Megalofobia: ce este și cum să faci față fricii de obiecte mari
Autor: Elena Didila | Publicat pe: 19 oct 2022, 04:59
WhatsApp
Fotografie de la Kat Smith: Pexels
Fotografie de la Kat Smith: Pexels
Ce este megalofobia, care înseamnă să-ți fie frică de obiectele mari, cum să faci față acestui tip de fobie.

Foarte răspândită în comparație cu ceea ce s-ar putea crede, megalofobia reprezintă o formă de fobie generalizată pentru obiectele mari precum avioane, nave, clădiri mari, zgârie-nori, animale mari, sculpturi, avioane, etc...

Uneori teroarea lovește și în fața peisajelor precum munți sau vârfuri foarte înalte, dealuri întinse, copaci uriași, utilaje de construcții, întinderi mari de apă. Este o teamă irațională, complet de necontrolat, care îi copleșește pe cei care o experimentează. Teroarea preia raționamentul într-un mod morbid.

Pare ceva neglijabil, dar este o fobie care îi afectează cu adevărat pe cei care o experimentează, deoarece poate împiedica cursul normal al vieții de zi cu zi. Sentimentul de a fi copleșit preia controlul și se manifestă sub forma unor simptome variate precum cefalee acută bruscă, transpirație excesivă, greață acută, dureri de stomac, palpitații severe, probleme cu ciclul respirator complet. Uneori starea de rău se extinde la procesele digestive provocând și diaree combinată cu senzații de tremor, potrivit unui articol publicat de Di Lei.

Când megalofobia atinge cu adevărat cote important?

Vorbim despre un atac de panică care devine incontrolabil și provoacă uneori tahicardie chiar și la niveluri foarte ridicate. În multe cazuri, această problemă derivă din tulburări psihologice legate de experiențele traumatice trăite în copilărie sau adolescență.

Greu de gestionat, uneori această frică este dedramatizată sau redusă cu forța de către alții, care nu au legătură cu sentimentul de disconfort puternic pe care îl provoacă. Aspectul greu de înțeles de mulți constă în faptul că se crede că poate fi controlat cu ușurință, dar nu așa este; cei care suferă de această fobie sunt complet copleșiți și pierd legătura cu ei înșiși și cu ceilalți.

Cum să faci față fricii

Psihoterapia este cea mai bună modalitate de a face față acestei probleme, adică de a crea o relație de ajutor cu cineva care poate ajuta la aprofundarea și reintrarea și disecția profundă a oricăror traume trăite în copilărie. 

Uneori terapia se bazează pe expunerea treptată la obiecte sau imagini de obiecte mari, pentru a merge încet pentru a reduce reacția generală. Pacientului i se pot administra anxiolitice sau remedii pentru a gestiona anxietatea pe termen scurt.

Terapia cognitiv-comportamentală împinge pacientul să înlocuiască gândurile fobice cu forme-gând raționale, constructive, productive. Psihoterapeutul merge să îndrume persoana în înțelegerea faptului că frica ar putea avea rădăcini foarte slabe în comparație cu cele percepute. Treptat, terapia împinge persoana să-și înfrunte temerile cu o atitudine realistă în loc să evite sau să amâne.

Pacientul nu este niciodată pus în pericol, ci trece printr-o desensibilizare sistematică cu tehnici treptate care respectă psihicul, pentru a crea condiții care să scadă nervozitatea și să permită să ducă viața într-un mod normal.

Recepție și transformare: Tehnicile de relaxare precum meditația, conduse de o persoană de încredere, funcționează foarte bine și în caz de megalofobie. În general, trecerea în revistă a obiceiurilor zilnice, înțelegerea cât și cum mâncăm, dormim, sub ce presiuni ne punem sistemul nervos, cum sunt relațiile noastre și cât de mult ne simțim primiți de ceilalți chiar și în aspectele noastre fragile.

Evitarea acestor întrebări pe termen lung nu merită; ar trebui să ne ocupăm întotdeauna de fobiile noastre dar și de ceea ce ne înconjoară și de ceea ce alegem în fiecare zi pentru dimensiunea noastră reală.

Uneori, calea către recuperarea după acest tip de fobii nu se întâmplă rapid, dar trebuie să menținem încrederea și speranța, încercând mereu să explicăm oamenilor din jurul nostru cu ce ne confruntăm.

Depășirea acestei frici coincide cu intrarea într-un plan al realității în care fobiile nu preiau controlul și în care existența obiectelor mari este acceptată ca fapt obiectiv, indiferent de ceea ce trezesc acestea.

Primul pas este întotdeauna să te întrebi pe tine însuți și să accepti ajutor, sprijin psihologic și să te pregătești să te schimbi de dragul nivelului calitativ al vieții cuiva și al oamenilor din jurul nostru.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?