JWST a observat molecule organice în jurul unor stele în formare
Data actualizării:
Autor: Ioan-Radu Gava
Unsplash
Telescopul spațial James Webb a observat molecule organice care se rotesc în jurul stelelor în formare, sugerând modul în care a apărut viața pe Pământ.

Astronomii care folosesc telescopul spațial James Webb (JWST) au observat molecule organice complexe care se învârteau în jurul a două stele în curs de formare, scrie Live Science.

Moleculele organice complexe sunt cruciale pentru viață, dar originea lor în spațiu a fost un mister, potrivit lui Will Rocha, astronom la Universitatea Leiden din Olanda, care a condus echipa de observație. Noua cercetare sugerează că aceste molecule complexe apar în timpul transformării gheții în gaz.

„Această descoperire contribuie la una dintre întrebările de lungă durată din astrochimie”, a spus Rocha într-un comunicat. „Care este originea moleculelor organice complexe, sau COM-uri, în spațiu? Apar în fază gazoasă sau în gheață? Detectarea COM-urilor în gheață sugerează că reacțiile chimice în fază solidă de pe suprafețele particulelor reci de praf pot molecule complexe”, a continuat el.

Rocha și echipa sa au folosit instrumentul de infraroșu mijlociu al JWST pentru a cerceta materialele din jurul a două protostele: IRAS 2A și IRAS 23385. IRAS 2A a fost deosebit de interesantă pentru echipă, deoarece poate fi foarte asemănătoare cu primele stele din primele etape ale propriul nostru sistem solar, au spus cercetătorii.

În praful rece din jurul acestor stele aflate în stadiu incipient, ei au găsit compuși înghețați care conțineau etanol, acid acetic, acid formic, metan, formaldehidă și dioxid de sulf.

Unele dintre substanțele organice complexe găsite în gheață au fost găsite anterior în gazele calde din jurul stelelor în formare. Potrivit cercetătorilor, ale căror rezultate vor fi publicate în jurnalul Astronomy & Astrophysics, această descoperire sugerează că compușii sunt rezultatul unei tranziții solide direct într-un gaz fără a trece printr-o fază lichidă - un proces numit sublimare.

Găsirea moleculelor organice complexe în gheață sugerează, de asemenea, că aceste molecule pot călători în jurul galaxiilor mai ușor decât se credea anterior. O moleculă de gheață poate fi absorbită cu ușurință de o cometă sau un asteroid în curs de formare, să parcurgă distanțe lungi și apoi să se ciocnească de planete în curs de formare, livrând posibil elementele de construcție ale vieții pe respectivul corp.