Președintele Traian Băsescu are o viață religioasă intensă. La depunerea jurământului, în Parlament, a cerut binecuvântarea Patriarhului, a mers la Mănăstirea Rohia pentru a-i aduce un ultim omagiu fostului stareţ, Serafim Man, care i-a fost duhovnic, a participat la slujba de sfințire a mănăstirii Salva, sau la slujba de canonizare a mitropolitului Andrei Șaguna.
O declarație oficială făcută ieri de președinte știrbește această imagine. ”Îmi manifest profundul regret şi compasiune pentru trecerea în nefiinţă a lui Radu Vasile. A fost un prim-ministru bun pe care România l-a avut într-o perioadă foarte grea", a spus Traian Băsescu.
În 2010, mitropolitul Clujului, Albei, Crişanei şi Maramureşului, IPS Bartolomeu, atrăgea atenția jurnaliştilor că expresia "a trecut în nefiinţă” este o sechelă a limbajului de lemn al erei ateo-comuniste şi o impietate faţă de limba română.
”Lecția” IPS Bartolomeu a fost transmisă în mesajul adresat credincioşilor cu ocazia sărbătorilor de Paşte, se arată într-o știre Mediafax. În perioada comunistă, autoritățile interziceau folosirea expresiilor «şi-a dat sufletul», «şi-a dat duhul», «şi-a dat ultima suflare», «a trecut la cele veşnice», «s-a mutat la Domnul», în presă ori în comunicările publice. Era acceptată doar formula ”a trecut în neființă”.
Expresii echivalente pentru ”a murit”, în limba română
"Prin postul nostru naţional de televiziune mi-a fost dat să aud că s-au împlinit atâtea secole şi atâţia ani de la «trecerea în nefiinţă» a Sfântului Sergiu, patron al creştinismului rusesc. E prea mult!", a arătat IPS Bartolomeu, potrivit Mediafax.
"Aproape zilnic ni se transmite o ştire sau un comentariu despre moartea cuiva. Pentru a spune că cineva a murit, limba română posedă o foarte bogată gamă de expresii echivalente şi nuanţate, precum «a decedat», «s-a săvârşit», «a încetat din viaţă», «s-a petrecut», «s-a stins», «ne-a părăsit», «a plecat dintre noi», «a pornit pe ultimul drum», «a închis ochii», «şi-a plecat pleoapele», «şi-a dat sufletul», «şi-a dat duhul», «şi-a dat ultima suflare», «a trecut la cele veşnice», «s-a mutat la Domnul», «a fost chemat de Dumnezeu» şi încă multe altele, în toată literatura, în tot graiul şi la îndemâna oricui. Ei bine, în ciuda acestei bogăţii de limbă română, încă mai citim sau auzim, destul de des, că cineva «a trecut în nefiinţă»", a spus mitropolitul Clujului, Albei, Crişanei şi Maramureşului.
Impietate asupra celui pomenit și inadvertență gramaticală
Potrivit acestuia, dacă "trecerea în nefiinţă" s-ar referi la un om care nu a crezut în Dumnezeu, nici în suflet şi nici în viaţa viitoare, "încă am mai înţelege solidaritatea redactorului cu mortul de a cărui existenţă s-a ales praful".
"Dar ca să spui că «a trecut în nefiinţă» un Dosoftei, un Varlaam, un Eminescu, un Brâncoveanu, aceasta e o impietate nu numai asupra celui pomenit, ci şi asupra simţului comun al unui popor care s-a născut creştin şi care, iată, se încăpăţânează să rămână creştin", a subliniat IPS Bartolomeu.
Acesta a adăugat că expresia "e o impietate şi faţă de limba română", existând "o gravă inadvertenţă gramaticală între verbul «a trece» şi substantivul «nefiinţă»".
"«A trece» înseamnă mişcarea de tranziţie dintr-un mediu în altul, de la o stare la alta, de la un mod de existenţă la alt mod de existenţă. Or, în cazul de faţă, verbul nu are şi nu poate avea obiect, de vreme ce nefiinţa e negarea oricărui mediu, a oricărei stări, e negarea oricărui mod de existenţă şi a existenţei însăşi. În nefiinţă nu se poate trece, pentru că nu ai unde, cum şi în ce, ea definindu-se pe sine ca non-existenţă, ca neant. Neantul însă nu e ceva în sine, ci un simplu concept cu care se operează în filosofie, aşa cum în matematici se operează cu numărul negativ. Agramatismul expresiei e pe măsura celui ce a născocit-o", a explicat mitropolitul.
IPS Bartolomeu a subliniat că, "atunci când Domnul lipseşte dintre cei morţi, El trebuie căutat, neapărat, printre cei vii".
"Moartea nu este altceva decât o sincopă existenţială, asemenea unei pauze într-o partitură muzicală, despre care toată lumea ştie că face parte din muzica însăşi. Şi dacă Domnul este «pârga celor adormiţi», începutul şi garanţia propriei noastre învieri, e de la sine înţeles că în acelaşi chip trebuie să asimilăm relaţia viaţă - moarte, viaţă în propria noastră existenţă", a adăugat mitropolitul Clujului.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
Citește articolele cu aceleași etichete:
- SRI face angajări. Posturile pentru care puteți aplica. Vă puteți înscrie în cursă până la finalul lunii mai
- Micii pe care îi mâncăm nu mai au nicio legătură cu micii adevărați. Ingredientul care lipsește cu desăvârșire. Medicul Alin Popescu: Aș da o lege să se schimbe compoziția
- Cea mai mare inutilitate din București. Primarul de sector care credea că va da lovitura și turiștii vor lua cu asalt construcția
- Numerologul Romeo Popescu, previziunile pentru luna mai, în funcție de cifra destinului: Cine are idei geniale și face rost de bani
- BANCUL ZILEI: Ardeleanul și avocatul...
- Cât a plătit o mămică pentru 3 felii de cozonac la supermarket: Nici nu-ți vine să-l mai mănânci / video
- Vacanța ieftină în Istanbul nu mai există! ”Prețurile de acum încolo vor fi exagerate”. Ce notă de plată a primit o familie de români cu un copil mic după masa de prânz
- Bătrânica din Germania e istorie: Acum, toți samsarii merg la grădiniță! Nouă tactică pe piața auto second hand
- SONDAJ de ultimă oră pentru Primăria Capitalei: Procentul celor 27% pe care-i vor și de care se tem, deopotrivă, candidații
- Dedesubturile pensionării lui Iohannis. Chirieac: Acest lucru e un mare secret pentru mine
- Cumpărăturile online iau amploare. Cristian Pelivan: „Tot mai mulți români au plasat cel puțin o comandă online în ultimul an”
- Postul rezervat al lui Iohannis. Sociolog: „Problema e că legea nu specifică acest lucru”
- Conexiunea dintre medicină și credință. Academicianul Leon Dănăilă: „Mă duceam la biserică în fiecare duminică”