Un obiect ciudat format din gaz se deplasează cu o „viteză uluitoare” în jurul găurii negre din centrul galaxiei Calea Lactee
Autor: Ioan-Radu Gava
Foto cu caracter ilustrativ: Pexels
O formațiune ciudată de gaz fierbinte zboară în jurul găurii negre Sagittarius A* cu o „viteză uluitoare”.

În mediul gravitațional ciudat din inima galaxiei noastre, astronomii au găsit o pată de gaz care orbitează gaura noastră neagră supermasivă la o viteză superioară.

Caracteristicile sale îi ajută pe astronomi să cerceteze spațiul care înconjoară Sagittarius A* în căutarea unor răspunsuri despre motivul pentru care centrul galactic pâlpâie și emană în întregul spectru electromagnetic.

Descoperirile lor sugerează că gaura neagră este înconjurată de un disc de material care se rotește în sensul acelor de ceasornic modulat de un câmp magnetic puternic.

„Credem că ne uităm la o bulă fierbinte de gaz care se învârte în jurul Sagittarius A* pe o orbită similară ca mărime cu cea a planetei Mercur, dar care face o buclă completă în doar aproximativ 70 de minute”, spune astrofizicianul Maciek Wielgus de la Institutul Planck pentru Radio Astronomie din Germania.

„Acest lucru necesită o viteză uluitoare de aproximativ 30% din viteza luminii!”, a spus el.

Sagittarius A* a atras atenția la începutul acestui an, când colaborarea Event Horizon Telescope a dezvăluit o imagine a găurii negre în devenire.

Telescoapele din întreaga lume au lucrat împreună pentru a face observații ale centrului galactic, care s-au combinat pentru a dezvălui inelul de material care se învârte în jurul Sgr A*, încălzit la temperaturi incredibile. Unul dintre telescoapele incluse în colaborare este Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA), o matrice de radiotelescoape situată în deșertul Atacama din Chile, scrie Science Alert.

Planeta Neptun surprinsă de Telescopul James Webb. Ce culoare are, de fapt

Noile imagini publicate miercuri de la telescopul spațial James Webb al NASA dezvăluie planeta Neptun și inelele greu de detectat ale planetei, într-o lumină proaspătă. „Au trecut trei decenii de când am văzut ultima dată aceste inele translucide și prăfuite și este pentru prima dată când le-am văzut în infraroșu”, a spus Heidi Hammel, expert în planeta Neptun și om de știință interdisciplinar în proiectul Webb.

O planetă de gheață

Pe lângă câteva inele clare și înguste, imaginile obținute de Webb arată benzile mai slabe de praf ale lui Neptun. Unele dintre inele nu au fost observate de când Voyager 2 de la NASA a primit prima dovadă fotografică a existenței inelelor lui Neptun în timpul zborului său în 1989. Întunecat, rece și biciuit de vânturile supersonice, Neptun este o planetă îndepărtată din sistemul nostru solar. Planeta și vecinul său Uranus sunt cunoscuți ca „giganți de gheață” deoarece interioarele lor sunt alcătuite din elemente mai grele decât giganții gazoși Jupiter și Saturn, care sunt mai bogați în hidrogen și heliu.

În noile imagini, Neptun este alb, spre deosebire de aspectul albastru tipic pe care îl are în imaginile capturate la lungimi de undă vizibile ale luminii. Acest lucru se datorează faptului că metanul gazos, care face parte din componența chimică a planetei, nu pare albastru pentru Camera în infraroșu apropiat (NIRCam) a lui Webb (vezi imaginea AICI).