Consiliul Concurenței, amenzi de 3,2 milioane de euro pentru 11 agenții de publicitate. Reacția UAPR
Consiliul Concurenței a anunțat că a sancţionat 11 companii din industria media cu amenzi totale de 3,2 milioane de euro. La scurt timp, agențiile de publicitate au reacționat și au anunțat că vor constesta în instanță sancțiunile primite de la CC.
Consiliul Concurenţei a anunţat, joi, că a sancţionat 11 companii din industria media cu amenzi totale de 3,2 milioane de euro, pentru că ar fi participat la o înţelegere ce avea ca obiect eliminarea agenţiilor concurente de pe piaţa comercializării serviciilor de comunicare prin media.
"Acţiunile comune, prin care companii concurente îşi coordonează comportamentul comercial, constituie o încălcare a regulilor de concurenţă. Consiliul Concurenţei a ţinut cont, însă, de demersurile companiilor de a realiza şi promova un set de principii care să asigure transparenţa şi profesionalismul în piaţa media. Considerăm că existenţa unor norme de autoreglementare a profesiei, adaptate la cerinţele specifice pieţei, sunt bine venite în măsura în care contribuie la crearea unui mediu echitabil pentru toţi actorii din piaţă" a declarat Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.
Cele 11 companii sancţionate sunt:
- - B.V. McCann-Erickson S.R.L.: 3.218.755 lei (717.719 euro)
- - Initiative Media S.A.: 2.498.443 lei (557.104 euro)
- - Zenith Media Communications S.R.L.: 2.146.199 lei (478.560 euro)
- - Starcom Mediavest Group S.R.L.: 1.849.843 lei (412.479 euro)
- - Mediacom Romania S.R.L.: 1.328.727 lei (296.280 euro)
- - Mediaedgecia Romania S.R.L.: 967.226 lei (215.672 euro)
- - Mindshare Media S.R.L.: 949.672 lei (211.758 euro)
- - Opti Media S.R.L.: 599.636 lei (133.707 euro)
- - United Media Services S.R.L.: 498.748 lei (111.211 euro)
- - Brand Programming Network S.A.: 280.296 lei (62.500 euro)
- - GroupM Media Operations S.R.L.: 230.011 lei (51.288 euro)
De asemenea, Consiliul Concurenţei a informat că instituția colaborează cu instituțiile din domeniu, respectiv cu asociația de profil, Uniunea Agenţiilor de Publicitate din România, pentru a elabora un set de principii care să asigure transparenţa şi profesionalismul pe această piaţă, astfel încât clienţii să poată beneficia de cea mai bună ofertă din punct de vedere al calităţii serviciilor şi preţul acestora.
Vezi și: 11 companii media, sancționate de Consiliul Concurenţei. Amenzi de 3,2 milioane de euro
Reacția agențiilor de publicitate
Uniunea Agenţiilor de Publicitate din România a reacționat față de hotărârea Consiliului Concurenței și a transmis că "respinge categoric" decizia cu privire la investigaţia din industria de media. UAPR a precizat că în acest caz nu a fost încălcat dreptul concurenţial şi a informat că agenţiile amendate vor contesta în instanţă decizia CC.
Printr-un comunicat citat de Mediafax, Uniunea Agenţiilor de Publicitate din România afirmă că a luat act de decizia Consiliului Concurenţei, însă îşi reafirmă poziţia conform căreia în acest caz nu poate fi vorba despre vreo încălcare a dreptului concurenţei.
"Peste tot în lume, actorii economici sancţionaţi de legea concurenţei au interese economice şi forme de manifestare comerciale. Discuţiile între agenţiile de media pe care le-a sancţionat astăzi Consiliul Concurenţei nu au avut în niciun fel interese economice şi niciun aspect comercial. Din motive încă neclare, Consiliul s-a poziţionat alături de cei care au introdus practicile neetice pe piaţa media din România, girând în acest fel un mod cu totul reprobabil de a face business", susține UAPR.
"Respingem categoric concluziile investigaţiei desfăşurate de Consiliul Concurenţei. Vom contesta cu vehemenţă în instanţă modul nelegal la care Consiliul a recurs pentru a ne lipsi de accesul la documente şi dreptul la apărare. Totodată, vom folosi toate mijloacele legale pentru a atrage atenţia asupra erorilor de analiză profesională, judecată şi procedură comise de către Consiliul Concurenţei în acest caz şi altor organisme naţionale şi internaţionale (precum Comisia Europeană, Departamentul Comercial al Ambasadei SUA la Bucureşti, EACA - European Association of Communication Agencies), care au urmărit cazul încă de la început. Din păcate, acţiunea de azi a Consiliului Concurenţei aruncă în mod nedrept o lumină negativă asupra eticii şi standardelor unora dintre cele mai mari grupuri de media internaţionale care au operaţiuni în România", a declarat Radu Florescu, preşedintele UAPR.
Cazul a intrat în atenția forurilor internaționale de specialitate
Conform UAPR, investigaţia Consiliului Concurenţei s-a aflat în atenţia partenerilor europeni ai instituției, în atenţia Comisiei Europene şi a Departamentului Comercial din cadrul Ambasadei SUA la Bucureşti.
UAPR reafirmă sprijinul pentru demersurile membrilor săi vizaţi de această investigaţie şi atrage atenţia că măsurile sancţionatorii anunţate de Consiliul Concurenţei "sunt o eroare cu totul regretabilă care va fi speculată de cei interesaţi în continuarea practicilor obscure în piaţa media din România".
Citește și: Posturile de televiziune se despart de publicitari, în disputa privind ordonanța CNA
"Agenţiile sancţionate au acţionat în virtutea nevoii de transparenţă a procesului de selecţie şi considerăm cel puţin ironic faptul că autorităţile statului român înţeleg să penalizeze drastic încercările actorilor economici de a scoate la lumină tehnicile dubioase din industrie", adaugă UAPR.
Potrivit UAPR, în octombrie 2012, Consiliul Concurenţei a demarat o investigaţie în rândul agenţiilor de media, suspectate de practici neconcurenţiale. "Agenţiile vizate de această investigaţie sunt cele care au luat individual decizia de a nu participa în proceduri de pitch netransparente şi asupra cărora plana suspiciunea că nu ar fi organizate corect. În urma investigaţiei care a durat doi ani, Consiliul Concurenţei a decis astăzi sancţionarea drastică a agenţiilor de media vizate", conchide UAPR.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News