Autor: Doinița Manic
Descoperire științifică majoră. Cercetătorii au găsit o cale de a opri cel mai periculos cancer de piele / Foto: Pixabay, de PDPics
Cercetătorii au descoperit o cale de a opri melanomul, cel mai periculos cancer de piele.

Noi tratamente pentru melanom, cea mai severă formă de cancer de piele, ar putea fi pe cale să apară, după o descoperire științifică majoră, scrie studyfinds.org.

Cercetătorii de la Sanford Burnham Prebys din California au arătat pentru prima dată că inhibarea unei enzime metabolice cheie ucide celulele canceroase și oprește creșterea tumorii. Cercetarea, publicată în revista Nature Cell Biology, dezvăluie că noile descoperiri ar putea duce la o nouă clasă de medicamente pentru a trata selectiv melanomul.

Cancerul de piele este cea mai comună formă dintre toate cancerele. Deși melanomul reprezintă doar un procent din cazurile de cancer de piele, acesta cauzează o mare majoritate a deceselor provocate de cancerul de piele.

"Am descoperit că melanomul este dependent de o enzimă numită GCDH", spune Ze’ev Ronai, profesor și director al Centrului de Cancer desemnat de NCI din Sanford Burnham Prebys, într-un comunicat de presă. "Dacă inhibăm enzima, aceasta duce la modificări ale unei proteine ​​cheie, numită NRF2, care își dobândește capacitatea de a suprima cancerul. Acum, scopul nostru este să găsim un medicament sau medicamente care să limiteze activitatea GCDH, potențial noi terapii pentru melanom", a precizat acesta.

Eliminarea GCDH înfometează tumorile

Deoarece tumorile cresc rapid și necesită mult "combustibil" pentru a se răspândi, oamenii de știință au investigat modalități de înfometare a celulelor canceroase. Cu toate acestea, oricât de promițătoare ar fi abordarea, când medicii neagă o sursă de hrană, cancerul găsește de obicei o alta rapid.

Prof. Ronai explică că Glutaril-CoA Dehidrogenaza (GCDH) joacă un rol „semnificativ” în metabolizarea lizinei și triptofanului. Aceștia sunt aminoacizi care sunt esențiali pentru sănătatea umană. Când echipa a început să studieze modul în care celulele melanomului afectează energia din lizină, ei au descoperit că GCDH era "esențială pentru misiune".

"Celulele melanomului "mănâncă" lizină și triptofan pentru a produce energie", spune primul autor Sachin Verma, Ph.D., cercetător postdoctoral în laboratorul Ronai. "Cu toate acestea, valorificarea energiei din această cale necesită celulele canceroase pentru a stinge deșeurile toxice produse în timpul acestui proces. Este un proces în șase pași și ne-am gândit că celulele vor avea nevoie de toate cele șase enzime. Dar se dovedește că doar una dintre aceste enzime este crucială, GCDH. Celulele melanomului nu pot supraviețui fără porțiunea de GCDH", a explicat el.

Experimentele pe animale au arătat că inhibarea GCDH a avut proprietăți de suprimare a cancerului NRF2.

"Știm de mult timp că NRF2 poate fi atât un motor, cât și un supresor al cancerului", spune Ronai. "Nu știam cum convertim NRF2 dintr-un motor într-o funcție de supresor. Studiul nostru actual identifică răspunsul", a mai spus el.

Tratamentul eșuează cu alte tipuri de cancer

Autorii studiului au descoperit, de asemenea, că inhibarea GCDH a vizat selectiv tumorile melanomului. Experimente similare în plămâni, sâni și alte tipuri de cancer nu au produs același impact. Echipa crede că aceste tipuri de cancer se pot baza pe alte enzime. Echipa adaugă că tumorile sărace în GCDH pot fi, de asemenea, vulnerabile la alimente bogate în proteine, creând un potențial tratament alimentar pentru cancerul de piele.