Economist din Guvern, despre electoRATĂ: Băncile vor avea de pierdut. Proiectul Roșia Montană e mort. Ce interese ascunse au dus la acest deznodământ
Consilierul onorific al primului-ministru, Ionel Blănculescu, a vorbit, într-un interviu acordat pentru
Iată răspunsurile oferite de Ionel Blănculescu, cu privire la "electoRATĂ" și Roșia Montană:
Cum apreciați măsura anunțată de Guvern, care vizează înjumătățirea ratelor pentru unii clienți ai băncilor?
"Discutăm despre o măsură teoretică, pentru că nu este o măsura imperativă, practică, ci una care este la latitudinea celor două părți contractante, adică banca și contractantul de credit. Dacă acestea doresc, se realizează, dacă însă cel puțin una din aceste părți nu dorește, nu se realizează. Din punct de vedere teoretic s-au prezentat câteva cifre, fiind teoretice nu le mai enunț, însă până la urmă trebuie văzut cine câștigă, dacă câștigă, și cui foloseste. Dacă e să discutăm de omul care se află sub venitul mediu și care ar putea să facă parte din această categorie, avantajul lui ar fi că timp de doi ani îi rămân mai mulți bani în buzunar de cheltuit. Dacă ne referim la bancă, timp de doi ani ea nu câștigă nimic, având în vedere că respectivii clienți erau totuși cei care își plăteau ratele.
De fapt, în prima fază, banca pierde, pentru că timp de doi ani nu încasează respectivii bani, în cauză. Una peste alta, banca nu ar avea niciun avantaj în toată treaba asta, iar cetățeanul ar avea un avantaj în primii doi ani, pentru că rămâne cu niște bani, câteva sute de lei în buzunar, care s-ar duce în consum, ceea ce înseamna că statul va câștiga. Părerea mea este că e greu de aplicat o astfel de inițiativă. Această măsură, nefiind imperativă, eu nu cred că bancile vor accepta așa ușor să nu obțină vreun câștig, de fapt să renunțe la un câștig real pentru unul ipotetic, cândva peste ani. Băncile câștigă acum, dacă oamenii continuă să-și plătească ratele"
Ce finalitate credeți că va avea proiectul Roșia Montană?
"Roșia Montană este un proces închis, din punctul meu de vedere. Este încheiat, să spunem asta. Nu văd nicio perspectivă a acestui proiect. E un proiect mort. Istoria va arăta la un moment dat dacă a fost bine sau nu pentru România uciderea unui astfel de proiect".
În ceea ce privește Legea Minelor, vedeți posibilă adoptarea acesteia?
"În România și nu numai s-a ajuns la o masă critică din partea societății civile, din partea mass media, care nu mai permit continuarea unor astfel de proiecte, aur, gaze de șist, cupru și ce-o mai fi. Probabil până la urmă nu vom mai extrage nimic din bogățiile pământului, le vom lăsa generațiilor din anii 3000. O perioadă. Poate cinci, zece, cincisprezece ani. Repet, acesta, pe aur, este un proiect închis, mort. Eu așa îl văd: mort. El sigur că va fi tranșat în instanțele internaționale, așa cum a anunțat și primul-ministru, din moment ce timp de 14 ani un investitor străin a fost blocat. Aici e vorba de toate guvernele care s-au perindat la conducerea țării. În 1999, când a fost acordată acea licență, veți constata că Legea minelor din 1998 spunea foarte clar că un astfel de proiect, dacă nu i se acordă avizul de funcționare în termen de 60 de zile, el se termină. Deci statul român poate fi acuzat în instanțele internationale de faptul că nu a spus “DA” sau “NU”, ca să simplificăm.
Deci blochezi 14 ani un investitor, și nu orice fel de investitor, dacă ați observat structura acționariatului. În situația în care statul român va pierde și cam toți specialiștii din piață - spun lucrul acesta, inclusiv primulministru - atunci noi vom plăti, la fel cum am făcut-o de-a lungul istoriei. De ce? Pentru că, neintrând în amănunte, 14 ani am ținut blocat un investitor de această talie, fără a spune “DA” sau “NU” și de ce “DA”, sau de ce “NU”. Sunt trei mari miliardari ai lumii care sunt în acționariat: John Paulson, din Statele Unite - o mare personalitate din domeniul fondurilor de investiții; Thomas Kaplan - în minerit, din Canada, și Beny Steinmetz - în aur, diamante, din Israel. Deci sunt trei mari investitori care probabil că își vor vinde pielea foarte scump. S-a ajuns în această situație din cauza lipsei de competență și de determinare a guvernelor din ultimii 14 ani. Niciunul nu a fost în stare să spuna “NU”, dacă trebuia să spună “NU”, sau “DA”, dacă trebuia să spună asta".
Interesele ascunse care au blocat proiectul minier de la Roșia Montană
"Eu spun doar că este un proiect de investiții care vizează o resursă naturală a României, care putea să fie exploatată în fel și chip: să o scoți, să o prelucrezi în România, să o faci bijuterii, să o faci lingouri, să o dai la Banca Națională, să faci orice. Deci o resursă naturală. Atâta timp cât în țările nordice sau în Grecia, Bulgaria, în toate se explotează și în România se poate exploata fără niciun fel de probleme. Compania Eurogold, care funcționează acum și la Certej și nu mai știu unde, merge foarte bine, nu are probleme. Zice cineva ceva de acea exploatare? Nu foloșeste tot cianuri?
E clar că la Roșia Montană avem o altă temă. O temă care depășește granițele țării și nivelul nostru de înțelegere. Sunt interese care au vrut să împiedice acest proiect și acestea sunt legate de bani, ca întotdeauna. Gândiți-vă că pe plan mondial au loc zilnic speculații bazate pe instrumente acoperite cu aur. Sunt unii lideri de talie mondială, care au această capacitate să facă astfel de speculatii și care din întamplare au și în România interese și destui finantați pe care oricând îi pot folosi pentru una sau alta. Dacă veți analiza printre rânduri situația, veți constata. Și sigur că dacă pe plan european se extrag 5 tone tone aur pe an, iar România ar fi venit cu 17-18 tone de aur pe an s-ar fi produs niscaiva dezechilibre, iar cineva ar fi pierdut mulți bani. Bineînțeles că unora probabil că nu le convenea această stare și atunci s-au format tabere: o tabără “pro”, cealaltă “contra”, evident, iar specialiștii știu foarte clar cine sunt unii și cine sunt ceilalți.
Previzionez că dacă statul român va pierde eventualul proces intentat împotriva lui pe această temă și va fi obligat să plătească miliarde de dolari, se vor identifica toți cei care s-au opus în mod interesat acestui proiect, și statul se va regresa și împotriva lor pentru acoperirea imensului prejudiciu creat la bugetul de stat. Ca întotdeauna, și de această dată va funcționa zicala «vom trăi și vom vedea».
Zilnic citim în ziar ce frumos anunță Eurogold planurile de viitor, ceea ce desigur este de apreciat și felicitat. Folosesc același tip de tehnologie. Mai mult, 500 de exploatări din lume folosesc aceeași tehnologie, care e acceptată, culmea și de Comisia Europeană. Atât timp cât în România, sub ochii noștri, se petrece asta și nimeni nu zice nimic, este clar. Deci, revin, acest proiect e mort pentru România, nu mai există finalitate. Din motive de opinie publică, de ONG-uri, de tot ce vreți, nu se mai face. Se simte, se vede, se simte în aer. Că dacă va fi Legea Minelor, gândiți-vă că aceasta nu poate să retroactiveze, deci când va fi aprobată, va fi de atunci încolo, nu va cuprinde și proiectul în discuție sau altele, indiferent de domeniul de extracție. E un proiect terminat pentru România. Poate să mai fie reluat peste 10-15 ani, când se vor mai schimba mentalități.
Însă răspunsul la întrebare este afirmativ, Legea Minelor va trece de Parlament și va deveni operațională în România, țara până în prezent a minelor închise și nu a celor deschise, în care se investesc bani pentru închiderea și nu pentru deschiderea minelor, în care există Autoritatea de Stat pentru închiderea minelor și nu pentru deschiderea minelor.
Suntem țara celor peste 580 de mine închise, în timp ce în SUA și Canada, numai în anul 2011 s-au deschis 280 de mine. Și atunci, de ce să ne mai mirăm că prețul gazelor naturale în SUA este de 4 ori mai mic că în România, sau că suntem pe ultimul loc în clasamentele economice ale UE? Totul se leagă, totul corelează".
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News