Data publicării:
Angajații Volkswagen din Germania intră în grevă. Planul de reducere a locurilor de muncă și a salariilor stârnește un val de nemulțumire
Angajații iau măsuri cu privire la planurile de a închide a cel puțin trei fabrici în primele închideri interne din istoria de 87 de ani a companiei.
Muncitorii din fabricile Volkswagen din Germania vor declanșa greve începând de luni, ca răspuns la planurile producătorului auto de a concedia mii de angajați, de a reduce salariile și de a închide fabrici pentru prima dată în istoria sa în țara de origine.
Anunțând că „grevele de avertisment”, care de obicei durează câteva ore, vor începe în toate fabricile VW, Thorsten Gröger, principalul negociator al sindicatului IG Metall cu Volkswagen, a declarat: „Dacă va fi necesar, va fi cea mai dură bătălie de negociere colectivă pe care Volkswagen a cunoscut-o vreodată.”
"Volkswagen a aruncat în aer acordurile noastre colective"
Liderul sindical a acuzat conducerea VW că agravează situația: „Volkswagen a aruncat în aer acordurile noastre colective”, a spus Gröger.
Planurile VW de a închide cel puțin trei fabrici – primele închideri interne din istoria de 87 de ani a companiei – de a concedia mii de muncitori și de a reduce salariile cu 10% au dus la un conflict aprins cu sindicatul și consiliul angajaților.
Grupul VW, care include mărcile Audi și Porsche, este cel mai mare angajator din Germania, având aproape 300.000 de angajați în țară, dintre care aproximativ 120.000 sunt acoperiți de un contract colectiv de muncă.
Într-o declarație publicată duminică, Volkswagen a precizat că respectă dreptul angajaților de a participa la o grevă de avertisment și că a luat măsuri pentru a minimiza impactul acesteia.
Problemele celui mai mare producător auto din Europa creează un context nefavorabil pentru cancelarul Olaf Scholz, care a declanșat alegeri anticipate luna trecută, după ce l-a demis pe ministrul său de finanțe, punând capăt fragilei coaliții de guvernare cu trei partide din Germania.
Germanii vor merge la urne pe 23 februarie, într-un scrutin care ar putea aduce alianța de centru-dreapta CDU/CSU în poziția de cel mai mare grup parlamentar, în detrimentul Social-Democraților lui Scholz. Campania pentru aceste alegeri neobișnuite, organizate iarna, se desfășoară pe fundalul unei crize în sectorul de înaltă tehnologie al Germaniei și al dificultăților pentru pilonii tradiționali ai industriei germane, producătorii auto.
Volkswagen - cerere slabă, costuri ridicate pentru tranziția către electrice și concurență acerbă din partea Chinei
Volkswagen se confruntă cu o cerere slabă din partea consumatorilor, cu costurile ridicate ale tranziției de la motoarele cu combustie internă la vehiculele electrice și cu o concurență acerbă din partea Chinei. Compania a menționat vânzările scăzute de vehicule electrice drept unul dintre principalele motive pentru un plan amplu de reducere a costurilor.
Managerii Volkswagen au declarat că „situația economică în deteriorare” impune „o restructurare fundamentală”, menționând scăderea cererii de automobile în Europa, alături de creșterea costurilor cu forța de muncă, energia și materiile prime.
Sindicatul și consiliul de lucru au propus planuri care, potrivit lor, ar putea economisi 1,5 miliarde de euro din costurile cu personalul, fără a fi necesară închiderea fabricilor. Printre aceste măsuri se numără renunțarea la viitoarele creșteri salariale în schimbul reducerii programului de lucru la unele fabrici și renunțarea la bonusuri pentru directori și angajați.
Volkswagen a răspuns că, deși aceste măsuri ar putea ajuta pe termen scurt, ele nu ar aduce „nicio ameliorare financiară pe termen lung pentru companie în anii următori”.
IG Metall a calificat răspunsul drept „extrem de regretabil”, acuzând compania că „ignoră propunerile constructive ale reprezentanților angajaților”. Sindicatul a avertizat asupra unui „sezon de iarnă fierbinte” marcat de greve.
Criza celui mai mare producător auto din Europa reflectă dificultățile cu care se confruntă industria auto pe întreg continentul. Săptămâna trecută, președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a anunțat că va conduce „un dialog strategic” privind viitorul industriei auto europene. Ea se confruntă cu presiuni din partea aliaților de centru-dreapta și a extremei drepte pentru a renunța sau a relaxa țintele ecologice impuse producătorilor auto.
Producătorii de automobile afirmă că întâmpină dificultăți în finanțarea investițiilor necesare pentru a trece de la producția de vehicule pe benzină și motorină la cele electrice, în timp ce cererea pentru mașinile electrice stagnează. În același timp, producătorii de vehicule electrice din China – acuzați de Uniunea Europeană că beneficiază de „subvenții de stat incorecte” – își cresc cota de piață.
Volkswagen a anunțat în octombrie că profitul său a scăzut cu aproape 60%, pe fondul unei scăderi a vânzărilor în China. Deși VW rămâne profitabilă, câștigurile înainte de impozitare au scăzut aproape 60%, ajungând la 2,4 miliarde de euro în trimestrul iulie-septembrie, comparativ cu 5,8 miliarde de euro în aceeași perioadă a anului trecut, conform The Guardian.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News