Data publicării:
Viorel Gîdei (PSD), interpelare pentru ministrul Burduja în legătură cu situația de la Poșta Română
Liderul PSD Viorel Gîdei a adresat azi o interpelare către Sebastian Burduja, ministrul Cercetării, Inovării și Digitalizării.
Întrebările pe care deputatul social-democrat le-a adresat ministrului liberal sunt în legătură cu situația din Poșta Română.
„Am adresat, astăzi, o interpelare ministrului Cercetării, Inovării și Digitalizării, Sebastian Burduja, în legătură cu haosul din Poșta Română și abuzurile repetate la care sunt supuși, zilnic, poștașii”, precizează deputatul PSD.
Redăm integral textul interpelării, publicat de deputatul Viorel Gîdei, pe pagina personală de Facebook:
„Obiectul întrebării: ”Situația personalului, a condițiilor de lucru și a măsurilor de eficientizare ale Companiei Naționale Poșta Română SA ”
Stimate Domnule Ministru, Poșta Română este, în această perioadă, instrumentul Guvernului de implementare a uneia dintre cele mai așteptate măsuri sociale - acordarea cardurilor de energie.
Din bugetul de 4 miliarde de lei vor fi sprijinite 4 milioane de persoane din medii vulnerabile din România.Cum este firesc, toate privirile sunt îndreptate, acum, către Poșta Română, care se autodescrie ca fiind "oglinda României".
Domnule ministru, Cu tot respectul pentru funcția dumneavoastră, în legătură cu această "oglindă a României", îmi cer ajutorul cu disperare, teamă și deznădejde mii de angajați ai Poștei Române, care simt că, sunt desconsiderați, prin salariile mizere - la limita salariului minim pe economie, sunt discriminați, prin condițiile de sărăcie lucie în care lucrează- sedii care stau să se prăbușească, insalubre, mizerabile, fără posibilități de încălzire și câte și mai câte!
Vă dau doar un exemplu- cel al oficiului poștal din Babagag, care a trecut printr-un incendiu, anul trecut și nimeni dintre cei responsabili nu a mișcat un deget pentru renovare, salariații venind zi de zi la muncă în acest sediu în care mirosul de ars și fum sunt insuportabile. La fel și clienții Poștei Române din Babadag!
Pentru că zilnic îmi vin informații alarmante și îngrijorătoare din partea salariaților Poștei Române, cei care trăiesc pe viu munca de poștaș, având în vedere locul pe care îl ocupă compania, cu acționariat majoritar de stat, în economia națională, vă rog să îmi puneți la dispoziție informații care să clarifice ce se întâmplă în CNPR.Este lăudabil că Poșta Română face o serie de investiții în modernizare, cu deosebire în zona de tehnologizare și digitalizare.
1. Vă rog să îmi furnizați planul de management al directorului general provizoriu, Valentin Ștefan, precum și hotărârile de CA prin care acesta a fost aprobat.Menționez că, într-un dialog cu dl. Valentin Ștefan, acesta a afirmat că planul de management al său este Memorandumul privind strategia de dezvoltare și diversificare economică a CNPR aprobat de Guvern și publicat în Monitorul Oficial. Vă rog să îmi indicați numărul Monitorului Oficial în care a fost publicat acest Memorandum, având în vedere că informațiile pe care le-am primit îmi spun că acesta este încadrat la "confidențial".
De asemenea, vă rog să îmi indicați HCA care aprobă că Memorandumul, aprobat de Guvern în aprilie 2022 este planul de management al directorului general provizoriu numit în iunie 2021.
2. Vă rog să îmi furnizați lista tuturor subunităților poștale - agenții, oficii, ghișee, sedii de sucursale etc. care necesită reparații/ renovări/ consolidări etc. ordonată în ordinea urgenței efectuării acestor lucrări, tipul de lucrări, suma estimată, din ce fonduri se trage fiecare sumă. Lista subunităților pentru care s-au făcut astfel de lucrări, din iunie 2021, până în prezent, sumele cheltuite, tipul lucrărilor, când a fost demarată achiziția, cine a participat la licitație, cine a câștigat licitația, cu ce sumă s-a atribuit licitația.
Lista subunităților pentru care se demarează astfel de lucrări pentru perioada ianuarie 2023 - decembrie 2024, data demarării procedurilor de achiziție a lucrărilor, data estimată a finalizării lucrărilor, sumele estimate, fondurile din care vor fi trase. Vă rog să îmi furnizați lista detaliată a tuturor achizițiilor efectuate de Poșta Română, prin orice tip de procedură - licitație, achiziție directă, negociere etc., în perioada iunie 2021 - ianuarie 2023: produs/ serviciu achiziționat, sumă estimată, sumă atribuită, data la care a fost demarată achiziția, data la care a fost atribuită achiziția, numele ofertanților, numele câștigător, perioada de îndeplinire a contractului.
3. În legătură cu drepturile salariale ale angajaților CNPR - vă rog să îmi puneți la dispoziție planul managementului de creștere a veniturilor salariaților, în raport cu rata inflației și valoarea coșului minim de consum, actualizat la costurile anului 2023, în care nivelul prețurilor la combustibili, energie și gaze au crescut atât de mult încât Guvernul a decis să intervină și să ia masuri de susținere a persoanelor aflate în dificultate financiară.
Care este salariul minim net și salariul mediu net al angajaților din operațional - acei "talpa Poștei", cum sunt numiți poștașii?
4. Tot angajații mi s-au plâns de modul în care se face reorganizarea Poștei și se tem, având în vedere ceea ce se întâmplă în Administrația Centrală, că după finalizarea reorganizării la București va începe ceva similar în restul sucursalelor. Ca ministru de resort și având în vedere că, prin Consiliul de Administrație, aveți, în permanență o imagine clară a ceea ce se întâmplă în Poșta Română, vă rog să aveți amabilitatea de a contribui la clarificarea celor reclamate de foarte mulți salariați și să îmi furnizați o serie de materiale :
- lista membrilor Consiliului de Administrație, precum și cine a recomandat nominalizarea fiecăruia.
- toate variantele de organigramă, prezentate și aprobate sau nu, în CA, precum și analizele și notele de fundamentare care au stat la baza reorganizării Administrației Centrale. În opinia dumneavoastră, care este explicația faptului că au loc modificări repetate ale organigramei inițiale, aprobată anul trecut de CA ?
- s-au înlocuit o serie de directori și alți șefi de structuri, cu experiență în domeniul serviciilor poștale, cu alți directori, cu mandat de 3 luni, pe noua organigramă. Vă rog să îmi puneți la dispoziție fundamentările/ evaluările care au stat la baza demiterii vechilor directori.
- vă rog să îmi puneți la dispoziție documentele de angajare prin concurs a noilor directori: când și unde au fost publicate anunțurile de angajare, bibliografia de concurs, candidații care s-au înscris, rezultatele obținute, candidații admiși pentru fiecare poziție în parte, precum și studiile și experiența care îi califică pentru pozițiile de directori.
Când demarați procedura de selectare a unui director general în conformitate cu OUG 109/2011 cu modificările și completările ulterioare?Ce legitimitate are, pentru un plan pe termen mediu și lung, un director general cu mandat provizoriu să implementeze o acțiune de o asemenea anvergură, în condițiile în care el nu are certitudinea că va fi director general în următorii 4 ani și va avea timp să pună în linie dreaptă operaționalizarea noilor linii de acțiune?
Conform informațiilor pe care le dețin, la data de 4.11.2022, când a fost aprobată în CA prima variantă de organigramă, la nivelul CNPR era înregistrat un număr total de 27.644 posturi. Din aceste posturi au fost desființate 3.957 posturi vacante și posturi ocupate, rămânând 23.687 de posturi din care, la 31.12.2022 erau ocupate 23.148 de posturi. Din acest număr, aproximativ 21.000 de salariați lucrau în activitatea de operațional/curierat.
Prin hotărâre de CA au fost înființate 249 de posturi, iar printr-o nouă notă, din 31.01.2023, se propune înființarea a 11.416 posturi.În total rezultă înființarea a 11.665 posturi cu funcțiile din noul CCM!!!Rezultă o diferență de câteva mii de posturi, majoritatea din zona operațională. Ce se întâmplă cu aceste mii de posturi, care nu se mai regăsesc ??
5. Angajații Poștei Române mi-au semnalat alte acțiuni ale actualei conduceri, pe care le percep ca pe abuzuri.La ultimul salariu, luat în luna ianuarie, au primit în plic 2 documente care, reclamă ei, nu ar fi avut de ce să vină din partea companiei:
a) un așa zis formular de acord prin care salariaților li se cere să își manifeste acordul ca să le fie reținută și virată către sindicat cotizația lunară, urmând ca cei care își dau acest acord să îl transmită în original, însoțit de copie a CI, în plic scrisoare recomandată, pe adresa Departamentului Inspecție Integritate și Antifraudă.
Având în vedere că prin acest demers, este încălcată Legea 367/2022 a dialogului social, care spune: la art.7, alin (1)-(3) ca:(1) Organizaţiile sindicale au dreptul de a-şi elabora reglementări proprii, de a-şi alege liber reprezentanţii, de a-şi organiza gestiunea şi activitatea şi de a-şi formula programe proprii de acţiune, cu respectarea legii.(2)
Este interzisă orice intervenţie din partea autorităţilor publice, a angajatorilor şi a organizaţiilor acestora de natură să limiteze ori să împiedice exercitarea drepturilor prevăzute la alin. (1).(3)
Este interzis orice act de ingerinţă al angajatorilor, patronilor sau al organizaţiilor patronale, fie direct, fie prin reprezentanţii sau membrii lor, în constituirea organizaţiilor sindicale sau în exercitarea drepturilor lor.Și la art.24 alin (1-2), că:
(1) La cererea organizației sindicale și cu acordul membrilor acesteia, angajatorii vor reține și vor vira sindicatului cotizația de sindicat pe statele lunare de plată.(
2) Cotizația plătită de membrii de sindicat este deductibilă în cuantum de maximum 1% din venitul brut realizat, potrivit prevederilor Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare.
Vă rog să precizați dacă directorul general a avut acordul dumneavoastră, pe al CA- ului sau la rugămintea scrisă expresă a sindicatului să facă acest demers și să se substituie Legii care reglementează dialogul social. În cazul în care a avut acordul dumneavoastră sau al CA-ului, vă rog să explicați în baza cărui fundament a fost încălcată Legea. Dacă nu ați avut cunoștința de acest lucru, vă rog să precizați care vor fi sancțiunile la care va fi supus cel care a luat această decizie.
De asemenea, de ce ca destinatar a fost indicat Departamentul Inspecție Integritate și Antifraudă și nu structura care se ocupa cu calcularea salariilor angajaților. În acest sens, vă rog să îmi puneți la dispoziție ROF -ul Departamentului Inspecție Integritate și Antifraudă, precum și fișele de post ale angajaților acestui departament.
b) Al doilea document, care reclamă salariații că reprezintă incident de securitate, este formularul ANAF 230 prin care li se recomandă să vireze procentul de 3,5% din impozitul pe venit Fundației Poșta Română, formular completat cu datele personale ale angajaților. Ce fundament a stat la baza deciziei companiei de a recomanda salariaților cui să direcționeze procentul respectiv?
Acest demers este atributul fiecărui ONG, nu al angajatorului donatorului.În ce bază Fundația Poșta Română a avut acces la datele cu caracter personal al angajaților Poștei Române? Compania a avut acceptul angajaților de a le folosi datele în campanii de strângeri de fonduri pentru Fundația Companiei?
Chiar dacă datele personale nu au fost furnizate Fundației, cu ce drept au fost folosite datele personale ale angajaților într-un document care nu are legătură cu executarea Contractului Individual de Muncă al salariaților?Când a fost înființată Fundația Poșta Română, ce obiect de activitate are, cine o conduce, cum au fost desemnați membrii comitetului director al Fundației, din ce fonduri se finanțează?
Vi s-a solicitat acordul pentru demersurile de susținere a colectării de donații de la angajații companiei în modul acesta?
A fost cerut acordul CA-ului pentru acest demers, prin care s-au încălcat normele GDPR?” precizează Viorel Gîdei.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News