Data actualizării:
Data publicării:

Comisia de la Veneția, raport pe anularea alegerilor prezidențiale 2024 de către CCR. Situația se complică

Autor: Cristian Cîșleanu | Categorie: Politica
WhatsApp
FOTO: Agerpres
FOTO: Agerpres

A fost emis de către Comisia de la Veneția un raport cu privire la anularea alegerilor prezidențiale din România.

Update: Juristul Adrian Toni Neacșu a transmis pe Facebook un mesaj cu privire la raportul Comisiei de la Veneția.

„Concluziile sunt simple: Guvernul și Parlamentul trebuie în regim de urgență să modifice legislația electorală care permite astăzi Curții Constituționale să se pronunțe arbitrar pe respingerea unor candidaturi la președinția României și să anuleze alegerile fără o procedură de judecată echitabilă, publică, pe bază de probe, cu posibilitatea apărării și a contestării.

Comisia de la Veneția poate da doar recomandări, dar nerespectarea lor înseamnă că nu îți asumi un standard democratic ci evoluezi în autoritarism politico-jurisdicțional.

În Parlament este deja un proiect legislativ din octombrie 2024 care își propune modificarea legislației electorale în acest sens, aruncat prin sertare, iar Guvernul o poate face în regim de urgență. Soluții politice, iar nu juridice, pentru că acestea nu există”, a scris Neacșu.

Știrea inițială: Comisia de la Veneția a emis un raport cu privire la anularea alegerilor prezidențiale din România.

„Dovedirea încălcărilor legii prin campanii online și prin intermediul social media este deosebit de dificilă. Deciziile bine motivate și transparente cu privire la astfel de chestiuni sunt cruciale. În opinia Comisiei de la Veneția, astfel de decizii ar trebui să indice cu precizie încălcările și dovezile, și nu trebuie să se bazeze exclusiv pe informații clasificate (care pot fi folosite doar ca informații contextuale), deoarece acest lucru nu ar garanta transparența și verificabilitatea necesare”, se precizează în raport.

”Părțile afectate trebuie să aibă posibilitatea de a-și prezenta punctele de vedere și dovezile”, mai transmite Comisia de la Veneția.

Raportul subliniază că doar în anumite circumstanţe - şi dacă sunt îndeplinite mai multe condiţii şi garanţii - o instanţă constituţională poate invalida alegerile.

Având în vedere că instanţele - inclusiv curţile constituţionale - se caracterizează prin faptul că doar reacţionează, nu stabilesc ordinea de zi, Comisia de la Veneţia consideră că puterea curţilor constituţionale de a invalida alegerile din oficiu ar trebui limitată la circumstanţe excepţionale şi reglementată în mod clar, pentru a păstra încrederea alegătorilor în legitimitatea alegerilor.

Standardele internaţionale nici nu impun, nici nu interzic în principiu din oficiu deciziile curţilor constituţionale, adaugă Comisia de la Veneţia.

Codul de bune practici în materie electorală impune un sistem eficient de căi de atac şi prevede, în particular, că ”organul de apel trebuie să aibă autoritatea de a anula alegerile în cazul în care neregulile ar fi putut afecta rezultatul”, scrie în raport.

Ar trebui să fie posibilă contestarea rezultatelor alegerilor pe baza încălcării drepturilor, libertăţilor şi intereselor electorale nu numai de către stat, ci şi de către părţile interesate electorale publice şi private - ţinând cont de faptul că statul are obligaţii pozitive de a garanta alegeri libere, inclusiv o campanie corectă, explică raportul.

Garanţiile procedurale sunt cruciale, aşa cum este stabilit de jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului, şi orice decizie de a anula alegerile trebuie să fie suficient explicată cu fapte clar conturate care dovedesc nereguli grave.

Propaganda de campanie intră de obicei sub protecţia libertăţii de exprimare, cu excepţia cazului în care depăşeşte limitele permise, de exemplu sub formă de discurs instigator la ură împotriva adversarilor politici.

