Data publicării:

Părinți de succes: Harta dezvoltării copilului (VII). Încrederea și stima de sine (3)

Autor: DCNews Team | Categorie: Stiri
WhatsApp
rszbebe
rszbebe

În cel de-al treilea capitol dedicat importanței încrederii și stimei de sine în harta generală a dezvoltării copilului, profesorul universitar Ion-Ovidiu Pânișoară, doctor în Științe ale Educației în cadrul Facultății de Psihologie și Științele Educației, aduce sub lupa părinților un alt factor cu implicații majore în creșterea unui copil de succes: localizarea controlului (locus of control).

Deoarece fiecare element din harta generală a dezvoltării copilului are propriul rol de susținere în edificiul procesului educativ al celui mic, orice părinte trebuie să acționeze pentru a se asigura că, pentru copil, localizarea controlului este situată la nivel intern și că rămâne așa, deoarece acest lucru arată măsura în care fiecare dintre noi considerăm că posedăm controlul asupra a ceea ce ni se întâmplă.

Astfel, profesorul universitar Ion-Ovidiu Pânișoară susține că este foarte ușor a pica "în capcana neajutorării dobândite", dacă o persoană crede că aspectele exterioare sunt cele care hotărăsc decisiv în privința succesului sau insuccesului lui. În caz contrar,  dacă un om este convins că el deține controlul, atunci, eforturile sale nu vor conteni, până când nu va obține succesul.

În acest context, profesorul universitar prezintă teoria lui Rotter (în Moscovici, 1998), potrivit căruia există două perspective "complet diferite" asupra fenomenului: credinţele într-un control intern (cum ar fi comportamentul copilului: „am reuşit pentru că m-am străduit să învăţ cum trebuie” sau trăsăturile, motivaţiile, aptitudinile lui: „am luat examenul pentru că sunt inteligent”) şi credinţele într-un control extern (spre exemplu: norocul: „am reușit pentru că am avut noroc”; întâmplarea: „am luat examenul pentru că şansa a făcut să citesc aseară tocmai subiectul care mi-a picat”; soarta: „am reuşit pentru că aşa mi-a fost destinul”; dificultăţile sau facilităţile situaţiei: „am reuşit să învăţ pentru că am avut linişte în cameră”; intervenţia celuilalt: „am luat examenul pentru că profesorul a fost de treabă”).

Este necesar, susține profesorul universitar Pânișoară, ca cel mic să își dezvolte o credință în controlul intern, pentru a-și putea construi o perspectivă mai bună asupra a ceea ce trebuie să facă în continuare, mai ales în cazul unui eșec. Astfel, dacă un copil va conștientiza că a înregistrat un eșec pentru că nu s-a străduit suficient, data viitoare, strădania sa va fi mai mare.

În schimb, dacă cel mic va crede că ceea ce i se întâmplă se datorează unui control extern, atunci el nu va mai avea nicio responsabilitate asupra a ceea ce se întâmplă și va avea credința că nu poate să facă nimic pentru a reuși. Motivațiile sale privind nerealizările vor fi exprimate prin expresii tipice de genul: (1) “nu a fost să fie”; (2) “nu am avut noroc”; (3) “celălalt s-a purtat incorect” (fie că este un profesor la examen sau colegul de joacă).

Potrivit profesorului universitar Pânișoară, chiar și părinții copiilor perseverenți ar trebui să rămână vigilenți în privința acestui subiect. O persoană cu o localizare internă a controlului poate, în urma unor eșecuri repetate, să aibă dificultăți în a gestiona situația, explică Ion-Ovidiu Pânișoară, susținând că un copil ar trebui încurajat și în situații când succesul nu vine imediat, iar atunci când reușita lui este parțială, să i se expice că performanța sa s-a îmbunătățit.

"Mulți părinți greșesc deoarece, cu ochii spre marele succes, nu văd micile reușite ale copilului și sunt mai degrabă centrați pe criticarea erorilor decât pe contabilizarea câștigurilor (oricât de mici sunt acestea). Rolul dumneavoastră este să arătați greșelile doar cu scopul ca micuțul să învețe din ele și apoi sărbătoriți succesele atunci când acestea apar; mai mult decât atât, trebuie să-i arătați copilului ce calități personale au contribuit la obținerea reușitei. Trebuie să îl faceți să fie mândru că a reușit și să se simtă responsabil nu doar de eșec, dar și de succes și să știe tot timpul că EL POATE!", conchide profesorul Ion-Ovidiu Pânișoară în materialul dedicat localizării controlului.

Citește mai mult pe performante.ro

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel