motivul? Lipsa investițiilor.

În cadrul unei conferințe de presă organizată la Constanța deputatul Mircea Banias a spus că  „Din păcate, am pierdut competiția cu multe porturi. Porturi din Adriatica ne-au luat-o înainte, în Marea Neagră s-a investit enorm. Gândiți-vă că la nivelul anului 2008, în portul Constanța traficul de containere depășea un milion de TEU-uri, acum a ajuns undeva la jumătate. Este incredibil. Peste tot, porturile din lume se dezvoltă și cresc volumele de trafic. La noi scad. Dacă noi în 30 de ani de democrație nu am reușit să atingem vârful istoric din 88 sau 89, dinainte de Revoluție, de 60 și ceva de milioane de tone... E păcat, pentru că Dumnezeu ne-a dat un lucru pe care puteam să-l transformăm într-o mină de aur. În continuare, multe, multe familii din orașul Constanța trăiesc din activitățile din port, dar am o strângere de inimă când intru în port și îmi aduc aminte cum era înainte, era plin de tractoare, mărfuri, era un furnicar, zi și noapte, iar acum când intri în port ți se pare că ești în no man's land, e așa, o chestie părăsită. Sunt silozuri, pentru că s-a specializat portul în traficul de cereale. E un noroc tot de la Dumnezeu, că suntem aici și că țările din jur exportă cereale, dar portul ar trebui să însemne cu totul și cu totul altceva."

Lipsa investițiilor

„De când o parte din acțiunile portului Constanța au fost preluate de către Primăria Constanța și Fondul Proprietatea, lucrurile s-au denaturat în port. Cel puțin în perioada în care am fost eu director, aveam un consiliu de administrație cooperant, care nu a spus niciodată „nu" unor investiții. Niciodată la portul Constanța nu s-a pus problema dividendelor. Ani de zile s-au făcut investiții și nu numai cu banii portului, au venit bani de la Guvern. Țin minte că în 2007, când am plecat eu de la Administrația Porturilor Maritime (n.r. unde a fost director general) erau șase proiecte mari demarate: podul peste canal, extinderea digului, terminalul de barje, lucruri concrete. De vreo zece ani constat cu tristețe că nu se prea mai investește în portul Constanța. N-aș face neapărat un reproș managerilor care s-au succedat, ci aș face reproș celor care se gândesc cu tot dinadinsul să ia bani din portul Constanța. Portul Constanța nu e societate care trebuie să facă profit. Este o societate care administrează un bun al statului, pe care îl pune nediscriminatoriu la dispoziție operatorilor. Ei trebuie să facă profit, să creeze locuri de muncă. Portul trebuie să se dezvolte natural", a mai spus deputatul Mircea Banias. El a mai adăugat că proiecte de dezvoltare pentru port există. Trebuie doar puse în aplicare. Unul dintre aceste proiecte se referă la construirea unui terminal de gaze naturale. Acesta ar putea reduce dependența față de gazele rusești.

Vezi și: Rovana Plumb: România a câștigat zeci de hectare de plaje

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel