Data publicării:

Cu licență, fără licență - dilema camionagiilor. Mircea Burlacu: E o chestiune care sfidează logica. Pentru ce să bag banii în buzunarele unor firme din Ucraina?

Autor: Liana Ganea | Categorie: Economie
WhatsApp
foto: Freepik
foto: Freepik
Când și unde ar fi fost "sădită" sămânța de scandal care a dat curs protestelor fermierilor de astăzi?

Mircea Burlacu, președintele Federației Naționale a Sindicatelor Portuare Constanța și vicepreședinte BNS, a discutat cu Răzvan Dumitrescu despre asemănarea stridentă dintre ce se întâmplă la ora actuală în România (n.r. protestul fermierilor și transportatorilor) și manifestațiile de stradă similare care au avut loc, cu puțin timp în urmă, în Polonia, Germania și Franța. Burlacu a amintit, printre altele, și de inechitățile care se practică la nivel de preț, pe zona cerealelor, atunci când vine vorba de marfa provenită din Ucraina.

Răzvan Dumitrescu: Proteste au fost cam în același timp în Polonia, în România, în Germania, în Franța... Camionagii din Polonia au blocat și ei, la un moment dat, vămile cum au făcut românii, cerând sistem de licențiere pentru camioanele din Ucraina. Pentru că în timp ce ele intrau în Polonia fără licențiere, Ucraina cerea licență pentru ceilalți. E normal așa ceva? Măcar pe reciprocitate... nu-mi ceri licență, nu-ți cer licență!

Mircea Burlacu a explicat: E o chestiune care sfidează logica. Sunt empatic cu tot ce se întâmplă în Ucraina, dar modul ăsta de abordare a fost unul greșit. Adică, hai să fim înțelegători... se dă ajutor către statul ucrainean, dar acolo unde trebuie, acolo unde doare! Pentru ce să bag banii în buzunarele unor firme din Ucraina sau ale altor firme când într-un regim de concurență loială supun aceluiași tratament fiscal pe toată lumea?! Situația asta a luat pe nepregătite și infrastructura navală nu era pusă la punct, era de așteptat cunoscându-se supraaglomerarea care se creează în zonele de vârf de recoltă în România.

Răzvan Dumitrescu a insistat: Dar cum vi se pare simultaneitatea asta? Practic, în aceeași perioadă de timp, cu un decalaj de niște zile, Polonia, România, Franța, Germania: Polonia - transportatori, Franța - fermieri, Germania - fermieri, România - fermieri și transportatori.

Mircea Burlacu: Era logic să se întâmple lucrurile astea până la urmă pentru că efectele s-au produs în toate aceste state. Cu atât mai mult cu cât ai o marfă standardizată la niște parametri comunitari, produsă cu niște costuri, și-ți intră o marfă fără niciun fel de control mult mai ieftină.

Răzvan Dumitrescu: Dar Uniunea Europeană nu știa de chestia asta? Pentru că trebuie făcută și o precizare. Politica comerțului ține exclusiv de Comisia Europeană. Deci degeaba un guvern zice nu că te trezești cu infringement dacă nu faci altfel decât să decizi la nivelul Comisiei. De pildă, în momentul ăsta sunt negocieri, însă există și scrisoarea a cinci state printre care și România în care se solicită reintroducerea taxei de import pentru cerealele ucrainene. Dar vine această cerere într-un moment în care UE se pregătea să prelungească cu un an lipsa taxării.

Mircea Burlacu: Revoltele în spațiul european evident că se vor amplifica!

Reamintim că Polonia este interesată să încheie un acord cu Ucraina, care să permită comerţul cu produse agricole pe bază de licenţe de export/import, similar cu cel convenit de autorităţile de la Kiev cu România şi Bulgaria, astfel încât să înceteze protestele de la graniţa Ucrainei, a declarat pentru Reuters un oficial implicat în această problemă. Între timp, atât Ucraina cât şi Polonia au anunţat că doresc să îşi soluţioneze divergenţele.

Discuția a continuat aici:

Youtube video image

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel