Dezinformarea politică se amplifică pe Facebook cu un an înaintea scrutinului prezidenţial american (ONG)
Dezinformarea politică s-a amplificat pe Facebook în ultimele trei luni, cu un an înaintea alegerilor prezidenţiale din SUA care ar putea fi marcate de un volum mai mare de ''ştiri false'' (fake news) decât cele din 2016, scrie un ONG american într-un raport în care susţine că adversarii lui Trump sunt cei mai afectaţi de astfel de ''fake news''.
Informaţiile politice false au însumat anul acesta circa 158 de milioane de vizualizări în SUA - ţară cu 153 de milioane de alegători cu drept de vot -, conform documentului publicat miercuri de ONG-ul Avaaz, citat de agenţiile AFP şi EFE, scrie Agerpres.
Raportul se bazează pe cele 100 de fake news cele mai vizualizate de la începutul anului. Este evidenţiată în special afirmaţia conform căreia Nancy Pelosi, lidera democraţilor din Congres, deturnează bani din sistemul de asigurări sociale pentru a finanţa ancheta ce vizează demiterea lui Trump. Documentul indică şi un fake news la adresa acestuia din urmă, cel în care se spune că bunicul său a fost un proxenet evazionist fiscal, iar tatăl său un membru al organizaţiei rasiste extremiste Ku Klux Klan.
Deşi acţiunile de dezinformare la care face referire ONG-ul citat sunt îndreptate în SUA atât împotriva progresiştilor (democraţilor) cât şi a conservatorilor (republicanilor), Avaaz susţine că democraţii sunt supuşi mai mult atacurilor prin fake news decât republicanii.
Alegerile din 2020 sunt în pericol, spune Fadi Quran, directorul de campanie al acestui ONG-ului. Echipa noastră a constatat că milioane şi milioane de americani văd şi distribuie informaţii politice vădit false (...) Şi nici măcar nu am ajuns în anul 2020, mai notează acesta.
Scrutinul american din 2016 a declanşat doi ani mai târziu scandalul Cambridge Analytica, societatea britanică acuzată că ar fi exploatat datele a peste 50 de milioane de utilizatori ai Facebook, fără acordul lor, pentru a studia psihologia acestora în vederea influenţării alegerilor în SUA în favoarea lui Trump. De atunci, reţeaua de socializare şi-a consolidat echipele de securitate pentru a acţiona împotriva conturilor false, ştirilor false şi organizaţiilor aflate la originea campaniilor de dezinformare, puse în special pe seama Rusiei.
Programul Facebook de 'fact-checking' - verificare a informaţiilor de către terţi - permite semnalarea celor care distribuie conţinuturi altor utilizatori că aceste informaţii au fost respinse de jurnalişti independenţi.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News