Data publicării:
Autostrada Transilvania. Bechtel, acuzată că a mituit ambasadori americani pentru a obține contracte
Potrivit unei anchete a revistei „Foreign Policy", firma Bechtel stimula financiar ambasadori americani pentru ca diplomaţii să-i ajute să obţină contracte bănoase cu statele din estul Europei. Unul din exemplele din articol e Autostrada Transilvania.
Compania Bechtel, care ar fi trebuit să construiască în România Autostrada Transilvania, este acuzată într-o anchetă jurnalistică semnată de revista americană Foreign Policy că a plătit cu generozitate diplomaţi americani pentru a câştiga contracte bănoase în mai multe state din Europa de Est. Unul dintre exemplele date de jurnaliştii americani e tocmai contractul încheiat de compania americană cu statul român, în 2003, precizează Digi 24.
Ancheta jurnaliştilor de la Foreign Policy a pornit de la o porţiune de 76 de kilometri de autostradă pe care Bechtel, una dintre cele mai mari companii de construcţii din Statele Unite, i-a construit în Kosovo.
„Una dintre cele mai sărace ţări din Europa voia un drum, aşa că mega-constructorul american Bechtel i-a vândut o autostradă de 1,3 miliarde de dolari, cu sprijinul unui puternic ambasador american. Partea amuzantă e că, în timp ce autostrada abia dacă este folosită, ambasadorul lucrează acum pentru Bechtel", scrie foreignpolicy.com.
Citește și: Americanii nu au ANI: ambasadorul, angajat de firma pentru care a făcut lobby
Diplomatul la care se referă jurnaliştii americani este Christopher William Dell, ambasador în Kosovo între 2009 şi 2012. El ar fi primit foloase materiale din contractul semnat de Bechtel cu autorităţile de la Priştina. Jurnaliştilor le-a atras atenţia faptul că diplomatul american s-a pronunţat deseori, pe când era ambasador, în favoarea autostrăzii, deşi mai multe evaluări independente arătau că proiectul era inutil. Autostrada s-a făcut până la urmă, cu 1 miliard 300 de milioane de dolari, adică peste 17 milioane de dolari pe kilometru. Iar fostul ambasador este acum reprezentantul Bechtel în Mozambic.
Jurnaliştii Foreign Policy spun şi că exemplul din Kosovo nu este singular. Un alt exemplu este al autostrăzii Transilvania.
Citește și: Contractul cu Bechtel a fost desecretizat. Vezi aici documentele”
”Coșmar” de 2,7 miliarde de dolari
„În România, Bechtel a negociat direct cu Guvernul şi a semnat un contract fără licitaţie, în 2003, pentru modernizarea reţelei aproape inexistente de autostrăzi a ţării. Valoarea contractului: 2,7 miliarde de dolari. Proiectul s-a transformat însă într-un coşmar lung de zece ani pentru ambele părţi, plin de întârzieri, certuri şi acuzaţii de corupţie şi proastă administrare. Potrivit unei analize a Economist Intelligence Unit, Bechtel a livrat 12,5% din drumul pe care se angajase să-l construiască. A încasat totuşi 64% din valoarea contractului, reziliat în mai 2013", arată foreignpolicy.com.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News