De ce nu pot roboţii să bifeze căsuţa "Nu sunt robot", care apare pe toate site-urile
Data publicării:
Autor: Florin Răvdan
WhatsApp
Fotografie de la Luca Sammarco, Pexels
Fotografie de la Luca Sammarco, Pexels
Testul Captcha are rolul de a diferenţia utilizatorii umani de roboţi. Dar de ce nu pot roboţii să îl treacă? 

Roboţii pot face extrem de multe lucruri complexe în ziua de astăzi. Aşadar, ce îi opreşte să treacă un test care pare simplu? Ba chiar enervant pentru mulţi utilizatori umani. 

Acea căsuţă care trebuie bifată pentru a dovedi că nu eşti un robot este o versiune mai nouă a vechiului sistem Captcha (n.r. Test Turing complet automatizat pentru a diferenţia oamenii de computere). Era o vreme când ele erau de forma unor litere şi cifre destul de greu lizibile, dar pe măsură ce tehnologia a evoluat, şi testul a fost nevoit să treacă la nivelul următor. Problema era că oamenii cu probleme de vedere nu mai aveau nicio şansă să diferenţieze literele şi cifrele. 

În 2014, Google avea deja un sistem AI care putea trece de 99,8% dintre testele Captcha disponibile. Oamenii, prin comparaţie, treceau doar de 33% dintre acestea. De asta Google a inventat căsuţa de bifat, pe care au denumit-o reCaptcha. Aşa că acum trebuie doar să dăm click pe căsuţa respectivă, acel "Nu sunt robot", şi asta e tot. 

V-aţi întreba de ce roboţii nu pot face asta? Ei bine, şi ei pot să o facă. Doar că testul este înaintea bifării căsuţei respective. Şi constă în felul în care cursorul mouse-ului se îndreaptă spre căsuţa respectivă. Un cursor controlat de un robot se mişcă în linie dreaptă, aproape perfectă, la viteză constantă. În timp ce mişcările cursorului controlat de un om sunt... cel puţin haotice, conform unui material video realizat de ABC TV

De ce apar imagini cu hidranţi sau biciclete după ce bifezi căsuţa? 

Dacă site-ul nu este sigur de faptul că nu eşti, totuşi, un robot, te va pune să selectezi anumite imagini, de cele mai multe ori cu hidranţi, motociclete sau autobuze. 

Google nu a explicat clar cum funcţionează reCaptcha, dar experţii cred că şi această secţiune, în care trebuie să selectezi fotografii, poate fi tot un test cu privire la modul în care se mişcă mouse-ul. De asta, de multe ori, treci testul chiar dacă nu selectezi toate imaginile. 

Spam-erii sunt în continuare plătiţi cu un dolar pentru fiecare 1000 de teste Captcha trecute. Doar că mai există ceva acum. Testele Captcha moderna, reCaptcha, examinează şi activitatea de pe internet. Activitatea recentă de pe internet este cel mai bun indiciu cu privire la cine este om şi cine este robot. Boţii, de exemplu, nu caută informaţii pe Google, cel puţin nu aşa cum o face un om. 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?
pixel