E mai bună şcoala englezească decât cea românească? Cristian Stîncanu: Sunt diferenţe. În România, învăţatul pe de rost încă se reflectă în notă. Britanicii pun accent pe creativitate şi dezbatere
Data publicării:
Autor: Tudor Curtifan
WhatsApp
Foto: Freepik
Foto: Freepik
Cristian Stîncanu, directorul Organizației Non-Profit "My Romania Community", a vorbit în cadrul emisiunii Apel la Educaţie despre diferenţele dintre sistemul de predare şi învăţare din România şi modelul britanic.

Marea Britanie este recunoscută la nivel global pentru excelența academică şi univeristăţile de prestigiu din care au ieşit oameni de litere, savanţi şi cercetători cu pregătire peste limita standard. Instituțiile britanice se află constant în topurile globale, iar pe lângă o educație de clasă mondială, studiile în UK vin la pachet cu experiențe și oportunități de neegalat, dar și cu prietenii de-o viață. Aşa se face că mulţi tineri români se îndreaptă să studieze în Marea Britanie şi nu puţini sunt cei care au contracte de muncă acolo sau, mai mult, au ales să se mute cu totul, să-şi ia cetăţenie şi să-şi întemeieze familii şi afaceri.

Ce au ei şi n-avem noi?

"Studenţii români de-aici din universităţi sunt foarte buni în ceea ce fac. Demonstrează mereu că sunt plus valoare pentru statul britanic. Îi descopăr, împreună cu echipa cu care lucrez în cadrul organizaţiei nonprofit, în diferite domenii de activitate, începând de la Colegiul de Artă şi Muzică până în domenii economice, chiar în criminalistică. Descopăr tineri care au paşaport românesc. Cât priveşte integrarea socială, este un subiect bun de discutat şi ar trebui să fie destul de important pentru statul român, în contextul în care în jur de opt milioane de români, în acest moment, locuiesc în afara ţării.

De mai bine de opt ani noi desfăşurăm câteva proiecte educaţionale, chiar dacă sunt programe after-school. Dar, practic, noi am făcut cu toţii pregătire pentru a preda acele programe şi cursuri care să ne ajute să livrăm un astfel de tip de formare. Comparativ cu România, sunt diferenţe în modul în care este aplicată educaţia. Modul de a învăţa porneşte de la cel practic, de la întrebarea "de ce se întâmplă asta" sau "de ce este aşa". Şi el este dezvoltat prin latura practică, pentru ca mai apoi să se treacă la partea teoretică. Ori, în România, din câte-am observat, încă există acel sistem în care învăţatul pe de rost dintr-o carte se va reflecta mai mult în notă decât creativitatea sau dezbaterea. E foarte importantă dezbaterea, creează întotdeauna evoluţie.

Imaginaţi-vă că în rândul studenţilor, atunci când se creează dezbateri pe anumite teme, fiecare vine cu modul lui de a vedea lucrurile şi atunci apar discuţiile care sunt moderate de profesori universitari, rectori etc. Ei, la rândul lor, identifică lucruri noi pe care le dezvoltă şi le duc mai departe. De exemplu, o propunere legislativă care ajunge în Parlamentul britanic sau este redirecţionată către o universitate unde studenţii din ultimii ani fac dezbatere pe tema legii respective. Asta este un beneficiu extraordinar atât pentru societate cât şi pentru studenţi care au posibilitate, încă din ultimul an, deja să creeze un CV. O altă practică din Marea Britanie sunt programele de internship", spune Cristian Stâncanu.

În Marea Britanie există două sisteme utilizate, în Anglia, Irlanda de Nord și Țara Galilor există trei sisteme foarte asemănătoare (sistemul britanic), dar în Scoția există un sistem foarte diferit. Programa este structurată pe “core subjects”, care în cazul școlilor primare înseamnă Literacy și Math și restul de subiecte care variază de la muzică la design și tehnologie, IT, geografie, istorie, arte, limbi străine și educație religioasă. Copiii nu au “manuale” sau cărți. Au caiete, unde profesorul le lipește foi cu activități sau unde scriu ei, în funcție de moment sau cerință. 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?
pixel