Data actualizării:
Data publicării:

Cezar Osiceanu: A mai decolat o legendă spre cerul aviației militare! Rolul României în istoria MIG-21

Autor: Cezar Osiceanu | Categorie: Tehnologie
WhatsApp

Pilotul Cezar Osiceanu a amintit pentru DCNews rolul și istoria avionului MIG 21, ale cărui zboruri au fost suspendate definitiv pentru Aviația militară Română, din 15 Aprilie 2022.

”Această legendă vie a aviației mondiale și naționale se va retrage pe cerul amintirilor aviației militare că într-o ultimă decolare după atâția ani de serviciu credincios. Nostalgicii lui, pasionații de aviație și colecționarii de tot felul se așteptau la această măsura inerentă de mult timp, în locul bătrânelor doamne și domnișoare - pentru a a-l parafraza pe celebrul as și scriitor Doru Davidovici care numea Bătrâna Doamnă MIG-ul 21 de dublă comandă, cele 3 escadrile de avioane F16 urmând să le înlocuiască.

Despre MIG-ul 21 se știu multe și sunt și mai multe povești, așa cum fenomenul în sine ce ii poartă numele este studiat și dat exemplu în multe din disciplinele civile și militare. Pentru că, analizând la rece, niciun alt avion militar nu a avut o astfel de carieră trecând de la agonie la extaz adică de la drumul spre tăiere și topire la drumul spre reutilizare. Dacă până în 1990 toate statele socialiste și sateliții lor economici din întreaga lume aveau aviația militară bazată pe acest avion folosit pentru misiuni de interceptare, vânătoare și foto, momentul căderii Zidului Berlinului a oprit brusc zborul MIG-urilor 21.

Deoarece URSS era în colaps, CAER-ul murise, bani nu erau pentru înlocuirea lor cu avioane vest sau est, ideea unor companii din Israel a prins imediat . Pentru cine nu știe țările arabe erau dotate cu avioane MIG 21, superioare avioanelor MIRAGE ale Israelului în timpul celebrelor confruntări militare. Fuga cu avionul său MIG 21 a unui pilot arab racolat de către israelieni a permis cunoașterea pe viu a secretelor lui, dezvoltarea unor tehnici și tactici adecvate etc de către aviația israeliană care a scăzut brusc numărul pierderilor sale în luptele aeriene duse contra acestui avion.

Practic israelienii de la Elbit au analizat potențialul uriaș al afacerii de modernizare a avionului pentru că toți deținătorii lor nu aveau bani să le schimbe cu avioane de generații mai noi dar aveau bani să le modernizeze. Și au jucat pe această carte atât de bine încât toți deținătoirii au abandonat rând pe rând ideea eliminării lor și au trecut la modernizarea avionului dându-i astfel o nouă viață.

Elbit a efectuat un studiu amplu de marketing militar în urma căruia a creat un avion multirol în locul celui inițial și prin crearea noului model de folosire a platfomei avionului cu armament atât vest cât și est s-a reușit o creștere maximă a potențialului militar și a atractivității comerciale al avionului. Având  o bază de reparații în România, ELBIT a trecut la modernizarea avioanelor redenumite acum MIG 21 LANCER. Prin această schemă, România a salvat sume mari de bani asigurându-și totuși un nivel minim acceptabil al siguranței militare aeriene. Din păcate chiar dacă mândria și nostalgia ne împiedică uneori să vedem realitatea dureroasă, a venit și timpul retragerii legendei vii. “Pentru onor pregătiți arm!”, deoarece a intrat pe pistă pentru o ultimă decolare la cer o legendă!

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel