Zeci de camioane cu cereale importate din Ucraina au format cozi la porţile Vama de Interior Botoșani
Autor: Andrei Itu | Publicat pe: 12 sep 2022, 16:29
WhatsApp
Zeci de camioane cu cereale importate din Ucraina au format cozi la porţile Vama de Interior Botoșani - Foto Pexels
Zeci de camioane cu cereale importate din Ucraina au format cozi la porţile Vama de Interior Botoșani - Foto Pexels
Zeci de camioane cu cereale importate din Ucraina au format, astăzi, cozi la porţile Biroului Vamal de Interior din Botoşani pentru efectuarea formalităţilor vamale. 

Maşinile cu cereale care au intrat prin punctele de trecere a frontierei de la Siret sau Stânca-Costeşti sunt parcate pe marginea Drumului Naţional 29B, aglomerând zona.

Directorul Biroului Vamal susţine că volumul de activitate al instituţiei a crescut de trei, patru ori după declanşarea războiului din Ucraina şi blocarea exporturilor acestei ţări pe cale maritimă, scrie Rador.

„În frontieră fac tranzitul spre vama de interior, cu formalităţile de frontieră de acolo, iar la noi se face importul definitiv, care se face la orice birou vamal de interior. Acum e o situaţie mai deosebită şi e mai aglomerat, pentru că avem importurile de cereale care până acum nu erau în România”, a afirmat Ovidiu Marcian.

Citește și - Unde ajunge grâul ucrainean: Doar 2 din 87 de nave încărcate cu grâu merg în țările sărace, susține Putin. Ce spun rapoartele?

Moscova a acuzat UE că reține produsele agricole de la Kiev. Dar situația este mult mai complexă.

”Cu excepția Turciei ca mediator, practic toate cerealele care părăsesc Ucraina nu merg în cele mai sărace țări, ci în Europa. Doar 2 din 87 de nave merg în țările în curs de dezvoltare, 60 de mii de tone din 2 milioane". Aceasta este una dintre numeroasele declarații făcute de Vladimir Putin în timpul Forumului Economic de Est pentru a ataca Uniunea Europeană. Președintele rus, după înțelegerea dificilă găsită cu Kievul pentru deblocarea exporturilor de cereale din Marea Neagră, a revenit să amenințe cu blocada, de data aceasta fiind vizate doar porturile țărilor europene, acuzate că au acaparat cea mai mare parte a exporturilor în detrimentul cele mai sărace țări.

Datele oficiale par să fie de acord cu el, cel puțin în ceea ce privește destinațiile navelor. Dar realitatea este mult mai complexă decât o descrie liderul de la Kremlin.

Unde ajunge grâul ucrainean

După cum arată datele ONU, care coordonează inițiativa pentru cereale de la Marea Neagră împreună cu reprezentanții Ucrainei, Rusiei și Turciei, peste două milioane de tone de porumb, grâu, rapiță, ulei de floarea soarelui și alte produse agricole au părăsit țara.

Ucraina, după acordul dintre Kiev și Moscova, ajuns sub medierea Ankarei, face acest lucru printr-un coridor prin care trec în medie cinci nave pe zi, plecând din porturile ucrainene Odesa, Chornomorsk și Yuzhni.

Din punct de vedere tehnic – scrie El Pais citată de Europa Today – culoarul nu a întâmpinat obstacole: toate navele (circa 200) au trecut de inspecțiile comune de intrare și ieșire. În plus, la sfârșitul lunii august, era a decis să deschidă o a treia bandă pe coridor.

Din totalul exporturilor, reiese că 45% din provizii (circa 900 de mii de tone de produse agricole) au ajuns în porturile țărilor UE. 

Încă 20% în Turcia, în timp ce celelalte țări asiatice (China, India și Coreea de Sud) și Orientul Mijlociu (cum ar fi Yemen) au împărțit o porție egală de aproximativ 16%. 

În Africa au sosit aproximativ 380 de tone de produse agricole, în principal grâu, sau o pondere de 19%.

Nu este clar dacă și cum aprovizionările din Europa numără și încărcăturile care sunt apoi ”predate” țărilor sărace, de exemplu în contextul angajamentelor UE în cadrul programului Food World.  Vezi continuarea articolului aici!

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?