Consiliul European pentru Siguranța Transporturilor: Rata mortalității copiilor în accidente rutiere în România este de zece ori mai mare decât în ​​Norvegia, Cipru și Suedia
Data publicării:
Autor: Elena Didila
WhatsApp
Fotografie de la Tima Miroshnichenko: Pexels
Fotografie de la Tima Miroshnichenko: Pexels
Consiliul European pentru Siguranța Transporturilor solicită acțiuni reînnoite și obiective specifice pentru protecția copiilor.

Șase mii de copii au murit pe străzile europene în ultimii 10 ani. Acesta este bilanțul teribil dezvăluit de Consiliul European pentru Siguranța Transporturilor  care solicită acțiuni reînnoite și obiective specifice pentru protecția copiilor.

Rata mortalității copiilor în accidente rutiere în România este de zece ori mai mare decât în ​​Norvegia, Cipru și Suedia. Potrivit raportului, în România, 56 din cei 63 de copii uciși în accidente de vehicule, între 2019 și 2021, au murit deoarece nu aveau centurile de siguranță.

1. -imagine fara descriere- (rata-mortalsitatii_32281900.jpg)

Sursa Foto: ETSC.EU

În ciuda progreselor mari înregistrate în ultimii ani în domeniul siguranței rutiere, aproape jumătate dintre copiii care mor pe drumuri sunt copii care circulă cu mașina.

Există doar date limitate disponibile cu privire la utilizarea corectă a scaunelor pentru copii în mașini în întreaga UE, dar studiile au arătat că utilizarea abuzivă rămâne o problemă extrem de puternică. 

Din acest motiv, de la 1 septembrie 2024, doar scaunele pentru copii care respectă noul standard ONU ”R129” vor putea fi vândute pe piață. Aceste scaune auto sunt mai sigure prin design și pot fi echipate doar cu un sistem Isofix (un sistem standardizat internațional de ancorare a scaunului la mașină), reducând riscurile instalării incorecte. Furnizarea de puncte de ancorare Isofix este obligatorie pentru mașinile noi din UE din 2014. ETSC susține că scaunele mai sigure (cele cu fața în spate) ar trebui să fie obligatorii cât mai mult timp posibil.

”Impactul acestor decese care schimbă viețile familiilor și comunităților este incomensurabil”, iar aceste tragedii ”au și un cost economic, care fură resurse care ar fi putut fi folosite pentru educație, îmbunătățirea sănătății sau alte servicii sociale”, se arată într-un comunicat emis de Consiliul European pentru Siguranța Transporturilor (ETSC), potrivit ETSC.

Printre cele aproximativ 40 de recomandări adresate guvernelor naționale și UE, ETSC solicită punerea în aplicare a unor măsuri care să facă mai sigure traseele de biciclete și de mers pe jos către școli. 

Potrivit noului studiu, doar șapte țări din Europa au declarat că au impus limite mai mici de viteză în apropierea școlilor. Potrivit raportului, ar trebui impusă o limită de 30 km/h pe drumurile din jurul unităților de îngrijire a copiilor și în zonele urbane cu un număr mare de bicicliști și pietoni.

”Pentru a face orașele sigure pentru copii, lucruri simple, cum ar fi reducerea vitezei și drumurile școlare, sunt suficiente. Dar dacă vrem cu adevărat să reducem sutele de decese de copii care au loc tragic în fiecare an, trebuie să ne reproiectăm și spațiile urbane pentru a păstra copiii în siguranță și a le oferi spațiu pentru a se juca și a se mișca”, a comentat Antonio Avenoso, director executiv al Consiliului European pentru Siguranța Transporturilor.

Citește și:

Copii neasiguraţi în maşină, inconştienţă sau lipsă de educaţie? Expert: Amenzile nu sunt suficiente, niciodată. Şoferii cred că nu li se poate întâmpla

Cele două cazuri au în comun faptul că în ambele maşini se aflau copii neasiguraţi corespunzător. Dacă în maşina de pe autostradă erau doi copii pe bancheta din spate, în cea de pe Valea Oltului, copilul de doar un an era în braţele mamei. 

Şi nu sunt singurele două cazuri de inconştienţă.

Un incident de-a dreptul halucinant a fost surprins în cartierul Tractorul, din Braşov, pe strada 13 Decembrie. Un tată inconștient și-a pus copilul la volan, ca să conducă în drumul spre mall.

Un alt participant la trafic a surprins incidentul, iar tatăl iresponsabil a fost vizibil iritat când a observat că este filmat. Din imagini se poate observa că băiatul nu are nici 10 ani și probabil nu ajungea nici bine la pedale însă conducea în plin trafic, ca la „școala de șoferi” sub îndrumarea părintelui.

Clipul a fost postat pe Internet, însă fără a fi oferite mai multe date, astfel încât bărbatul să poată fi identificat de către polițiști.  

Amenzile nu sunt suficiente: "Şoferii cred că nu li se poate întâmpla"

Întrebat dacă şoferii se pot civiliza doar cu amenzi, cu măsuri punitive, Titi Aur, expert în conducere defensivă, a dat un răspuns ferm: "Nu. Niciodată!". 

"Acest fenomen, să nu îţi asiguri copilul, nu e cauzat de lipsa de dragoste faţă de copil sau de motive de acest gen. Singurul motiv pentru care se întâmplă asta e că cel de la volan nu crede că lui i se poate întâmpla ceva, nu conştientizează cât de periculos este. 

Şi mai este coroborat şi cu pretenţia copilului, care nu a fost învăţat din prima să stea în scaunul de copil sau să poarte centura. Atunci, copilul vrea să fie lăsat liber, părintele, din comoditate şi lipsă de conştientizare, acceptă, şi îşi mai asumă şi gesturi extreme, cum e cazul celui care mergea cu 243 km/h cu doi copii neasiguraţi în maşină. E inconştienţă completă. 

Pentru a diminua fenomenul nu există decât o singură cale: educaţie! Să fie cât mai mulţi conştientizaţi de ce li se poate întâmpla. Majoritatea celor care îşi asumă riscuri pe şosea o face pentru că nu crede că se poate întâmpla ceva rău. 

Citește mai mult AICI.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?
pixel