Data actualizării:
Data publicării:

La Festivalul Internaţional de Jazz de la Sibiu vor evolua nume celebre ale genului

Autor: Magdalena Popa Buluc | Categorie: Cultura
WhatsApp
Yilian Canizares
Yilian Canizares

Sunteţi invitaţi în centrul istoric al Sibiului, în Piaţa Mică - pentru a vă bucura de concerte electrizante, de la blues, soul şi latin jazz la world music şi jazz contemporan, alături de  Natalia M. King, Karnas Formula, Yilian Canizares  şi multi alţii.

Editia 47 a Festivalului prezintă în premieră în România proiectul pilot Romanian Jazz Meeting, prin care muzicieni români, precum Irina Popa, Jazzapella sau Peter Sarosi Azara, susţin concerte remarcabile care vor fi transmise live pe www.sibiujazz.ro si pe www.livestream.com.

Pregatiţi-vă bagajele şi lăsaţi-vă cuprinşi de atmosfera “Jazz feel it!”

Putine festivaluri de jazz din lume pot etala o tradiţie şi o continuitate comparabile cu cele ale reuniunii muzicale din fiecare primăvară de la Sibiu.

(w670)

Grzegorz Karnas

La începutul anilor ’70, au avut loc la Ploieşti primele trei ediţii ale Festivalului Naţional de Jazz. Din motive de „poluare ideologică”, Festivalul este mutat, fortuit, la Sibiu, în anul 1974, bucurându-se de respect şi susţinere, până şi din partea oficialităţilor politice comuniste, fiind organizat de echipa dedicată a Jazz Club Sibiu, cel mai puternic club de jazz din ţară la vremea respectivă.

Începand cu anul 1997, continuarea nobilei tradiţii a evenimentului - ce fusese un bastion al culturii autentice încă din perioada comunistă - şi-a asumat-o Fundaţia Sibiu Jazz Festival, avandu-l ca director artistic pe H. Johannes Konstantin Schmidt, membru fondator al Jazz Club Sibiu, şi ca director executiv pe Simona Adina Maxim.

Ani de-a rândul, scena sibiană a consacrat valorile jazzului autohton. Nu exista jazzman român, a cărui evoluţie să nu fi fost marcată, într-un fel sau altul, de Festivalul de la Sibiu. Prezenţa internaţională s-a înscris şi ea pe linia pluralismului stilistic şi a deschiderii spre toate orizonturile. O listă, chiar incompletă, a muzicienilor străini ce au evoluat în cadrul Festivalului, vorbeşte de la sine: Ron Carter, Toots Thielemans, Archie Shepp, Didier Lockwood, Dee Dee Bridgewater, Jan Garbarek, Bill Evans, Charles Lloyd, Birelli Lagrene, Chucho Valdes, Arturo Sandoval etc.

În anul 2005, Sibiu Jazz Festival este recunoscut drept cel mai important eveniment de gen din România, devenind primul festival din ţara noastră, membru în cea mai importantă reţea de festivaluri şi promotori de jazz din Europa: Europe Jazz Network.

Vor evolua la Sibiu Jazz Festival, nume sonore ale genului.

În 18 mai, la ora 21:30, veţi putea asculta Karnas Formula. Grzegorz Karnas s-a născut în Silezia Superioară, în Polonia, într-o familie fără tradiţie muzicală. A colaborat cu legende ale jazzului din Polonia, precum şi cu artişti de top ai scenei jazzistice europene. În 2006 şi 2007, a câştigat Marele Premiu la concursurile de jazz vocal de la Bruxelles şi Crest, Franţa. Faptul că a fost remarcat de juriile concursurilor, de jurnalişti şi de public a deschis drumul turneelor pe care le-a realizat cu trupa sa în toate colţurile lumii. Începând cu anul 2008, Karnas a fost spiritus movens al Întâlnirii Interculturale pentru Creativitate, Expresivitate şi Muzica, „Voicingers“ - un eveniment care contribuie la promovarea interpreţilor de jazz aflaţi la începutul carierei internaţionale şi oferă educaţie muzicală neprofesioniştilor.

(w670)

Natalia-M.King

Albumul său, intitlulat KARNAS, a fost lansat în 2011, iar recitalurile sale live de la Budapesta au fost incluse în albumele de mare succes Audio Beads (2012) şi Vanga (2014), lansate de casa de discuri maghiară BMC Records. Aceste albume l-au transformat pe Karnas într-un reper al scenei jazzistice europene.

Trupele în care a activat Karnas, cu componențe diferite, nu au nimic în comun cu paradigma clasică. Ele ne propun teme melodice simple, care se inspiră din hipnotismul ostinatourilor şi abstracţiunea interpretării modale. Dacă ar fi să descriem în cateva cuvinte prestaţia în concert a trupei Grzegorz Karnas Formula (Grzegorz Karnas – voce, Michał Tokaj - pian, keyboards, Michał Jaros – contrabas, Sebastian Frankiewicz – tobe), acestea ar fi: o interpretare acustică, hipnotică şi plină de energie, însoţită de o mare doză de improvizaţie.

Jeff Herr Corporation, formată dinJeff Herr – tobe, Maxime Bender – saxofon şiLaurent Payfert – contrabas, şi Yilian Canizares (vioară, voce),alături de  Daniel Stawinski – pian, David Brito – bass şi Inor Sotolongo – percutţe, vă vor încânta în 19 mai, la orele 20:30, respective, 21:30.

În 20 mai, la ora 19:00, vine la întâlnire Mauro Sigura Quartet, format din Mauro Sigura – oud, Gianfranco Fedele – pian, Andrea Ruggeri – tobe şi Tancredi Emmi – contrabas.

(w670)

Mauro Sigura Quartet

Acest proiect are la bază alăturarea dintre sunetele, temele şi ritmurile specifice muzicii tradiţionale otomane şi mediteraneene şi atmosfera jazz-ului contemporan european. Această îmbinare de stiluri dă naştere unor sonorităţi fascinante şi inconfundabile, care ne trimit cu gândul la o călătorie ce transcende dimensiunea temporală, călătorie care porneşte dinspre Senegalul plin de culoare spre spaţiile deschise, pline de linişte ale nordului, într-un amestec unic de sunete, elemente şi oameni aparţinând unor culturi atât de diferite.

Mauro Sigura s-a născut la Torino şi, după absolvirea unei facultăţi de filosofie, şi-a început cariera muzicală cântând la chitară şi bouzouki în cluburi de jazz din oraşul său natal.

Încă de la început, Sigura a cântat jazz şi world music („muzica lumii”). Alături de trupa de muzică folk Vinagro, a fost desemnat câştigătorul Festivalul Greenage, una dintre cele mai importante competiţii destinate tinerilor muzicieni din nord-vestul Italiei. În anul 2005, Mauro părăseşte trupa Vinagro şi se mută în Sardinia, unde intră pentru prima dată în contact cu sound-ul folkului şi jazzului din această zonă. Aici se alătură trupei sarde Janas şi colaborează cu Asociaţia culturală Hanife Ana Teatro Jazz.

(w670)

Irina Popa

Cel mai recent proiect, The Colour Identity, îmbină sunetul Mării Mediterane şi ritmurile africane cu atmosfera jazz-ului nord-european. Cvartetul realizează spectacole în întreaga lume (Asia, Europa, Africa), iar în 2016 au lansat albumul The Colour Identity.

Natalia M. King Quintet, format dinNatalia M. King - voce, chitară, Olivier Truchot – pian, Anders Ulrich – contrabas, Simon Bernier – tobe şi Cesar Poirier – saxofon, va concerta în 20 mai, la ora 21:30.

În anul 1969, lumea muzicală era cuprinsă de o adevărată frenezie. Era anul în care Otis Redding spunea că este timpul să ne mişcăm în ritm de groove, când BB King se plângea că a dispărut emoţia şi, în timp ce Janis Joplin îl încuraja să încerce mai mult s-o regăsească, Crosby, Stills and Nash se urca în expresul de Marrakesh.

Acesta este exact momentul în care s-a născut Natalia M King, o femeie care ia propriile decizii legate de viaţa ei, de culoarea muzicii ei, de contextul melodiilor pe care le interpretează. Primul său album se intitulează Milagro, pentru că reuşeşte să obţină un echilibru perfect între folk şi rock, între Africa şi America, între delicateţe şi furie. Iar pe scenă, o adevărată văpaie.

Au urmat alte două albume, Fury and Sound şi Flesh is Speaking, ambele inovatoare, deschizătoare de drumuri nu lipsite de efort, o muzică solicitantă, plină de nerv, care nu seamănă cu nicio alta.

În cele din urma, Natalia renaşte, ca si cum s-ar reîntoarce acasă. Alege de data aceasta un alt drum, un drum al ei propriu – cu rădăcini din ce în ce mai adânci la fiecare pas. Să fie blues? Să fie jazz? Să fie soul? Da, sunt toate acestea la un loc şi multe altele pe lângă. Este SOULBLAZz! Niciun alt stil nu pune mai bine în valoare această nestemată care este vocea mângâietoare şi senină a Nataliei.

Alături de ea în concerte se află o trupă de soul apropiată sufletului ei, împreună cu care realizează spectacole de-a dreptul incandescente. Fiecare notă cântată exprimă bucurie pură.

Acesta a fost şi contextul spiritual în care a luat naştere cel de-al doilea album al Nataliei de după renaşterea ei, BLUEZzin T'il DAWN. După jazz-ul cu nuanţe de blues din albumul anterior, acum artista propune un blues cu parfum de jazz. Este sound-ul unui artist ajuns la deplinătatea maturităţii sale vocale. Interpretarea sa nu a fost niciodată până acum atât de curată.

(w670)

Jeff Herr Corporation

În 21 mai, la ora 19:00, îi veţi întâlni pe muzicienii de la Black String, din Coreea de Sud: Yoon Jeong Heo – geomungo, Jean Oh - chitară, electronica, Aram Lee - daegeum, yanggeum, Min Wang Hwang - voce, janggu, percuţie.

Formaţia Black String, a cărei muzică are la bază ritmuri tradiţionale coreene şi un tip de jazz de improvizaţie, îşi propune să creeze un limbaj unic, bazat pe intuiţia şi dialectul muzical asiatic. Trupa îşi doreşte să găsească o sonoritate nouă, care să asimileze diverse tonalităţi ale muzicii tradiţionale, dar în acelaşi timp să se armonizeze cu tonalităţile muzicale internaţionale. Explozia sonoră a ceterei Geomun-go, energia nestăpânită a instrumentelor de percuţie tradiţionale coreene şi sonorităţile neaşteptate ale chitarei jazz vă vor încânta simţurile.

Lidera trupei Black String, Yoon Jeong Heo, o virtuoză a ceterei Geomun-go, acordă un interes aparte îmbunătăţirii performanţelor sonore ale ceterei şi reunirii diverselor genuri muzicale, de la muzica tradiţională coreeană până la muzica contemporană şi improvizaţie.

(w670)

Jazzapella

Numele formatiei Black String provine de la numele ceterei Geomun-go, dat fiind faptul ca Geomun-go în limba coreeană înseamnă instrument cu coarde de culoare neagră, care produce un sunet misterios şi profund. Mai mult decât atât, cuvântul „Black" (negru) simbolizează eternitatea universului oriental, iar „String” (coardă) desemnează atât instrumentul cu coarde, cât şi lirismul muzicii coreene. De asemenea, cuvântul „String” semnifică o arcuire ritmică, nu lineară, şi un sunet liber, lipsit de constrângeri.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel