Părinți de succes: Cui aparține vina pentru notele mici la școală
Data publicării:
Autor: elena_badea
WhatsApp
elev-suparat-scoala
elev-suparat-scoala
Performanțele școlare ale unui copil este rezultatul unui plan de comunicare bine optimizat în cadrul triunghiului relațional profesor-părinte-elev, care dacă funcționează defectuos poate duce la deteriorarea motivației pentru școală, la note mici, la comportamente nepotrivite și multe altele. În consecință, nimic nu trebuie lăsat la întâmplare, iar un prim aspect care ar trebui analizat este biasul de autoindulgență, explicat pe larg de către profesorul universitar Ion-Ovidiu Pânișoară, doctor în Științe ale Educației în cadrul Facultății de Psihologie și Științele Educație. Referitor la biasul de autoindulgență, Zuckerman (apud Ciccotti, 2007) vorbește despre tendința pe care o avem fiecare dintre noi în a ne atribui succesele unor cauze ce țin numai de noi, de potențialul nostru (spre exemplu, capacitatea sau efortul de care dăm dovadă). Ori, și reciproca devine valabilă: insuccesele le atribuim unor cauze externe (spre exemplu un profesor „rău” sau neșansa), acesta fiind astfel un mecanism prin care fiecare își păstrează părerea bună pe care o are față de propria persoană. Cu toate acestea, în cazul educării unui copil, acest bias de autoindulgență este neliniștitor, întrucât în cazul unor rezultate excepționale școlare ale celui mic, toate verigile triunghiului relațional își alocă reușita: copilul pentru că „este deștept și a muncit mult”, părintele pentru că „a lucrat cu copilul, l-a motivat, este deștept ca tatăl/mama” și profesorul pentru că „a avut o metodă de predare excelentă”, arată specialistul în Educație. Nu la fel se întâmplă în cazul unui eșec. "Copilul o să considere că „profesorul a fost rău” sau că „părintele nu a oferit suficient sprijin”. Părintele o să considere de vină propriul copil („este leneș, nu a muncit suficient”) sau profesorul (pentru că nu face ceea ce trebuie și copilul lui nu este suficient de motivat/învățat/sprijinit), în timp ce profesorii, potrivit unei cercetări a lui Gosling, tind să dea vina pe familia copiilor. O astfel de situație nu este nicidecum una încurajatoare pentru un viitor succes școlar al celui mic, de aceea toți actorii educaționali trebuie să-și asume cu sinceritate și profunzime partea de vină pentru notele mici primite de copil la școală. Citește mai multe pe performante.ro

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?
pixel