(Video) Cum s-a văzut din spațiu erupția vulcanului din Tonga. Cea mai puternică explozie înregistrată vreodată
Autor: Elena Didila
Sursa foto Agerpres
Una dintre cele mai puternice erupții vulcanice de pe planetă a aruncat o cantitate atât de masivă de vapori de apă în atmosferă încât este probabil să încălzească temporar suprafața Pământului, conform detectărilor de la un satelit NASA.

Vulcanul subacvatic Hunga-Tonga-Hunga-Ha'apai a erupt la jumătatea lunii ianuarie cu o putere echivalentă cu cea a câteva sute de bombe atomice, provocând un tsunami cu înălţimea de 15 metri, potrivit Agerpres.

Trei persoane şi-au pierdut viaţa în timpul acestei catastrofe care a distrus locuinţe şi a provocat ruperea cablului de comunicaţii ce conectează arhipelagul la reţeaua de internet. Mica naţiune din Oceanul Pacific a fost astfel izolată de restul lumii timp de mai multe săptămâni, ceea ce a complicat operaţiunile de intervenţie.

Potrivit unui studiu realizat de Institutul naţional de cercetare a apei şi atmosferei din Noua Zeelandă, o cantitate de materie de aproape 10 km3 a fost expulzată în timpul erupţiei, reprezentând echivalentul a 2,6 milioane de piscine olimpice. Resturile au fost proiectate în atmosferă la o altitudine de peste 40 de kilometri, ajungând în mezosferă, strat aflat dincolo de stratosferă. "Erupţia a atins o înălţime record; este prima pe care am văzut-o să traverseze mezosfera", a declarat geologul marin Kevin Mackay.

Erupţia vulcanului Hunga Tonga-Hunga Ha'apai rivalizează cu catastrofa din 1883 provocată de erupţia vulcanului Krakatoa, care a făcut zeci de mii de victime în Indonezia într-o perioadă în care dispozitivele moderne de măsurare nu existau.

"Deşi această erupţie a fost semnificativă - una dintre cele mai mari după Krakatoa - diferenţa este că este vorba despre un vulcan subacvatic şi asta explică parţial de ce au fost valuri tsunami atât de mari", a adăugat Mackay.

Echipa de cercetători a identificat trei sferturi din materia expulzată în timpul erupţiei, restul fiind alcătuite din particule care s-au dispersat în atmosferă.

Potrivit geologului, norul care s-a ridicat deasupra vulcanului conţinea aproape 2 km3 de particule care au rămas în atmosferă timp de câteva "luni, antrenând apusuri magnifice", care au fost vizibile chiar şi din Noua Zeelandă, la o distanţă de peste 2.000 de kilometri de Tonga.

Craterul vulcanului este în prezent cu 700 de metri mai adânc, a descoperit totodată echipa de cercetători.

Fluxurile piroclastice rezultate în urma erupţiei, atingând 1.000 de grade Celsius şi o viteză de 700 km/h, au transportat materii vulcanice pe solul marin până la o distanţă de cel puţin 80 de kilometri. "Însă fluxurile piroclastice par să se extindă dincolo de aceasta, poate până la 100 de kilometri", a precizat Emily Lane, care ocupă funcţia de director de cercetare în cadrul echipei ştiinţifice.

NASA: Erupția Tonga a aruncat în atmosfera Pământului o cantitate de apă suficientă pentru a umple 58.000 de bazine olimpice

Când vulcanul subacvatic Tonga-Hunga Ha'apai a erupt pe 15 ianuarie, la 65 de kilometri nord de capitala Tonga, a creat un tsunami, precum și un boom sonic care a încojurat Pământul de două ori.

Erupția a trimis un val înalt de vapori de apă în stratosferă, care este situată între 12 și 53 de kilometri deasupra suprafeței Pământului. A fost suficientă apă pentru a umple 58.000 de piscine de dimensiuni olimpice, conform detectărilor de la un satelit NASA, potrivit CNN.

Detectarea a fost făcută de instrumentul Microwave Limb Sounder de pe satelitul Aura al NASA. Satelitul măsoară vaporii de apă, ozonul și alte gaze atmosferice. După ce a avut loc erupția, oamenii de știință au fost surprinși de  datele care au rezultat în urma monitorizării vaporilor de apă din stratosferă.

Citește mai mult AICI.