Formele geometrice de pe Pluto, explicate ştiinţific: Planeta este activă geologic
Autor: Florin Răvdan
Sursa: Pixabay
Planeta Pluto este activă din punct de vedere geologic, anunţă cercetătorii care au venit cu explicaţii ştiinţifice şi pentru formele geometrice de pe suprafaţa planetei.

Forme geometrice bizare au fost observate pentru prima dată pe suprafaţa planetei pitice în 2015, iar acestea indică faptul că un proces numit sublimare este în curs, arată un studiu citat de space.com

Formaţiunea de gheaţă în formă de poligon de pe Pluto, observată de naveta New Horizons a NASA, a apărut prin îngheţarea directă a vaporilor, nicidecum prin trecerea de la stare lichidă la stare solidă.

Adrien Morison, cercetător la Universitatea Exeter din Anglia, spune că echipa sa a găsit o explicaţie posibilă pentru formarea gheţii.

"Pluto este încă activă din punct de vedere geologic, deşi este foarte departe de Soare şi are resurse de energie extrem de limitate. În zona respectivă, condiţiile de la suprafaţă permit nitrogenului gazos din atmosferă să coexiste cu nitrogenul solid", a precizat acesta.

Sputnik Planitia este cea mai proeminentă formaţiune geologică de pe Pluto. Aceasta este o zonă ovală situată la ecuatorul planetei şi are o suprafaţă de 900.000 de km pătraţi şi ar avea cel puţin 2-3 km adâncime.

Studiul citat anterior arată că pe măsură ce nitrogenul de pe Pluto se răceşte, acesta formează poligoane conform imaginilor surprinse de sonda New Horizons. Sublimarea ar fi început, de fapt, acum unul sau două milioane de ani.

Procesul de sublimare este posibil şi pe alte lumi îngheţate din sistemul solar, conform cercetătorilor, inclusiv pe Triton, una dintre lunile planetei Neptun, sau pe obiectele din centura Kuiper (Eris şi Makemake) aflate în afara sistemului nostru solar.

Dovezi că a fost apă pe Marte

Marte are propria sa versiune a Marelui Canion, iar oamenii de știință au determinat că această caracteristică nou descoperită găzduiește „cantități semnificative de apă”, formațiunea fiind scoasă la iveală de un satelit care înconjoară planeta roșie, potrivit Agenției Spațiale Europene, citată de CNN.

ExoMars Trace Gas Orbiter, lansat în 2016 ca o misiune comună între Agenția Spațială Europeană și Roscosmos, a detectat apa aflată în Valles Marineris pe Marte. Acest canion este de 10 ori mai lung, de cinci ori mai adânc și de 20 de ori mai lat decât Marele Canion, aflat în Statele Unite ale Americii.

VEZI CONTINUAREA AICI