Data publicării:

Black-Friday 2021. Cifre mai mari cu 49% față de BF 2020. Cât a cheltuit în medie o persoană

Autor: Alexandru Ichim | Categorie: Economie
WhatsApp
Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

Comercianții trag linie și numără banii după black-friday. Deși suntem în pandemie, românii au cheltuit mai mult anul acesta decât la ediția de anul trecut a fenomenului black-friday. 

Revolut, super-aplicația financiară cu peste 16 milioane de clienți la nivel global, din care peste 1,4 milioane în România, prezintă o serie de cifre și date care arată cum a evoluat comportamentul cumpărătorilor de Black Friday (și în weekend). Principala constatare este aceea că, în 2021, a crescut suma medie cheltuită de fiecare utilizator, comparativ cu acum un an sau față de acum doi ani (de la 69,7 EUR în 2020 la 72,3 EUR de BF 2021, în timp ce în 2019 a fost de 56 EUR/utilizator).

De asemenea, topul principalelor categorii și al comercianților s-a modificat sensibil. Spre deosebire de anul trecut, categoria restaurante, baruri și cafenele a revenit în top 5 categorii pentru care au fost înregistrate tranzacții importante, în weekend-ul de Black Friday 2021. 

Top comercianți de BF 2021 

În mod previzibil, platformele de e-commerce au fost cele care au atras cea mai mare parte a interesului consumatorilor de Black Friday (12 - 14 noiembrie 2021), dar în top 5 categorii am regăsit și service-urile auto, în condițiile în care șoferii sunt nevoiți să își echipeze de iarnă mașinile. 

Cum întreaga țară se confruntă cu o situația sanitară dificilă și cu restricții din cauza pandemiei, 60% din tranzacțiile realizate în aceste zile au fost făcute online. Față de anul trecut, a fost înregistrată o creștere importantă a sumelor cheltuite pentru achiziții online, cu 101%, dar și față de 2019, cu toate că anul trecut a fost, de asemenea, înregistrată o sumă totală a achizițiilor în creștere cu 228%, față de BF 2019.  

Top categorii cu cele mai mari sume cheltuite de români de BF 2021

I. Magazine de echipamente electronice și electrocasnice 

II. Magazine alimentare și supermarket-uri 

III. Mărfuri generale

IV. Restaurante, cafenele, baruri

V. Service-uri auto 

Numărul utilizatorilor care au făcut achiziții de Black Friday 2021 a fost în creștere cu 49% față de BF 2020. Cei mai mari cumpărători, în toată perioada și comparativ cu 2020, au fost  locuitorii Bucureștiului și din zona metropolitană a Capitalei și cei din Cluj Napoca, din segmentul de vârstă 25-44 ani (după sumele totale cheltuite și după numărul de tranzacții înregistrate). Totuși, ca valoarea medie a achizițiilor/ utilizator, Timișoara a devansat Clujul (70 EUR/ utilizator vs 64 EUR/ utilizator).

Cifre cheie 

Cheltuieli Black Friday 2021 vs. Black Friday 2020 

Tranzacții online vs. cu card fizic în 2021: Plățile către e-commerce au crescut cu 101% în 2021 față de 2020 (iar la plățile efectuate cu cardul fizic, s-a înregistrat o creștere cu + 96% față de BF 2020). Comparativ, în 2020, creșterea față de 2019 a fost de +228% (și +31% plăți cu cardul fizic), în timp ce 60% din suma totală cheltuită au reprezentat-o achizițiile online. 

Cât au cheltuit românii (sumă medie cheltuită/ utilizator care a făcut tranzacții):

+ 4 % (2021 față de 2020) de la 69,7 EUR la 72,3 EUR/ utilizator și + 30% comparativ 2019, de la 56 EUR/ client.

Cheltuieli totale/ categorie (2020) - creștere a cheltuielilor (și ca sumă și ca număr de tranzacții) în top 5 categorii:

+2,6 milioane EUR - Servicii rețele calculatoare

+1,2 milioane EUR - Magazine alimentare și supermarket-uri

700.000 EUR - Magazine de electronice și electrocasnice 

690.000 EUR - Mărfuri generale 

284.000 EUR - Service-uri auto

Top  comercianți (2020, de BF):

Tranzacții de peste 3,2 milioane EUR cumulat la primii 5 comercianți

Emag (+ 30.000 tranzacții) 

Mega Image (24.000 tranzacții) 

Lidl (10.000 tranzacții)

Profi (9.400 tranzacții) 

OMV (8.800 tranzacții) 

Top comercianți (2021, de BF):

Tranzacții de peste 4,13 milioane EUR cumulat la primii 5 comercianți  

  - Emag  (peste 44.250 tranzacții)

  - Mega Image (peste 31.000 tranzacții)

- Lidl (peste 20.000 tranzacții) 

-  Profi (peste 14.000 tranzacții) 

- OMV (peste 12.236 tranzacții) 

Total cheltuieli pe categorii de vârstă (2021):

Toate categoriile de vârstă au înregistrat creșteri semnificative comparativ cu anul anterior, cu cel mai mare avans pentru categoria 18-24 ani. 

18-24 ani - au cheltuit peste 1,83 milioane EUR, + 98% față de BF 2020

25-34 ani - au cheltuit peste 4,9 milioane EUR, cu 46% mai mult ca de BF 2020

35-44 ani - au cheltuit peste 3,5 milioane EUR, cu 46% mai mult decât anul trecut de BF

45-54 ani - au cheltuit peste 1,2 milioane EUR, cu 59% mai mult decât de BF 2020

55 - 64 ani - au cheltuit peste 195.000 EUR, în creștere cu 41% față de 2020

Top comercianți, în funcție de categoria de vârstă 

2020: 

18 - 24 ani: Emag.ro, Altex, PC Garage, Mega Image, OMV 

25 - 34 ani: Emag.ro, Altex, Mega Image, FashionDays, Lidl 

35-44 ani: Emag.ro, Altex, Mega Image, Lidl, FashionDays 

45-54 ani: Emag.ro, Altex, Lidl, Mega Image, Kaufland 

55-64 ani: Emag.ro, Lidl, Kaufland, Mega Image, Altex 

65 - 74 ani: Emag.ro, Lidl, Mega Image, Kaufland, Carrefour 

2021: 

18 - 24 ani: Emag.ro, Altex, Lidl, OMV, Mega Image  

25 - 34 ani: Emag.ro, Altex, Lidl, Mega Image, OMV

35-44 ani: Emag.ro, Altex, Lidl, Mega Image, Aliexpress

45-54 ani: Emag.ro, Lidl, Altex, Mega Image, Kaufland 

55-64 ani: Emag.ro, Lidl, Kaufland, Mega Image, Carrefour 

65 - 74 ani: Emag.ro, Lidl, Mega Image, Kaufland, Carrefour 

Top orașe: 

2021: După sumele totale cheltuite, care reprezintă aproximativ 36% din totalul cheltuielilor înregistrate prin aplicația Revolut de Black Friday, topul orașelor este următorul: 

#1 - București (82 EUR/ client) 

#2 - Cluj-Napoca (64 EUR/ client)

#3 - Iași (63 EUR/ client)

#4 - Timișoara (70 EUR/ client)

#5 - Brașov (66 EUR/ client) 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel