Data publicării:

Două studente au descoperit noua teoremă a lui Pitagora

Autor: Alexandru Negrici | Categorie: Stiri
WhatsApp
Sursă foto: Pexels (Max Fischer)
Sursă foto: Pexels (Max Fischer)

În 2022, două eleve din Louisiana, Ne’Kiya Jackson și Calcea Johnson, au făcut o descoperire remarcabilă în domeniul matematicii, reușind să ofere o nouă demonstrație a teoremei lui Pitagora, veche de peste 2000 de ani.

Inițial, cele două eleve au prezentat răspunsul lor la un concurs liceal de matematică, dar un voluntar de la St. Mary’s Academy din New Orleans le-a încurajat să își dezvolte ideea și să o prezinte în fața unei audiențe academice. 

În martie 2023, Jackson și Johnson au devenit cele mai tinere participante la conferința Southeastern Sectional a Societății Americane de Matematică din Atlanta, stârnind admirația publicului și o intensă acoperire mediatică. Prezența lor la conferință le-a adus, de asemenea, cheile simbolice ale orașului New Orleans și felicitările din partea fostei Prime Doamne a Statelor Unite, Michelle Obama.

După succesul conferinței, Jackson și Johnson au continuat să dezvolte și să documenteze detaliat demonstrația lor. Începutul facultății nu le-a împiedicat să finalizeze lucrarea academică, iar luni aceasta a fost publicată în renumita revistă American Mathematical Monthly. „Sunt atât de surprinsă că suntem publicate într-o lucrare la o vârstă atât de fragedă”, a declarat Johnson, acum studentă în ingineria mediului la Universitatea de Stat din Louisiana. Jackson, care studiază farmacie la Universitatea Xavier din Louisiana, a adăugat: „Nu am crezut că se va ajunge atât de departe”.

Lucrarea lor prezintă cinci noi demonstrații ale teoremei lui Pitagora, folosind trigonometria – o abordare considerată „imposibilă” de mulți matematicieni, având în vedere că trigonometria însăși se bazează pe principiile teoremei. Totuși, cele două au reușit să evite ceea ce matematicienii numesc „raționament circular” – capcana prin care o teoremă ar fi demonstrată presupunându-i deja validitatea.

eacțiile din partea comunității științifice nu au întârziat să apară. Tom Murdoch, profesor onorific la Școala de Matematică a Universității Bristol, a descris lucrarea drept „impresionantă”, subliniind provocarea pe care o implică utilizarea trigonometriei pentru a demonstra teorema lui Pitagora: „Cred că ceea ce este intrigant la el (acest studiu) este că o mulțime de oameni au crezut că este imposibil”.

Jackson și Johnson au detaliat în studiul lor că demonstrațiile lor nu presupun că teorema lui Pitagora este adevărată, explicând că „niciuna dintre teoremele pe care le folosim în demonstrațiile noastre … nu au presupus deja că teorema pitagoreică este adevărată”. Profesorul Murdoch a explicat complexitatea acestei realizări, subliniind că „funcțiile trigonometrice se bazează pe sinus și cosinus, care sunt exprimate ca raporturi ale anumitor lungimi ale unui triunghi dreptunghic. Este destul de ușor să intri într-un argument circular, iar ceea ce este atât de atrăgător la acest lucru este că au găsit o linie de argumentare folosind sinusul și cosinusul care nu presupune că teorema lui Pitagora este adevărată”.

Studiul lor prezintă nu doar demonstrația pe care au expus-o la conferință, ci și alte patru metode complet noi de a demonstra teorema, oferind astfel un total de zece dovezi inovatoare.

Aparția lor ca tinere femei de culoare într-un domeniu dominat tradițional de bărbați este un exemplu semnificativ pentru alte tinere pasionate de știință și tehnologie. „Sunt foarte mândră că amândouă putem avea o astfel de influență pozitivă, arătând că tinerele femei și femeile de culoare pot face aceste lucruri și lăsând alte tinere femei să știe că sunt capabile să facă orice doresc. Așadar, sunt foarte mândră că pot fi în această poziție”, a declarat Johnson, subliniind importanța de a deschide noi drumuri și a promova diversitatea în matematică și știință.

Redactarea lucrării a reprezentat o provocare pentru cele două studente, care au menționat că lipsa de experiență în scrierea academică a fost un obstacol important. Drumul lor către publicare a implicat și etapa de „peer review”, procesul de evaluare prin care experți din domeniu analizează și validează lucrarea înainte de publicare. În ciuda acestor dificultăți, Jackson și Johnson au reușit să treacă toate etapele și să își vadă munca recunoscută în una dintre cele mai importante reviste de matematică.

Succesul celor două tinere este, în parte, rezultatul unei perspective proaspete asupra unei probleme vechi. „Cred că, uneori, dacă cunoști foarte puțin problema, înseamnă că nu ești legat de ceea ce s-a făcut înainte. Privind problema cu alți ochi, ceea ce cred că au făcut, acesta este lucrul cu adevărat impresionant”, a remarcat Murdoch.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel