Data actualizării:
Data publicării:

UE propune vânzarea uleiului de măsline în vrac. Producătorii se opun invocând riscul fraudei și probleme de igienă

Autor: Elena Didila | Categorie: Stiri
WhatsApp
Foto Ilustrativ Pixabay
Foto Ilustrativ Pixabay

Pentru a economisi la ambalaj UE propune vânzarea vrac a uleiului de măsline.

Această propunere recentă a Comisiei Europene, menită să facă achizițiile de către europeni mai sustenabile, cu sprijinul ecologiștilor și al asociațiilor de consumatori, nu găsește un consens în industriile petroliere, în special în cele italiene. 

Bruxelles-ul încearcă să faciliteze noi obiceiuri de cumpărare, pentru a reduce ambalajele și poluarea, dar fiecare produs are propriile sale particularități. Practica este deja posibilă, de exemplu, pentru vin, dar producătorii uleiului de măsline se opun vehement și promit că se vor lupta pentru a menține varietatea ambalării produselor lor.

Fedolive, Federația Europeană a Industriilor Petroliere, neagă orice beneficii tangibile, susținând chiar și riscuri pentru protecția consumatorilor. 

”Impactul ambalajului asupra mediului nu va fi eliminat sau minimizat dacă uleiul de măsline este vândut în vrac, acesta va fi reambalat în recipiente mai mici asigurate de magazine, ca și alte produse vândute vrac în punctele de vânzare cu amănuntul, care evident nu vor fi verificate dacă sunt în conformitate cu reglementările de mediu”, a scris organizația într-o notă către Wolfgang Burtscher, care conduce Direcția Generală Agricultură și Dezvoltare Rurală.

Asociația comercială citează o altă soluție, care există deja, ca ideală, de a combina atenția față de mediu și o garanție a calității pentru cumpărători. 

”Vânzările de ulei de măsline în vrac nu garantează siguranța alimentelor, spre deosebire de standardizarea și ambalarea în recipiente de până la 5 litri, care s-a dovedit a fi singura practică care garantează protecția consumatorului și a fost, de asemenea, validată de cea mai recentă revizuire a Regulamentul Executiv 29/2012 privind standardele de comercializare a uleiului de măsline”, a adăugat nota. Legislația stabilește că aceste ambalaje sunt echipate cu un sistem care nu mai poate fi sigilat după prima deschidere.

Principalele critici vin din țările aflate în fruntea producției și consumului celei mai sănătoase și tipice grăsimi din dieta mediteraneană: Grecia, Italia și Spania. 

Asociația națională greacă a îmbuteliatorilor de ulei de măsline (Sevitel) a numit propunerea ”un pas înapoi în ceea ce privește siguranța produselor și lupta împotriva falsificării”, după cum a declarat directorul general Yiorgos Economou.

În scrisoarea adresată Bruxelles-ului, Fedolive a subliniat că uleiul de măsline este un produs ”cu cerințe ridicate în fazele de producție, ambalare și comercializare, garantate doar de produse standardizate și de marcă”, potrivit Agrifood.

Agrinsieme, coordonarea care reunește unele dintre principalele federații agricole, precum CIA - Fermierii Italieni, Confagricoltura, Copagri și Alleanza delle Cooperative Agroalimentari - s-a alăturat frontului de opoziție. Într-o scrisoare adresată Ministerului Agriculturii, Guvernului italian i se cere să respingă propunerea de la Bruxelles, invocând riscuri la adresa securității, pieței și reputației sectorului. Potrivit acestora calitatea uleiului de măsline și siguranța sănătății pentru consumator ar fi compromise prin comercializarea produsului în sticle deschise și reutilizabile.

De asemenea, se menționează ”riscul de fraudă, deoarece ar fi foarte dificil, dacă nu imposibil, să se monitorizeze calitatea uleiului de măsline rămas în recipient după deschidere”.

În sfârșit, se reamintește transparența față de consumatori ”care nu ar avea garanții asupra corespondenței dintre ceea ce este indicat pe etichetă și ceea ce este conținut în sticla umplută”.

Ar exista o denaturare a concurenței interne pe piața unică la orizont. Alternativa uleiului în vrac este de fapt deja practicată în Franța, cu anumite garanții. Consumatorii pot face achiziții în recipiente personale, dar vânzările sunt monitorizate, iar recipientele pe care vânzătorul aplică etichete cu toate informațiile, sunt sigilate după umplere.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel