Mitsotakis al Greciei, salvat de deputați, după catastrofa feroviară din 2023
Data actualizării:
Data publicării:
Autor: Tiberiu Vasile
WhatsApp
Sursa Foto: Agerpres
Sursa Foto: Agerpres
Parlamentul grec a respins joi o moţiune de cenzură împotriva guvernului conservator al premierului Kyriakos Mitsotakis, acuzat de opoziţie de neasumarea responsabilităţii politice în catastrofa feroviară din 2023.

Un total de 159 de deputaţi s-au pronunţat împotriva acestei moţiuni, depusă de partidul socialist Pasok, susţinut în special de principalul partid de opoziţie de stânga, Syriza, în timp ce 141 au votat pentru.

Eşecul moţiunii nu a fost pus la îndoială deoarece partidul de dreapta Noua Democraţie al premierului deţine majoritatea absolută în parlamentul unicameral.

Atacat pentru gestionarea considerată dezastruoasă a coliziunii feroviare soldate cu 57 de morţi, care a avut loc pe 28 februarie 2023 şi a şocat întreaga ţară, Mitsotakis a dat asigurări că "nu a existat niciodată un ordin de a ascunde" responsabilitatea politică."Vă privesc în ochi şi vă spun", a insistat el. În acest accident pe care l-a descris recent drept "traumă naţională", "eşecurile cronice ale statului s-au întâlnit cu eroarea umană", a subliniat el, asigurând că vrea să spună "adevărul" în faţa unei "societăţi neîncrezătoare şi furioase".

Cu puţin timp înainte de vot, zeci de manifestanţi s-au adunat în faţa Parlamentului, afişând în special un banner mare negru pe care era scris:"Nu uităm nimic - Cerem dreptate".

Pe parcursul a două zile şi aproape două nopţi întregi de dezbateri aprinse, au fost aduse acuzaţii de neglijenţă şi acţiuni criminale la adresa guvernului."Refuzăm să acceptăm persistenţa corupţiei, muşamalizarea şi impunitatea", a subliniat liderul Pasok, Nikos Androulakis."90% din societate nu vă mai crede şi nu mai are încredere, societatea este cea care ne-a adus astăzi aici", a asigurat liderul grupului parlamentar al Syrizei, Socratis Famellos, calificând acest accident feroviar drept "crimă".

Depunerea acestei moţiuni de cenzură, marţi, a venit după dezvăluiri apărute în ziarul de duminică To Vima, care susţineau că înregistrările conversaţiilor dintre şeful de gară şi mecanicii de tren în seara accidentului au fost manipulate pentru a susţine teza erorii umane.

Premierul Kyriakos Mitsotakis a numit articolul drept 'înşelător': "Nu vă este ruşine să insinuaţi (că aceste conversaţii au fost modificate)?"

Premierul Kyriakos Mitsotakis a numit articolul drept "înşelător"."Nu vă este ruşine să insinuaţi (că aceste conversaţii au fost modificate)?"

De un an, familiile victimelor şi lideri politici susţinuţi de o parte a societăţii civile continuă să denunţe neglijenţa gravă aflată la originea acestui accident.

Această ciocnire frontală între un tren de pasageri şi un mărfar a evidenţiat "deficienţele inacceptabile ale siguranţei căilor ferate greceşti", conform textului moţiunii de cenzură, şi în special întârzierile considerabile ale Greciei în modernizarea sistemelor sale de semnalizare."Oligarhiei criminale (...) i s-a alăturat o tentativă la fel de criminală şi metodică de a acoperi afacerea", continuă textul care îl critică şi pe fostul ministru al Transporturilor, Kostas Karamanlis, care şi-a dat demisia în urma dezastrului.Vorbind în Parlament, acesta din urmă, tot deputat, a spus că "dacă cineva are acuzaţii reale împotriva mea cu dovezi, (...) să le aducă".

De luni de zile, colectivul familiilor victimelor a cerut ridicarea imunităţii parlamentare a lui Karamanlis şi a predecesorului său de stânga Christos Spirtzis.

În Parlamentul European, reprezentanta acestui colectiv, Maria Karystianu, a acuzat, la rândul ei, guvernul de la Atena de "muşamalizare".

Peste 30 de angajaţi feroviari au fost cercetaţi până acum în acest dosar, dar nicio personalitate de rang înalt. Şeful de gară din Larissa, oraşul cel mai apropiat de accident, situat la aproximativ 300 km nord-vest de Atena, se află în arest preventiv pentru "omucidere din neglijenţă".

Ciocnirea a stârnit un val de indignare în rândul grecilor, care au ieşit masiv în stradă. A doua zi după accident, Mitsotakis a atribuit tragedia "unei erori umane tragice" şi de atunci a insistat că este la latitudinea justiţiei să facă lumină în această chestiune.

Pe 28 februarie, aproximativ 30.000 de greci au manifestat din nou pentru a comemora accidentul, conform Agerpres.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?
pixel