Două primării USR, codașe la transparență. Analiză FACIAS privind timpii de așteptare din instituțiile statului
Data publicării:
Autor: Neagoe Narcis-Florentin
WhatsApp
Foto: Pexels. Imagine cu rol ilustrativ
Foto: Pexels. Imagine cu rol ilustrativ
Transparența pentru care a militat USR nu este respectată de instituții unde sunt la conducere, cum ar fi primăriile Sectorului 2 și 6.

„Credem într-o transparență totală a instituțiilor publice: orice nu este în mod explicit secret din motive legale trebuie să fie transparent, accesibil oricărui cetățean, oricând, în mod facil, de preferință publicat online sau într-un format electronic, fără a fi nevoie să fie cerută informația în mod expres și fără termeni ridicoli de așteptare (30 – 60 zile pentru cea mai simplă informație). Când societatea civilă are acces la informații, problemele vor fi găsite și semnalizate mai repede și mai eficient”, se arată pe pagina online a partidului Uniunea Salvați România.

Iată că acest lucru nu se întâmplă și în realitate, cel puțin nu în toate cazurile. Mai jos avem un bilanț în care sunt arătate instituțiile în care transparența lipsește cu desăvârșire. Printre ele sunt și primăriile Sectorului 2 și 6, conduse de Radu Mihaiu, respectiv Ciprian Ciucu.

Studiu de caz privind transparența instituțiilor noastre

„Fundația pentru Apărarea Cetățenilor Împotriva Abuzurilor Statului (FACIAS) a făcut publice primele concluzii privind timpii de așteptare pe care îi petrece un cetățean la telefon în cazul în care dorește sa obțină o informație publică prin intermediul birourilor de informare ale instituțiilor publice. Rezultatele sunt dezastruoase: nici după zeci de apeluri instituțiile nu au putut fi contactate.

Dreptul de acces la informaţiile de interes public este unul dintre principiile fundamentale ale relaţiilor dintre persoane și autorităţile publice. În același timp, acesta este și cel mai des încălcat sau nesocotit drept.

Aflarea unei informații publice, prin intermediul unui apel telefonic devine, de multe ori, o misiune imposibilă pentru cetățenii care nu au altă posibilitate de informare. Asta deși instituţiile de stat sunt obligate, prin lege, să pună la dispoziţia populației numere de telefon ale birourilor de informare publică la care cetățenii să obțină, pe loc, informaţii de interes public”, se arată într-un comunicat al Fundației pentru Apărarea Cetățenilor împotriva Abuzurilor Statului.

Care sunt instituțiile cu care nu poți lua legătura

„Nu au putut fi deloc contactate Primăria Sectorului 6, Judecătoria Sectorului 2, Judecătoria Sectorului 4, DGITL Sector 6, nici după zeci de apeluri. Daca în cazul Agenției Naționale de Administrare Fiscală call-centerul răspunde cu promptitudine, încă de la primul apel, în cazul direcțiilor locale precum ANAF Sector 1, ANAF Sector 2 sau ANAF Sector 4 nu a putut fi stabilită deloc legătura telefonică, nici după mai multe apeluri date în timpul programului de lucru”, se mai arată în document.

„În cazul Primăriei Sectorului 2 și al DGITL Sector 2 cetățenii nu pot obține informații pe loc, existând un sistem de preluare a mesajelor urmând ca aceștia să fie contactați de către reprezentanții celor două instituții. În timp ce mesajul înregistrat la Primăria Sectorului 2, în data de 4 martie, a rămas până astăzi fără răspuns, mesajul transmis la DGITL Sector 2 a primit răspuns la mai puțin de două ore de la înregistrarea sa. Acolo unde vom constata disfunctionalități grave vom solicita reprezentanților institutiilor să ia măsuri.” a declarat managerul de proiect FACIAS.

Proiectul FACIAS va continua până în luna mai a acestui an, iar concluziile vor fi prezentate public și comunicate autorităților responsabile, mai transmit reprezentanții fundației.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?
pixel