Data actualizării:
Data publicării:

OUG privind acordarea unei reduceri de 0,5 lei/litru la benzină şi motorină, pe ordinea de zi a şedinţei de Guvern

Autor: Andrei Itu | Categorie: Politica
WhatsApp
 Plinul mașinii, cu circa 25 de lei mai puţin, după ce OMV Petrom a ieftinit carburanţii cu 50 de bani
Plinul mașinii, cu circa 25 de lei mai puţin, după ce OMV Petrom a ieftinit carburanţii cu 50 de bani

Proiectul de ordonanţă de urgenţă care vizează acordarea unei reduceri de 0,5 lei/litru, inclusiv TVA, din preţul benzinei şi motorinei, figurează pe ordinea de zi a şedinţei de Guvern de joi.

'Se propune posibilitatea acordării unei reduceri de preţ în cuantum de 0,5 lei/litru, inclusiv TVA, de către operatorii economici care comercializează benzină şi motorină către clienţii finali - persoane fizice şi juridice care achiziţionează carburanţii pentru consumul propriu, TVA şi instituirea unui mecanism de sprijin de la bugetul de stat, de 0,25 lei/litru, inclusiv TVA, pentru operatorii economici care acordă această reducere', se arată în nota de fundamentare a proiectului.

Totodată, 'în vederea evitării unui comportament inadecvat' al operatorilor economici, se propune instituirea unor măsuri în vederea evitării creşterii nejustificate a preţurilor la aceste produse, precum şi pentru nerespectarea prevederilor proiectului de act normativ.

'Din perspectiva TVA este necesar să se prevadă regimul aplicabil în cazul compensaţiei de 0,25 lei/litru. De asemenea, sunt necesare şi unele reguli procedurale privind modul de individualizare a compensaţiei, respectiv printr-o declaraţie, termenul de depunere a declaraţiei (lunar), precum şi faptul că declaraţia reprezintă şi cerere de restituire, iar suma declarată se va compensa cu obligaţiile fiscale ale contribuabilului, inclusiv obligaţiile fiscale viitoare, în condiţiile Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală. În plus, s-a prevăzut şi faptul că organele de control din cadrul ANAF vor efectua verificarea modului de individualizare a sumelor declarate, pe baza analizei de risc', prevede documentul.

* Guvernul va lua în discuţie şi proiectul de ordonanţă de urgenţă privind decarbonizarea sectorului energetic. Prin acesta se stabileşte cadrul legal pentru:

- închiderea şi conservarea grupurilor energetice pe bază de lignit şi huilă;

- închiderea carierelor de lignit şi minelor de huilă;

- măsurile de sprijin pentru închiderea şi conservarea capacităţilor de producere a energiei electrice pe bază de lignit şi huilă;

- măsurile de sprijin pentru închiderea carierelor de lignit şi minelor de huilă;

- măsurile pentru atenuarea consecinţelor sociale ale închiderii şi conservării capacităţilor de producere a energiei electrice pe bază de lignit şi huilă şi a carierelor şi minelor aferente; - sursele de finanţare a măsurilor de ajutor de stat;

- măsurile pentru coordonarea şi implementarea procesului de decarbonizare.

Prin ordonanţa de urgenţă se instituie măsuri pentru coordonarea şi implementarea procesului de decarbonizare, prin înfiinţarea Comitetului Interministerial al Cărbunelui, al comitetului consultativ şi al grupului de lucru pentru coordonarea şi monitorizarea implementării măsurilor stabilite prin proiectul de act normativ, precum şi posibilitatea repornirii grupurilor energetice închise, prin decizia Guvernului României şi la propunerea Ministerului Energiei, în situaţie de criză energetică şi în corelare cu măsurile cuprinse în planurile de urgenţă aferente sectorului energetic.

* Un alt proiect de ordonanţă de urgenţă modifică şi completează OUG 12/1998 privind transportul pe căile ferate române şi reorganizarea Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române. Prin aceste modificări se face distincţia între obligaţiile de serviciu de interes naţional, care sunt de competenţa Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, şi obligaţiile de serviciu de interes local, care sunt de competenţa autorităţilor publice locale.

Proiectul de act normativ reglementează paşii premergători elaborării şi atribuirii contractelor de servicii publice şi necesitatea actualizării indicatorilor economici şi de performanţă pentru contractele cu o durată mai lungă de 5 ani. De asemenea, se instituie posibilitatea ca autorităţile publice locale să încheie cu administratorul infrastructurii feroviare contracte de activitate locală.

* Printr-un alt proiect de ordonanţă de urgenţă va fi aprobată continuarea programului-pilot de acordare a unui suport alimentar pentru preşcolarii şi elevii din 300 de unităţi de învăţământ preuniversitar de stat. Acestora li se acordă, cu titlu gratuit, un suport alimentar constând într-un pachet alimentar sau într-o masă caldă pe zi, în limita unei valori zilnice de 15 lei/beneficiar, inclusiv taxa pe valoarea adăugată.

Limita valorică zilnică de 15 lei/beneficiar cuprinde preţul produselor, cheltuielile de transport, de distribuţie şi de depozitare a acestora, după caz.

Pentru finanţarea programului-pilot, în anul şcolar 2022-2023 se alocă bugetelor locale sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat: în anul 2022 suma de 147.000 mii lei, iar în anul 2023 suma de 207.900 mii lei.

* Personalului vamal necesar la frontierele externe ale UE urmează a fi suplimentat cu 324 posturi, conform unui alt proiect de ordonanţă de urgenţă.

'Numărul maxim de posturi pentru aparatul central al Autorităţii Vamale Române şi structurile teritoriale stabilit prin Hotărârea Guvernului nr. 237/2022 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Vamale Române şi pentru modificarea pct. 1 de la lit. C din cadrul anexei nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 791/2009 privind condiţiile pentru certificarea aeroporturilor civile internaţionale sau deschise traficului aerian internaţional urmează a fi suplimentat cu 324 posturi până la încetarea crizei actuale existente la graniţa României, generată de conflictul militar care se desfăşoară pe teritoriul Ucrainei, dar nu mai mult de 3 ani', prevede nota de fundamentare.

Alocarea acestor posturi în cadrul structurii Autorităţii Vamale Române se va efectua pe baza necesităţilor identificate, către următoarele structuri:

- birouri vamale de frontieră ce funcţionează la frontiera cu Ucraina, Republica Moldova, respectiv Marea Neagră, porturile de pe fluviul Dunărea cu trafic de mărfuri din Ucraina şi Republica Moldova;

- structurile de echipe mobile din cadrul direcţiilor regionale Iaşi, Cluj, Galaţi, Bucureşti, precum şi din aparatul central care asigură activităţi de supraveghere şi control vamal; - structurile de help-desk pentru aplicaţiilor informatice ale autorităţii vamale de declarare a mărfurilor în tranzit şi la export; - structura de monitorizare şi coordonare a aplicării pachetului de sancţiuni internaţionale stabilit la nivelul UE împotriva Rusiei.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel