Europa de Est, cu un șomaj scăzut și salarii crescute cu inflația, este mai puternică decât Occidentul - analist
În Europa de Est, criza costului vieții se resimte mai puțin decât în Occident.
Consumatorii din Europa de Est trec prin criza costului vieţii mai bine decât unii consumatori din Europa Occidentală, conform LPP, unul din cei mai mari retaileri de fashion din regiune, transmite Bloomberg, conform Agerpres.
Grupul polonez LPP, care vinde haine sub mărci ca Reserved, Cropp, House, Mohito şi Sinsay, a raportat o creştere anuală a vânzărilor de 19% în trimestrul care s-a încheiat la 31 iulie, în pofida ieşirii din Rusia. Joi, acţiunile retailerului au urcat la Bursa de la Varşovia cu 10%, după ce a anunţat că tendinţele rămân intacte şi şi-a menţinut previziunile anuale de profit.
LPP, care oferă preţuri uşor mai scăzute decât ale rivalilor, intenţionează să-şi extindă prezenţa în ţări ca Cehia şi România, pentru a compensa pierderea pieţei din Rusia. De asemenea, va deschide magazine în Londra şi o primă unitate în Italia, la Milano.
Semnalul pozitiv de la LPP contrastează cu imaginile mai sumbre de la firmele din Europa Occidentală, cum ar fi Hennes & Mauritz AB (H&M) şi Next Plc, care au atras atenţia asupra efectelor inflaţiei asupra consumatorilor lor.
Incertitudini ridicate privind evoluția din 2023
"Încă nu vedem în rândul clienţilor tendinţa de a trece la branduri mai ieftine. Pentru moment, putem trece consumatorilor costurile mai ridicate şi rămânem încrezători că vânzările până la finalul anului nu se vor modifica semnificativ, dar există incertitudini ridicate privind evoluţia din 2023", a afirmat directorul financiar al LPP, Przemyslaw Lutkiewicz.
Datele bune privind vânzările firmei poloneze vin în pofida inflaţiei ridicate şi a încetinirii creşterii în Europa de Est, cea mai afectată regiune de criza energetică provocată de invadarea Ucrainei de către Rusia. Deocamdată, pieţele solide ale forţei de muncă şi programele guvernamentale îi ajută pe consumatori să facă faţă dificultăţilor.
"Câştigurile LPP arată că Europa de Est, cu un şomaj scăzut şi o creştere a salariilor în linie cu inflaţia, este în prezent mai puternică pentru sectorul de îmbrăcăminte decât Europa Occidentală", a apreciat Tomasz Sokolowski, analist la Santander Bank Polska. Acesta a adăugat: "Grupul polonez, care are deja un brand recunoscut low-cost, Sinsay, pare bine poziţionat pentru viitoarea încetinire a economiei şi investitorii ar putea realiza acest lucru".
Grupul polonez, afectat de deprecierea monedei naţionale, zlotul, care a avut anul acesta una din cele mai slabe performanţe pe plan global, deja a majorat preţurile cu 7-10% şi ia în considerare noi creşteri dacă dolarul rămâne în continuare solid.
Românii, campioni la cumpărat mașini și case în 2022
Adrian Codîrlașu, vicepreședintele CFA, a declarat, la Digi24, că, pentru a doua jumătate a anului 2022, se anunță un ”mediu cu o incertitudine ridicată economic, determinată de războiul din Ucraina, de faptul că România este la granița cu Ucraina, dar și impactul războiului asupra economiei UE, generat în special de prețul gazului natural. UE importă gaz natural din Rusia, iar până la găsirea de noi furnizori, va trebui să trecem iarna cu mai puțin gaz. Până atunci, gazul venit din Rusia va fi mai puțin sau deloc, iar economia trebuie să se ajusteze. Pe lângă prețul gazului mai ridicat, și cel al electricității este mai ridicat, pentru că-n UE se folosește gazul natural pentru a genera electricitate și de aici vedem și această presiune pe inflație, inclusiv în România”.
”Deocamdată, este risc de stagflație sau recesiune în UE, dar scenariul de bază este încă de creștere economică, pe un mediu cu o inflație ridicată” a spus economistul.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News