Una din cinci gospodării din România are asigurare obligatorie. Lecţia care trebuie învăţată după cutremurele din Turcia
Asigurările de locuinţe sunt obligatorii în România şi Turcia, dar asta nu înseamnă că ele se şi respectă. Doar una din cinci gospodării din România este asigurată împotriva dezastrelor. Iată lecţia care trebuie învăţată după cutremurele din Turcia.
Doar în Turcia, datele oficiale arată că sunt deja peste 35.000 de persoane decedate, iar alte zeci, dacă nu sute de mii de persoane au rămas pe drumuri. Pagubele s-ar putea ridica la peste 20 miliarde de dolari, astfel că devine din ce în ce mai important să ne asigurăm că, dacă supravieţuim unui astfel de dezastru natural, vom avea cu ce să mergem mai departe.
Acum 4 secole, Lloyds era doar o cafenea din Londra, una dintre primele din lume. Astăzi, aceasta este cea mai mare bursă de asigurări din lume, iar cei care au condus organizaţia de-a lungul timpului au plătit la timp şi integral daunele, lecţie din care ar putea învăţa şi România, o ţară unde piaţa asigurărilor este încă la început.
România şi Turcia sunt singurele ţări din Europa care au asigurări obligatorii împotriva dezastrului. Dar aici intervine şi un paradox, pentru că România este ultima ţară din regiune în ceea ce priveşte nivelul de asigurare. Şi Turcia se află mult sub media europeană. Astfel, doar 1 din 5 locuinţe din România este asigurată obligatoriu, iar asta reflectă şi o reticenţă a populaţiei cu privire la intenţiile şi capacităţile firmelor de asigurări să plătească daunele integral şi la timp.
Cât de asiguraţi sunt românii la Lloyds, fără să ştie
Pentru cei de la Lloyds, poliţele de asigurare maritime au fost totul, o lungă perioadă de timp. Se asigurau astfel navele, vieţile omeneşti şi încărcăturile. Astăzi, deşi riscurile maritime s-au mai redus faţă de acum 300-400 de ani, reprezintă o linie importantă de business. Toate marile companii din domeniu îşi fac asigurarea pe această bursă, integral sau parţial.
În România, au fost firme care au încercat să construiască o linie notabilă de afaceri în zona asigurărilor maritime, motiv pentru care și lucrau cu brokeri acreditați Lloyds sau direct cu agenți de acolo. Astfel de companii au activat mai ales în perioada interbelică, însă și în perioada comunistă (ADAS) și după ’90 (mai ales Astra Asigurări și Generali după preluarea Ardaf au avut o divizie dedicată acestei zone). Astăzi, însă, asigurările maritime se mai fac în România doar ocazional și întotdeauna din postura de “fronter”, practic un gestionar al documentației și eventual al dosarelor de daună în relația dintre asigurat și compania care preia riscul și care este din afara României. Cel puțin o parte din aceste riscuri ajung tot pe Lloyds, scrie studiifinanciare.ro.
Asigurările de aviație, construite pe bazele asigurărilor maritime, reprezintă alte cel puțin 3 procente din business-ul de asigurare directă al Lloyds și alte câteva procente din cel de reasigurare, așadar miliarde de euro din prime brute subscrise și zeci sau chiar sute de miliarde în sume asigurate. Un cont cunoscut la noi, cel al Tarom, este preluat an de an fie de un broker fie de un broker împreună cu un asigurător local (din poziția de fronter) și dus pe aceeași bursă Lloyds, unde mai multe sindicate de reasigurători își împart prima și, proporțional, riscurile asumate.
În final, în marile catastrofe aviatice, tot Lloyds sunt cei care plătesc mare parte din daună. Și această piață este aproape moartă în România, numărul specialiștilor în domeniu fiind atât de redus încât ei trec de multe ori de la o companie la alta sau de la un broker la altul doar pentru că cele câteva conturi din aviație se mută, la rândul lor.
Lecţia pe care trebuie să o înveţe companiile din România
Lloyds a ajuns ceea ce este astăzi graţie a două momente definitorii. În 1799, o navă s-a scufundat, iar Lloyds a plătit despăgubirea şi a recuperat şi clopotul navei, acum simbol al sediului central. Astfel, s-a consolidat imaginea. Peste un secol, în 1906, un cutremur masiv a lovit San Francisco. Cuthbearth Heath, şeful Lloyds de la acea vreme, a instruit imediat angajaţii să plătească rapid şi integral toate daunele, gest încă unic în istoria asigurărilor. Astfel, compania a rămas fixată în istorie drept cel mai bun plătitor de daune. Astăzi, SUA şi Canada generează peste jumătate dintre afacerile companiei.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News