”Avem un tablou complet al eșecului”. Profesorii, ajunși la limita răbdării. Dezvăluire din sistem
Câți bani s-au alocat pentru Educație și cu ce... preț?
Prof. Cornelia Popa Stavri, membru în Biroul Operativ al Federației Sindicatelor Libere din Învățământ și președinte al Sindicatului Independent din Învăţământul Preuniversitar Sector 4, a vorbit la DC Edu despre bugetul alocat educației în ultimii ani, cu accent pe anul 2024, când s-a înregistrat și cea mai mare investiție în sistemul de învățământ, însă cu un preț poate "prea mare": răbdarea profesorilor ajunsă la cote maxime, chiar până la disperare.
"Dacă mă gândesc că bugetul pentru Educație a fost în 2021 de 2,8% din PIB, 2,1% în 2023, fără PNRR într-adevăr... dar vedem că PNRR-ul nu prea a fost ținitit și a fost haotic dirijat - avem un tablou complet al eșecului. Sigur, 2024 a fost anul cu cea mai mare investiție în bugetul educației, 4,3%, dar ca urmare a unei greve a profesorilor ajunși la limita răbdării.
Amintiți-vă cum am tot stat prin fața Guvernului pentru aplicarea Legii Salarizării, la noi în țară nimeni nu insistă pe aplicarea corectă și la timp a legilor. Asta a creat un soi de neîncredere în sistemul de învățământ, dar nu sunt singurele motive. Nu e doar slaba finanțare a sistemului de educație. Și aici aș aminti și calitatea educației, pornind de la curriculum. Un curriculum care este într-o permanentă schimbare, generația aceasta este generația schimbării curriculumului în 2013 la învățământul primar care, din punctul meu de vedere, sigur, a debutat bine pentru că a avut abilitarea curriculară concomitent cu schimbarea acestui curriculum și s-a făcut la scară largă cu oameni foarte bine pregătiți, dar nu a mai continuat la gimnaziu. Cu alte cuvinte, ne-am propus trecerea de la obiective la competențe, s-a început predarea pe unități de învățare tip proiect, un fel de integrare a cunoștințelor așa cum noi le regăsim în viața de zi cu zi. Eh, nu același lucru s-a întâmplat și la gimnaziu, ideea nu a fost dusă mai departe. Formarea a venit mult prea târziu față de curriculum-ul propriu-zis și astfel profesorii s-au trezit în ipostaza de a nu avea clar în minte ce se dorește cu această reformă curriculară" a concluzionat prof. Cornelia Stavri.
Interviul complet, aici:
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News