• Ipoteză: Nava care draghează Bâstroe folosește, cel mai probabil, păcură de la OMV și Rompetrol din România
Ucraina a importat un nivel record de benzină, în ianuarie 2023, o treime din aceasta provenind din România, susține presa ucraineană.
În luna ianuarie 2023, companiile din România au expediat în Ucraina 63,4 mii tone de benzină, o cantitate echivalentă cu jumătate din exporturile de benzină către statul vecin din primele 9 luni ale anului trecut, de 130 mii tone, potrivit datelor Institutului Național de Statistică (INS).
Peste 40% din livrările românești de benzină către Ucraina din ianuarie ar fi provenit, potrivit presei ucrainene, de la Petrobrazi (rafinărie apaținând OMV Petrom) și Petromidia (rafinărie aparținând Rompetrol, companie a grupului kazah KMG).
Comparativ, ceilalți furnizori majori de benzină ai Kievului, Polonia, Lituania și Grecia au livrat împreună 81,6 mii de tone, doar cu mai puțin de o treime peste volumul exportat numai de companiile românești.
Importul considerabil de benzină din ianuarie este explicabil prin intenția companiilor ucrainene de a-și crea stocuri înainte de introducerea embargoului impus de UE importurilor de carburanți din Rusia, care a intrat în vigoare pe 5 februarie, însă și prin majorarea consumului non-auto de către proprietarii de generatoare, mai multe zone fiind confruntate cu întreruperi de curent ca urmare a bombardamentelor ruse, țintite asupra infrastructurii energetice, scrie Profit.ro
Adâncimea de navigare pe Canalul Bâstroe a crescut de la 3,9 la 6,5 metri, anunță ministerul ucrainean al Infrastructurii
Ministerul Infrastructurii din Ucraina a transmis că adâncimea de navigare pe Canalul Bâstroe a crescut de la 3,9 la 6,5 metri, pentru prima oară de la declararea independenței țării.
„Pentru prima dată în timpul independenței Ucrainei, pescajul care trece prin Canalul Bâstroe a crescut de la 3,9 la 6,5 m. Este o mare oportunitate pentru capacitatea fluviului Dunărea și pentru cifra de afaceri a porturilor de export. Continuăm să dezvoltăm clusterul portuar dunărean împreună cu partenerii noștri europeni”, se arată în postarea publicată, vineri, pe Twitter. Vezi articolul aici!
Citește și - Tensiuni România - Ucraina, din cauza canalului Bâstroe. Chirieac: Este o crimă împotriva mediului. Nu poți distruge Delta Dunării
În data de 15 februarie 2023, Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a zis că are informații de la structurile din teritoriu că Ucraina face lucrări de dragare (curățare) a canalului Bâstroe. Acest fapt ar putea avea un impact negativ asupra mediului şi Deltei Dunării. Vezi detalii aici!
Citește și - Guvernatorul Deltei Dunării: Este imposibil să vedem ce se întâmplă pe Bâstroe. Dacă se confirmă, România va lua o poziție foarte fermă
Teodosie Gabriel Marinov, guvernatorul Deltei Dunării, spune că nu a exista vreo informare privitoare la lucrări de adâncire pe canalul Bâstroe.
Teodosie Gabriel Marinov, guvernatorul Deltei Dunării, a vorbit la postul de televiziune Digi24 despre lucrările pe care ucrainenii le fac pe canalul Bâstroe din Delta Dunării. Vezi articolul aici!
Lucrări pe Bâstroe. Ucraina vrea şedinţă tehnică între reprezentanţii Ministerelor Transporturilor din cele două ţări
Ihor Prokopchuk, ambasadorul Ucrainei la Bucureşti, a fost chemat la MAE pentru a da explicaţii despre lucrările de dragare de pe canalul Bâstroe. Acesta a propus, astfel, o reuniune tehnică în perioada următoare între ministerele Transporturilor din cele două ţări.
"Ambasadorul Ucrainei la București, Ihor Prokopchuk, a fost invitat, din dispoziția ministrului afacerilor externe Bogdan Aurescu, luni, 20 februarie 2023, la sediul MAE pentru o discuție cu secretarul de stat pentru afaceri strategice Iulian Fota.
În cadrul discuției, partea română a solicitat părții ucrainene să clarifice cât mai curând diferența de poziționare a Ucrainei între precizările de presă emise în cursul zilei de sâmbătă, 18 februarie, conform cărora partea ucraineană nu efectuează decât lucrări de întreținere pe canalul navigabil al Dunării, și respectiv informațiile publicate la data de 17 februarie, de către Ministerul Comunităților, Teritoriilor și Dezvoltării Infrastructurii al Ucrainei, conform cărora pe canalul Bâstroe adâncimile de navigație au ajuns la 6,5 m (de la 3,9 m cât ar fi fost la debutul războiului de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei)", transmite MAE printr-un comunicat de presă.
România a cerut oprirea lucrărilor de dragare. Vezi continuarea aici!
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News