Data publicării:

Efectele pedepselor asupra copiilor. Georgeta Pânișoară: Dacă îi e frică copilului că i se va întâmpla ceva, nu apare doar teama, ci și frustarea

Autor: Valentina Miu | Categorie: Stiri
WhatsApp
Foto cu caracter ilustrativ: Freepik
Foto cu caracter ilustrativ: Freepik

Prof. Univ. Georgeta Pânișoară de la Facultatea de Psihologie și Științele Educație din cadrul Universității din București a vorbit la emisiunea „Parenting 101: Pentru tine și copilul tău” de pe DC News TV, realizată de Narcis Neagoe, despre efectele pedepselelor asupra copiilor.

„Pedeapsa este o măsură disciplinară, de intensitate mai mică sau mai joasă. Măsura asta disciplinară încearcă să reducă un comportament. Dacă recompensa sau recunoașterea încearcă să accentueze un comportament să se mai repete, să fie ideea că e bine să se întâmple, pedeapsa este o măsură care ne duce la stoparea unui comportament. Acum cât de eficient este, este discutabil”, a subliniat profesorul universitar Georgeta Pânișoară.

Profesorul universitar a vorbit și despre efectele pe care le pot avea pedepsele asupra celor mici.

„Atunci când nu ajungi la esența, la motivația pentru care copilul se comportă într-un anumit fel, doar ai blocat comportamentul în prezența ta. Nu faci o schimbare de profunzime, nu faci o schimbare de amploare și de durată. Doar oprești comportamentul în prezența ta. Sau dacă îi e frică copilului că i se va întâmpla ceva, nu apare doar teama, ci și frustarea, că i se pare nedrept. Apare sentimentul acesta de injustiție «pe mine de ce m-ai pedepsit și pe fratele meu nu?» sau «pe mine de ce m-ai pedepsit și pe colegul meu nu?», dacă vorbim de școală. Copilul simte în clipa aia că nu s-a comportat altfel decât standardele impuse de noi. Copilul s-a comportat cum a putut el mai bine în clipa aia. Și atunci trebuie să vedem ce a dorit copilul în clipa aia, ce vrea copilul. Poate vrea atenție, poate vrea recunoaștere pentru performanță, poate vede că o anumită colegă este tot timpul lăudată, că a făcut cea mai bună temă, că a făcut cel mai repede exercițiul. Și pe el nu-l lăudăm niciodată. Și atunci poate vrea și el să fie lăudat pentru performanță. Deci atenția asta poate să fie o anevoie de afecțiune nu primește acasă, nu primește la școală. Suntem setați să fim iubiți, să fim conectați. Atenția aia pe care vrem să nu o mai demonstreze și îl pedepsim pentru că face gălăgie are niște rădăcini foarte profunde. Și atunci când le-am identificat, ne va fi mult mai simplu”, a precizat profesorul universitar Georgeta Pânișoară.

Youtube video image

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel