Peste 350 de organizaţii solicită modificări legislative privind publicitatea şi promovarea pentru produsele din tutun
Peste 350 de organizaţii non-guvernamentale, medicale, academice, de protejare a drepturilor tinerilor şi copiilor, membre ale 'Iniţiativei 2035 - Prima generaţie fără Tutun a României', solicită Parlamentului şi Guvernului României adoptarea de urgenţă a modificărilor legislative care să îndepărteze orice surse de publicitate şi promovare, directă şi indirectă, pentru produsele din tutun.
Semnatarii apelului cer şi modificarea şi completarea 'urgentă' a legislaţiei din domeniul reducerii consumului de tutun în ceea ce priveşte utilizarea produselor din tutun, nicotină sau ţigări electronice în spaţiile publice închise, adoptarea de politici fiscale 'uniforme' pentru toate produsele din tutun, dar şi direcţionarea taxelor suplimentare aferente în campanii educaţionale la nivel naţional adresate prioritar grupei de vârstă de debut a consumului de tutun, 13-15 ani, precum şi pentru sprijinirea renunţării la fumat.
'Ultimele anchete epidemiologice au indicat o situaţie gravă în ceea ce priveşte consumul de tutun în rândul copiilor şi adolescenţilor din România: aproape jumătate de milion de copii români cu vârsta între 10 şi 18 ani (477.050), reprezentând aproximativ un sfert din totalul copiilor din această categorie de vârstă, au încercat cel puţin o dată în viaţă să fumeze (Studiu Unicef 2015). 14,6% dintre copiii şcolarizaţi cu vârsta între 13 şi 15 ani fumează actual tutun (au afirmat că au fumat în ultimele 30 de zile), ceea ce înseamnă că aproximativ 90.000 de copii (90.699) din această categorie de vârstă au şanse mari de a deveni în curând fumători zilnici (WHO Global Youth Tobacco Survey 2017). 30.690 copii cu vârsta de 15 ani, reprezentând 14% din totalul acestei categorii de vârstă, fumează deja zilnic (WHO Health Behaviour in School-aged Children 2014).
Dincolo de impactul de netăgăduit asupra stării de sănătate a populaţiei din România, rezultatele celui mai recent studiu de impact economic publicat în anul 2018 şi realizat pe 152 de ţări ale lumii arată că România alocă anual 4.2% din PIB-ul său şi 5% din totalul cheltuielilor sistemului de sănătate pentru costuri directe şi indirecte asociate consumului de tutun. 24 de miliarde de lei a reprezentat, la nivelul anului 2012, impactul devastator al consumului de tutun asupra economiei României', afirmă semnatarii apelului. Potrivit sursei citate, strategia cea mai eficientă, conform recomandărilor Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii, este descurajarea debutului consumului acestor produse, existând metode şi instrumente eficiente şi specifice, informează Agerpres.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News