Urmărește emisiunea live
Data publicării:

În urma amenințărilor lui Vladimir Putin, România va semna un acord cu Franța. Ministrul francez: ”Luni voi semna un acord cu România pentru a permite Ucrainei...”

Autor: Elena Didila | Categorie: Economie
WhatsApp
Ministrul francez al Transporturilor, Clément Beaune
Ministrul francez al Transporturilor, Clément Beaune

Acordul vine după ce Rusia a amenințat că va limita transporturile de cereale prin Marea Neagră.  

Alegeri prezidentiale 2024

Guvernele francez și român vor semna luni un acord care să permită ca mai multe exporturi de cereale din Ucraina să ajungă în Europa și nu numai, a declarat duminică ministrul francez al Transporturilor, Clément Beaune, potrivit Politico.

”Luni voi semna un acord cu România pentru a permite Ucrainei să trimită și mai multe cereale, pentru că este o resursă esențială pentru țară și pentru multe alte țări care beneficiază de ea”, a declarat Beaune la radioul francez FranceInter, adăugând că cerealele vor fi expediate ”în Europa și în țările în curs de dezvoltare, în special în Marea Mediterană, care au nevoie de el pentru hrană și aproape pentru supraviețuirea lor”.

Acordul urmărește să rezolve unele dintre blocajele de pe căile de solidaritate ale UE cu Ucraina.

Acordul vine după ce președintele rus Vladimir Putin a amenințat săptămâna trecută că va limita exporturile de cereale prin Marea Neagră și a susținut că majoritatea cerealelor care părăsesc Ucraina hrănesc piața UE în loc să meargă în țările în curs de dezvoltare.

Un buletin britanic de informații despre apărare de duminică a declarat că ”afirmația lui Putin nu este adevărată. Conform cifrelor ONU, aproximativ 30% au fost furnizate țărilor cu venituri mici și medii din Africa, Orientul Mijlociu și Asia”.

Ministerul Apărării din Regatul Unit a adăugat că ”Rusia urmărește o strategie de dezinformare deliberată, deoarece încearcă să îndepărteze vina pentru problemele legate de insecuritatea alimentară, să discrediteze Ucraina și să minimizeze opoziția față de invazia sa”.

Beaune a spus că acordul cu România va acoperi exporturile ”pe fluviu, pe mare și pe uscat”.

”Sunt mândru că, printr-o acțiune europeană, prin găsirea de rute terestre, am reușit aproape să revenim la același nivel de exporturi de cereale pe care îl avea Ucraina înainte de război”, a spus Beaune.

Citește și:

Unde ajunge grâul ucrainean: Doar 2 din 87 de nave încărcate cu grâu merg în țările sărace, susține Putin. Ce spun rapoartele?

”Cu excepția Turciei ca mediator, practic toate cerealele care părăsesc Ucraina nu merg în cele mai sărace țări, ci în Europa. Doar 2 din 87 de nave merg în țările în curs de dezvoltare, 60 de mii de tone din 2 milioane". Aceasta este una dintre numeroasele declarații făcute de Vladimir Putin în timpul Forumului Economic de Est pentru a ataca Uniunea Europeană. Președintele rus, după înțelegerea dificilă găsită cu Kievul pentru deblocarea exporturilor de cereale din Marea Neagră, a revenit să amenințe cu blocada, de data aceasta fiind vizate doar porturile țărilor europene, acuzate că au acaparat cea mai mare parte a exporturilor în detrimentul cele mai sărace țări.

Datele oficiale par să fie de acord cu el, cel puțin în ceea ce privește destinațiile navelor. Dar realitatea este mult mai complexă decât o descrie liderul de la Kremlin.

Unde ajunge grâul ucrainean

După cum arată datele ONU, care coordonează inițiativa pentru cereale de la Marea Neagră împreună cu reprezentanții Ucrainei, Rusiei și Turciei, peste două milioane de tone de porumb, grâu, rapiță, ulei de floarea soarelui și alte produse agricole au părăsit țara.

Ucraina, după acordul dintre Kiev și Moscova, ajuns sub medierea Ankarei, face acest lucru printr-un coridor prin care trec în medie cinci nave pe zi, plecând din porturile ucrainene Odesa, Chornomorsk și Yuzhni.

Din punct de vedere tehnic – scrie El Pais citată de Europa Today – culoarul nu a întâmpinat obstacole: toate navele (circa 200) au trecut de inspecțiile comune de intrare și ieșire. În plus, la sfârșitul lunii august, era a decis să deschidă o a treia bandă pe coridor.

Din totalul exporturilor, reiese că 45% din provizii (circa 900 de mii de tone de produse agricole) au ajuns în porturile țărilor UE. 

Încă 20% în Turcia, în timp ce celelalte țări asiatice (China, India și Coreea de Sud) și Orientul Mijlociu (cum ar fi Yemen) au împărțit o porție egală de aproximativ 16%. 

În Africa au sosit aproximativ 380 de tone de produse agricole, în principal grâu, sau o pondere de 19%.

Nu este clar dacă și cum aprovizionările din Europa numără și încărcăturile care sunt apoi ”predate” țărilor sărace, de exemplu în contextul angajamentelor UE în cadrul programului Food World. 

Citește mai mult AICI.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?
pixel