Data publicării:

Hidrocentrala Racovița, inaugurată în 2013 nu funcționează

Autor: Bogdan Bolojan | Categorie: Politica
WhatsApp
hidrocentrala de la Tarnita-Lapustesti
hidrocentrala de la Tarnita-Lapustesti

 Hidrocentrala de pe râul Olt, de la Racoviţa, judeţul Sibiu, inaugurată în 2013, nu va putea funcţiona până când nu se va construi un nou pod de cale ferată, care să la înlocuiască pe cele două existente, investiţie pentru care nu există bani în prezent, a declarat, vineri, deputatul Forumului Democrat al Germanilor din România (FDGR) Ovidiu Ganţ. 

"Ştiţi că e discuţia aceea, cu hidrocentrala şi cu cele două poduri CFR de la Podu Olt, că nu poate să dea drumul la hidrocentrală pentru că se dărâmă podurile, efectiv apa spală sub piciorul podului şi se prăbuşeşte. Am primit ieri răspuns de la ministrul Transporturilor la întrebare. (...) Confirmă faptul că acea hidrocentrală nu va putea funcţiona niciodată, până când nu se construieşte un pod nou, în locul celor două existente. (...) Şi că Ministerul Transporturilor nu are bani pentru această investiţie. Deci, dacă nu se face această investiţie, nici Hidroelectrica nu va putea pune în funcţiune hidrocentrala construită cu o grămadă de bani. Asta prin excepţie, nu e vina actualului guvern, nici a Guvernului Grindeanu, ci mai degrabă a guvernelor anterioare. Ar fi de râs dacă nu ar fi de plâns", a comentat deputatul minorităţii germane, într-o conferinţă de presă. 

Nu sunt bani

Ministrul Transporturilor, Alexandru-Răzvan Cuc, confirmă faptul că în prezent nu există bani pentru construirea unui nou pod de cale ferată, care să nu fie pus în pericol de punerea în funcţiune a hidrocentralei Racoviţa, potrivit unui răspuns la o întrebare adresată, în procedură parlamentară, de deputatul Ovidiu Ganţ şi publicat pe pagina Camerei Deputaţilor. 

"În lipsa unei finanţări speciale de la buget, pentru lucrări de punere în siguranţă ale celor două poduri sau pod nou pentru cale dublă, sursele de finanţare aflate la dispoziţia C.N.C.F. C.F.R. S.A. nu permit angajarea într-un proiect de o asemenea anvergură", se arată în răspunsul transmis de către ministrul Transporturilor. 

Pentru ca hidrocentrala Racoviţa să funcţioneze, trebuie să nu fie puse în pericol liniile principale pe calea ferată, Piatra Olt-Podu Olt şi Braşov-Podu-Olt-Sibiu. Aceste două poduri de cale ferată traversează râul Olt, la o distanţă mai mică de o sută de metri între ele şi se unesc în nodul de cale ferată Podu Olt. Unul dintre poduri a fost construit în anul 1897, iar celălalt, în anul 1940. Un decret emis în 1989 prevede, încă de atunci, că pentru buna funcţionare a hidrocentralei de la Racoviţa este necesar să se construiască un nou pod de cale ferată, pentru cale dublă, cu racorduri noi pentru acesta. Ministrul Transporturilor spune că din 1990, beneficiarul hidrocentralei a început construcţia acesteia, fără să se asigure că există bani pentru a investi în construcţia noului pod. Din anul 2005, Regionala CFR Braşov a atras atenţia că lucrările de construcţie a canalului de fugă a hidrocentralei de la Racoviţa puneau în pericol cele două poduri existente. 

Hidrocentrala Racoviţa a fost inaugurată în decembrie 2013, de către premierul de atunci, Victor Ponta. Nodul hidrotehnic Racoviţa este amplasat în aval de oraşul Avrig, pe malul drept al râului Olt. Beneficiarul obiectivului este Hidroelectrica, iar printre constructori se află Energomontaj SA, Hidroconstrucţia şi UCM Reşiţa. Puterea instalată a hidrocentralei este de 35 de MW, are două hidroagregate de tip Kaplan, iar căderea este 13,50 metri, relatează Agerpres.

[citeste si]

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel