Metoda prin care japonezii pierd în greutate într-un mod sănătos. Ce este Shoku Iku și cum te poate ajuta
Data publicării:
Autor: Elena Aurel
WhatsApp
Sursa foto: https://www.freepik.com/, @freepik
Sursa foto: https://www.freepik.com/, @freepik
Chiar dacă obiectivul lor principal nu este să slăbească, regulile acestei metode, pe care japonezii le învață de la școală, fac ca o mare parte dintre ei să mențină o greutate sănătoasă.

Foarte mulți copii din întreaga lume sunt supraponderali. În Japonia, în schimb, școlile au introdus metoda Shoku Iku, care îi învață pe japonezi de mici să mănânce conștient, fără să depășească limitele sațietății și să aleagă alimente adecvate pentru a găsi echilibrul digestiv și emoțional.

Datorită acestei materii obligatorii în școli, japonezii au reușit să reducă drastic obezitatea în rândul populației generale, creând, încă din copilărie, conștientizarea despre importanța nu doar a ceea ce consumăm, ci și a modului în care o facem.

Shoku Iku, un model demn de urmat

Termenul Shoku Iku poate fi tradus ca „educație nutrițională”, și s-a demonstrat pe scară largă că este eficient. Copiii din Japonia sunt învățați să fie responsabili cu alimentația lor, existând o materie în care învață să distingă între proprietățile nutriționale reale și caloriile goale și cât de puțin recomandate sunt alimentele procesate.

De fapt, metoda despre care vorbim implică interzicerea în școli a distribuitoarelor de bomboane, a alimentelor procesate bogate în grăsimi saturate și a băuturilor îndulcite cu zahăr. Astfel, copiii au acces mai limitat la alimentele procesate și încep să conștientizeze importanța unei alimentații sănătoase.

A fi conștienți de ceea ce consumăm nu se referă doar la lista de cumpărături, cu toate că și aceasta contează. Această tendință merge mai departe, încurajându-ne să avem o relație pozitivă atât cu mâncarea, cât și cu corpul nostru.

Principiile Shoku Iku

Filosofia despre care vorbim pune un accent foarte mare pe sațietate și pe evitarea supraalimentării. De câte ori, chiar dacă suntem destul de sătui, continuăm să mâncăm?

În cazul Shoku Iku, propunerea este să ne oprim când suntem sătui în proporție de 80% și să nu depășim niciodată această limită. Orice altceva pe care îl consumăm după aceea ne va îngrășa fără să aducă vreun beneficiu sănătății, ba dimpotrivă.

Ideea este să ascultăm corpul pentru a ști când să ne oprim, să mâncăm doar cât este necesar. Astfel, sănătatea digestivă va fi îmbunătățită, iar nivelurile de glucoză și inflamația vor fi reglate.

Japonezii și toate cercetările bazate pe această metodă asigură că, în plus, menținerea unor obiceiuri alimentare echilibrate și adecvate va îmbunătăți și starea noastră de spirit.

Shoku Iku nu ține cont de calorii și nu interzice niciun aliment, nu există restricții, doar recomandări. Însă este important să mâncăm încet, să savurăm fiecare înghițitură pentru a fi cât mai conștienți de ceea ce consumăm.

Varietatea alimentelor este o altă premisă fundamentală, precum și importanța de a mânca întotdeauna alături de cineva. 

Alimentația conștientă, cunoscută și sub numele de 'mindful eating'

Pentru a ne apropia încet și sigur de această filosofie japoneză atât de interesantă, un model pe care ar trebui să-l imităm cât mai curând posibil, am intervievat pe experta Mireia Hurtado, care începe prin a explica faptul că "alimentația conștientă este o practică concentrată pe utilizarea conștiinței depline sau mindfulness pentru a regla comportamentul nostru alimentar".

Alimentația conștientă promovează ideea că o relație sănătoasă și armonioasă cu alimentele este posibilă. Pornind de la această idee, conceptul de sănătate depășește cu mult aspectul greutății (deși cu siguranță se obține slăbirea când renunțăm la alimentele procesate, zaharurile și excesul de cantități inutile). "Mindful eating", așa cum este cunoscut, se concentrează pe promovarea bunăstării fizice și psihologice a persoanelor și pe îngrijirea pe termen lung.

Una dintre cheile alimentației conștiente, după cum continuă să explice experta, "este să învățăm să ne reconectăm cu semnalele interne de foame, sațietate și satisfacție ale corpului, și să decidem în funcție de acestea când să începem și când să ne oprim din mâncat".

"Mâncarea este o sursă de plăcere imediată, iar adesea mâncatul devine o strategie pentru a calma multe dintre emoțiile care ne provoacă disconfort în viața de zi cu zi. Adoptând alimentația conștientă ca obicei zilnic, vom învăța să distingem diferitele tipuri de foame (emoțională, senzorială, gastrică...) și în același timp să răspundem altfel decât prin mâncare la acest disconfort."

Practica acestui tip de alimentație "nu numai că va ajuta sănătatea noastră fizică, ajutându-ne să hrănim corpul într-un mod flexibil și sustenabil pe termen lung, ci ne va ajuta și să îngrijim sănătatea noastră mintală, oferind un spațiu pentru a savura alimentele fără vinovăție și, în același timp, pentru a explora și a atinge nevoile noastre emoționale", concluzionează Mireia Hurtado, potrivit 20minutos.es

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel