Data publicării:
Bătălia sloganurilor la alegerile 2024 de la București și cadourile pentru alegători. Bulai: „Mi-a trimis așa ceva... Atenție, în București. Asta mergea prin 1990”
Am discutat cu sociologul Alfred Bulai despre campaniile electorale din București și despre cum s-au schimbat de-a lungul vremii.
Printre așa zisele sloganuri la București avem așa:
Nicușor Dan și mesajul, „Matematică, nu usturoi”
George Tuță, candidatul PNL al Sectorului 1, repară orice străduță
Firea: Facem pași ÎMPREUNĂ pentru a transforma Bucureștiul în “Orașul dorit de oameni”
Burduja: Schimbăm Bucureștiu / Bucureștiul sigur.
Reprezentanții „Alianța Dreapta Unită” (USR, PMP și Forța Dreptei): Nu-i lăsa să-ți fure viitorul
Mihai Preda: Ce părere aveți de sloganurile electorale din această campanie pentru Primăria București?
Alfred Bulai: ”Ele nu sunt sloganuri... dar asta este altă poveste. Nu le știu pe toate deoarece ele nu meritau a fi reținute. Sloganul nu te face câștigător, el este o construcție identitară cu care oamenii să se identifice. Ideal ar fi ca sloganul să fie ușor de reținut și să sugereze calitatea principală pe care o are candidatul sau partidul.
Sloganul trebuie să spună ceva și ideal ar fi să intre în folclor, adică să vorbească lumea despre el. De exemplu, pe sloganul lui Traian Băsescu - ”să trăiți bine” - se făceau nenumărate glume, asta înseamnă că s-a reținut.”
Alfred Bulai: ”În 1996 Ilie Năstase, candidat la Primăria Capitalei, a venit cu sloganul ”Și-a clădit un nume/ Va reclădi un oraș”. A fost senzațional, mergea pe atuurile lui Ilie Năstase și multă lume îl știa pe vremea respectivă. Azi probabil mulți habar nu au cine este Ilie Năstase. ”
Alfred Bulai: ”Totuși, nimeni nu câștigă cu sloganul, dar sunt elemente de identitate care te ajută să reții o teză despre candidat sau partid. Nu mai sunt sloganuri care să merite atenția, pentru că nici campaniile nu mai sunt de-adevăratelea. În două zile începe campania și nu există dezbateri, nu există nimic, sunt doar informații plătite, pozitive, cu ce a făcut X sau Y. Sunt informații imposibil de validat pentru că lumea așteaptă alt gen de mesaje, nu de laudă.
Am văzut panouri electorale care arată doar că ai bani să plătești o firmă să-ți pună panourile respective. Am primit acasă un pliant de la un candidat la Primăria București - Mihai Enache, candidat de la AUR, care nu avea sigla partidului. E noapte minții. Îmi zice că e frumos Bucureștiul cu o poză a unui ”no-name”, nu a auzit nimeni despre el.
Dreapta Unită mi-a trimis calendare mici. Atenție, în București. Asta mergea prin 1990, în ziua de astăzi toată lumea are un calendar pe telefon.
E o lipsă totală totală de idei, de teme. Dacă eu vă întreb pe dumneavoastră, ca jurnalist, aveți cumva vreo idee ce vrea să facă fiecare candidat în parte?”
Mihai Preda: În afară de platitudini, ”să fie bine, să nu fie rău”, absolut nimic.
Alfred Bulai: ”Măcar să vină unul care zice o prostie... măcar face lumea polemică, dezbate etc. Nu au nici măcar curaj să propună ceva ”nașpa”.
Trebuie să existe măcar un subiect pe care să se împartă lumea. Toți vor să facă același lucru, să facă ceva ”frumos” sau să se mândrească de ce au făcut. Ei se mândresc în contextul în care lumea nu are o părere așa bună despre București. Bucureștiul are P.I.B-ul Bulgariei, vi se pare că s-a întâmplat mare lucru?
Mihai Preda: Ce părere aveți despre mesajele lui Nicușor Dan?
”Sloganul lui Nicușor Dan, ”Matematică nu usturoi”, este o chestie destul de penibilă, jignești oamenii pentru că sugerezi că sunt ”vai de capul lor”. Mă așteptam la mai mult. Adevărul este că, pentru mulți români, usturoiul este chiar util... matematica nu prea. Nu are niciun pic de muzicalitate.
Nu avem umor... Mesajele din campanie pot să fie mult mai relevante dacă au o tentă umoristică, care să atragă atenția.”, a mai declarat sociologul pentru DC News.
Alfred Bulai: ”Piedone este un om care totuși a ispășit o condamnare, place, nu place, este realitatea. Potrivit legii, cineva îl poate acuza că este infractor pentru că el chiar este infractor.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News