Deşi campaniile online de pe platformele de social media pot fi noi ca formă şi impact, utilizarea acestora ar trebui să fie în continuare supusă regulilor generale privind finanţarea campaniei şi de transparenţă.

Dovedirea încălcărilor legii prin campanii online şi prin intermediul reţelelor sociale este o provocare. Deciziile bine motivate şi transparente sunt cruciale, iar astfel de decizii ar trebui să indice cu precizie încălcările şi dovezile şi nu trebuie să se bazeze exclusiv pe informaţii clasificate (care pot fi folosite doar ca informaţii contextuale), deoarece acest lucru nu ar garanta transparenţa şi verificabilitatea necesare, se mai arată în raport, conform Agerpres.

Recomandările Comisiei de la Veneția

După raport, Comisia de la Veneția a făcut mai multe recomandări:

„A. Deciziile de anulare a rezultatelor alegerilor ar trebui să fie luate de cel mai înalt organism electoral și astfel de decizii ar trebui să poată fi revizuite de cel mai înalt organ judiciar, de curtea constituțională sau de o instanță electorală specializată, atunci când există un astfel de organism judiciar;

B. Competența instanțelor constituționale de a invalida alegerile din oficiu – dacă există – ar trebui să fie limitată la circumstanțe excepționale și reglementată în mod clar;

C. Anularea unei părți a alegerilor sau a alegerilor ca întreg poate fi permisă numai în circumstanțe foarte excepționale ca ultima ratio și cu condiția ca neregulile din procesul electoral ar fi putut afecta rezultatul votului;

D. Procesul decizional privind rezultatele alegerilor trebuie să fie însoțit de garanții adecvate și suficiente care să asigure, în special, o procedură echitabilă și obiectivă și o decizie suficient de motivată, bazată pe fapte clar stabilite care dovedesc nereguli care sunt atât de semnificative încât ar fi putut influența rezultatul alegerile; părțile afectate trebuie să aibă posibilitatea de a-și prezenta punctele de vedere și dovezile, și puterea discreționară a judecătorului care examinează chestiuni electorale ar trebui să fie ghidată și limitată de condițiile prevăzute de lege; deciziile trebuie luate în termene rezonabile;

E. Ar trebui să fie posibilă contestarea rezultatelor alegerilor pe baza încălcării drepturilor electorale, libertăților și intereselor electorale de către stat, actori electorali publici și privați, precum și pe baza influenței mass-media și, în special, a mass-mediei sociale, inclusiv a celor sponsorizate și finanțate din străinătate;

Reglementări din partea statului

F. Statele ar trebui să reglementeze consecințele tulburărilor informaționale, ale atacurilor cibernetice și ale altor amenințări digitale la adresa integrității electorale; candidaților și partidelor trebuie să li se acorde un acces corect și acces corect și echitabil la mass-media online, iar reglementările ar trebui puse în aplicare pentru a se asigura că sistemele de inteligență artificială ale intermediarilor de internet nu favorizează anumite partide sau candidați în detrimentul altora;

G. Normele generale privind finanțarea și transparența campaniilor electorale ar trebui aplicate campaniei electorale online prin intermediul platformelor social media; statele ar trebui, de asemenea, să reglementeze faptul că publicitatea electorală online trebuie identificată ca atare și trebuie să fie transparentă, iar platformele social media sunt obligate să dezvăluie date privind publicitatea politică și sponsorii acesteia”.

Comisia de la Veneția a fost sesizată de către Adunarea Parlamenteră a Consiliului Europei.

„Opinie urgentă - în ce condiții și în baza căror norme juridice poate o curte constituțională să invalideze alegerile, pornind de la cazul recent din România?”, a fost solicitarea Adunarării Parlamentare a Consiliului Europei către Comisia de la Veneția.

Alcătuit din experți în domeniul dreptului constituțional, Comisia de la Veneția este un organ consultativ al Consiliului Europei.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel