Mitul şcolii finlandeze, demontat. "Dacă era aşa bun, era peste tot în lume"
În ultimii ani, s-a vorbit mult în România despre modelul şcolii finlandeze, care ar trebui preluat şi implementat în sistemul de educaţie românesc.
Prof. univ. dr. Ovidiu Pânișoară, Director al Departamentului de Formare a Profesorilor din cadrul Facultății de Psihologie și Științele Educației, Universitatea din București, spune, însă, că fiecare ţară are specificul ei, astfel că modelul finlandez nu poate fi implementat cu succes. Ba mai mult, acesta afirmă că, dacă şcoala finlandeză ar fi fost idealul, atunci toate ţările şi-ar fi abandonat propriul model de educaţie în favoarea acesteia.
"Modelul finlandez este bun în anumite principii, dar nu neapărat peste tot. Noi avem tendinţa când luăm ceva să spunem că e extraordinar. Câteodată, pomul lăudat arată bine din afară, dar trebuie să ajungi la interior. Şi mai e un lucru fundamental, care este dat nu doar de teoriile educaţiei, ci şi din teoriile de nutriţie, etc. Noi avem un specific, ca popor. De aceea, anumite studii spun, spre exemplu, că mâncarea autohtonă ne face cel mai mult bine. Acelaşi lucru este şi cu sistemul de educaţie. Sistemul nostru de educaţie nu a fost rău. El trebuia îmbunătăţit, nu dat la o parte.
Şi eu am un principiu, şi îi rog pe toţi cei care ne ascultă să se gândească foarte mult. Dacă modelul finlandez ar fi atât de bun, peste celelalte modele, nu ar mai exista decât modelul finlandez peste tot în lume. Nu ar mai exista modelul german, modelul britanic, modelul australian. Niciunul dintre aceste modele nu a renunţat la propriile caracteristici în favoarea celui finlandez. Din păcate, în România a cam fost tendinţa asta, şi sper că s-a stins.
Împrumutul ştiţi ce înseamnă? Altoirea pomului. Vii cu acea crenguţă şi o lipeşti de trunchiul pomului. Pomul este românesc, nu poate fi finlandez niciodată. Nici german, nici în alt fel", a declarat Prof. Pânişoară la DC Edu.
"Dacă urmărim rezultatele la Olimpiadele Internaţionale, nu prea apare Finlanda pe acolo. Apare România. Deseori şi în mod constant la matematică, ceea ce este o mândrie extraordinară. La fizică, astronomie, chimie. Apar China, SUA, Coreea de Sud, şi aşa mai departe. Prin urmare, trunchiul ăsta este viguros, cu rădăcini adânci. Prin urmare, el ar trebui cultivat. Dar ne trebuie şi o mentalitate constructivă. Nu trebuie să preluăm mimetic, să desfiinţăm ceva şi să copiem din altă parte", a intervenit Sorin Ivan.
"Trunchiul este viguros, dar este atacat de dăunători. Dacă dăm dăunătorii la o parte, s-ar putea să îşi revină", a completat şi prof. Pânişoară.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News